در شهر

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۶۲

 شبانه‌روزی شدن برخی ایستگاه‌های مترو

احمدی‌بافنده ،مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران از آمادگی مترو برای نصب کانترهای سازمان هواپیمایی کشور در ایستگاه‌های مترو خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌بافنده در حاشیه افتتاح دهمین اتاق مادر و کودک که در ایوان انتظار واقع در پلازای ولیعصر افتتاح شد، با حضور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از نقاط ضعف و مورد انتقاد ایوان انتظار، عدم پشتیبانی از زنان دارای کودکان خردسال و شیرخواره بود که بر همین اساس با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دهمین اتاق مادر و کودک در ایوان انتظار افتتاح و به نام مادر امام زمان(عج)، نرجس خاتون نامگذاری شد.

همچنین مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به افتتاح خطوط در حال ساخت مترو با بیان اینکه بنا به تدابیر شهردار تهران امیدواریم تا قبل از نیمه مرداد ماه خط هشت مترو را به صورت آزمایشی افتتاح کنیم، گفت: تست گرم این خط انجام شده و ایستگاه شهر آفتاب و فرودگاه امام خمینی (ره) نیز آماده شده است.

احمدی‌بافنده با بیان اینکه الزامات شبانه‌روزی شدن برخی ایستگاه‌های خطوط یک و چهار در حال انجام است، تصریح کرد: در حال حاضر در حال پیش‌بینی شبانه‌روزی کردن برخی ایستگاه‌های خطوط یک و چهار هستیم به گونه‌یی که مسافرانی که قصد عزیمت به خارج از کشور با استفاده از فرودگاه امام خمینی(ره) را دارند، می‌توانند از خط یک و ایستگاه دروازه دولت به فرودگاه اعزام شده و افرادی که از فرودگاه مهرآباد قصد عزیمت به فرودگاه امام خمینی(ره) را دارند با استفاده از ایستگاه بیمه در خط چهار به ایستگاه دروازه دولت متصل و از آنجا به خط هشت یا همان فرودگاه امام خمینی(ره) متصل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک دو ایستگاه از خط هفت مترو نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، گفت: امیدواریم ایستگاه تربیت مدرس و ایستگاه رودکی نیز به زودی وارد مدار حمل و نقل شوند.

 حذف نماد خودرومحوری با ساماندهی پل‌های عابر پیاده

سال‌هاست مطالعات حذف پل‌های عابرپیاده از سطح شهر تهران انجام شده است اما اقدام عملی چندانی برای حذف یکی از نمادهای خودرومحوری در شهر انجام نشده است.

به گزارش مهر، سال‌هاست مطالعات حذف پل‌های عابرپیاده از تقاطع‌هایی که می‌توان جان عابرپیاده را با خط‌کشی و چراغ تامین کرد، انجام شده و منتظر تایید شورای شهر و نهادهای مرتبط اجرایی است. به اعتقاد برخی کارشناسان شهری در معابری که ماشین‌ها می‌توانند با سرعت کمتری حرکت کنند لازم نیست، عابرپیاده ارتفاع چهار، پنج متری را بالا برود تا وسایل نقلیه با سرعت بیشتری از تقاطع‌ها عبور کنند و باید به محل تلاقی عابرپیاده و سواره معنا داد و با خط‌کشی و چراغ راهنمایی ایمنی عابران تامین شود. در شهری مانند پاریس که شهر پرتقاطعی است پل عابر پیاده‌یی در تقاطع‌ها وجود ندارد، زیرا با فرهنگ‌سازی و اصلاح رفتارها مشکل خود را در سطح زمین حل کرده‌اند.

اما در تهران حتی در نقاطی از میدان‌ها که سرعت ماشین 10تا 30کیلومتر بر ساعت است بازهم پل‌های عابرپیاده نصب شده و شهروندان به دلیل نبود فضای ایمن، از پل‌های عابرپیاده استفاده می‌کنند. احمد دنیامالی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است: در حوزه دید منظر در خصوص پل‌های عابرپیاده نیز شورا انتقاداتی را دارد. در بسیاری از کشورها این پل‌ها به این اندازه مرتفع نیست، جز مشکلاتی که این پل‌های هوایی برای عابران و منظر شهر ایجاد می‌کنند به تازگی به محلی برای خودکشی برخی شهروندان نیز تبدیل شده است.

 شناسایی حفره‌های زیرسطحی معابر پایتخت تا یک ماه آینده

نتایج نهایی پروژه شناسایی حفره‌های زیرسطحی معابر پایتخت با استفاده از فناوری رادار نفوذی زمین (GPR)، ظرف یک ماه آینده آماده خواهد شد.

به گزارش مهر، محمدرضا معماریان رییس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران ضمن اعلام پیشرفت ۸۰درصدی پروژه شناسایی حفره‌های زیرسطحی معابر پایتخت با استفاده از فناوری رادار نفوذی زمین GPR، ابراز امیدواری کرد رسیدگی به حفره‌های شناسایی شده در اسرع وقت آغاز شود.

مهندس معماریان با بیان آنکه پیمایش وضعیت زیرسطحی معابر اصلی شهر تهران شامل حدود ۲۰۰ کیلومتر از معابر بزرگراهی و غیربزرگراهی روی خطوط مترو و متشکل از بیش از ۱۰۰۰کیلومتر معبر ترافیکی است، از اجرای عملیات پیمایش به صورت شبانه و در قالب ۲ شیفت کاری خبر داد و گفت: اجرای عملیات شناسایی حفره‌های زیرسطحی در طول شب علاوه بر تسریع روند پروژه، کمترین میزان مزاحمت‌های ترافیکی را در پی داشته است.

به گفته رییس مرکز مطالعات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح شهرداری تهران، نتایج حاصل از پیمایش‌های انجام شده، حاکی از وجود چند حفره با احتمال فروریزش است و تلاش مدیریت شهری بر رسیدگی سریع به این حفرات زیرسطحی متمرکز شده است.

گفتنی است، استفاده از فناوری رادار نفوذی زمین برای شناسایی حفره‌های زیرسطحی، راهکار ژئوفیزیکی با کارآیی مطمئن به شمار می‌آید. مبنای شناسایی عوارض زیرسطحی در این شیوه، ارسال امواج و پردازش سیگنال‌های دریافتی است.

 از ۲۰ تیرماه نامحسوس کنترل می‌شوید

پلیس راهور برای جلوگیری از رانندگی پر خطر و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، کاهش تصادفات و تلفات رانندگی طرح بازرسان نامحسوس پلیس راهور را در همه جاده‌ها به اجرا گذاشته است.

به گزارش مهر بازرسان نامحسوس سامانه پیامکی دارند و می‌توانند در کمترین زمان ممکن تخلفات رانندگان پر خطر را مخابره کنند. اوایل اجرای این طرح، بازرس‌های نامحسوس اگر مورد ترافیکی را مشاهده می‌کردند فقط آن را تذکر می‌داند. اما کم‌کم که طرح پیش رفت، بازرسان آموزش دیدند. در برخی موارد قبض گرفتند و کم‌کم به یکی از وزن‌های اصلی در تسهیل تردد خودروها و جلوگیری از گره‌های کور ترافیکی تبدیل شدند.

از ۲۰تیرماه بازرسان نامحسوس از طریق موبایل تخلفات رانندگان را رصد می‌کنند. با استفاده از سامانه بازرسان نامحسوس به صورت دقیق و سریع تخلفات رانندگی به مرکز پلیس راهور اعلام و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به راننده‌یی که مرتکب تخلف شده پیامک ارسال می‌شود. این سامانه قابلیت نصب در تمام موبایل‌های هوشمند را دارد و با استفاده از بستر پیامکی این امکان را فراهم می‌کند تا در نقاطی که حتی شبکه اینترنت فعال نیست، بتوانند تخلفات مشاهده شده را گزارش کنند.

 اکثر مناطق شهرداری تهران بدهکارند

محمد حقانی عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اکثر مناطق شهرداری تهران بدهکارند، نسبت به تناقض در آمارهای اعلامی بدهی شهرداری هشدار داد.

به گزارش ایلنا محمد حقانی در پاسخ به این سوال که چرا به تازگی شهرداری اقدام به فروش برخی املاک خود می‌کند و آیا این موضوع ربطی به کاهش بدهکاری‌ شهرداری و جلوگیری از پیگیری‌ این مطالبات از سوی شورای شهر پنجم دارد یا خیر؟ گفت: مشخص نیست شهرداری تهران چرا بعد از ۱۲ سال به این فکر افتاده که از محل فروش املاک و مستغلات می‌تواند، بدهی‌هایش را تسویه کند و در واقع باید دید اولویت پرداخت‌ها چگونه است؟

وی با تاکید براینکه سوال اینجاست که چرا شهرداری تهران همچنان خارج از برنامه، پروژه‌های مختلف را آغاز و اجرا می‌کند؟ افزود: شهرداری که بدهکار است باید ریخت و پاش‌های خود را کنترل کند و برای پرداخت بدهی‌ها نیز باید اولویت‌هایی مانند اولویت‌های زمانی را مدنظر قرار دهد نه اینکه تنها طلب برخی افراد در پروژه‌های خاص را تسویه کند و بقیه باقی بمانند. برخی معتقدند که اقدامات شهرداری در 12سال اخیر در طول تاریخ شهرداری و بلدیه بی‌سابقه بوده است.

حقانی با اشاره به بدهی‌های شهرداری گفت: میزان بدهی‌های شهرداری به‌طور دقیق رسما اعلام نمی‌شود. شخصا این مساله را مطالبه کردم که باید میزان بدهی به نهاد‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها، افراد حقیقی و حقوقی مشخص و اعلام شود، اما کسی آمار دقیقی اعلام نمی‌کند. وی ادامه داد: البته بانک مرکزی اعلام کرد که شهرداری تهران بیش از ۱۴۰۰۰میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار است و حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیز به یکی از نهاد‌ها بدهی دارد. البته بدهی به بانک‌های دیگر و همچنین پیمانکاران را نیز باید به این بدهی‌ها اضافه کرد که به نظر می‌رسد عدد و رقم آن بسیار بیشتر از این آمار‌ها باشد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: اکثر مناطق شهرداری تهران بدهکاری دارند اما وقتی شهرداری عدد و رقمی در این زمینه اعلام می‌کند و از جای دیگر نیز آمار دیگری اعلام می‌شود، تناقض‌های آماری آشکار است.

این عضو شورای شهر تهران همچنین درخصوص برخی خبرها مبنی بر سگ‌کشی در تهران نیز اظهار کرد: در گذشته عده‌یی پیمانکار در قبال تحویل لاشه سگ پول می‌گرفتند؛ یعنی سگ‌کشی می‌شد اما درحال حاضر سگ‌کشی صورت نمی‌گیرد و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به صورت زنده‌گیری است.

 

ارسال نظر