رقابت «مرسک» و «توتال» در لایه‌های نفتی ایران و قطر

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۷۱
رقابت «مرسک» و «توتال» در لایه‌های نفتی ایران و قطر

گروه انرژی|

غلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران گفته است که برنده نشدن شرکت دانمارکی مرسک در مناقصه توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در سمت قطر و برنده شدن شرکت فرانسوی توتال در آن سمت، انگیزه بسیار زیادی را به این شرکت دانمارکی برای حضور در توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در سمت ایران داده است. به گزارش «تعادل» و به نقل از فارس معاون مهندسی و توسعه شرکت‌ ملی‌ نفت ایران با اشاره به جزئیات مطالعات صورت گرفته توسط شرکت مرسک دانمارک در لایه نفتی پارس‌جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید نفت از لایه نفتی به روزانه ۱۲۰ تا ۱۴۰هزار بشکه در روز برسد. معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت مذاکره با شرکت مرسک دانمارک برای توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی گفت: همان‌طور که می‌دانید این شرکت 20سال در آن سوی مرزهای ایران و در کشور قطر در همین لایه نفتی فعالیت می‌کرد. وی ادامه داد: اما در مناقصه جدیدی که در قطر برگزار شد شرکت مرسک ناباورانه بازنده و شرکت توتال برنده این مناقصه شد و بر این اساس این شرکت با تجربه بسیار بالا در لایه نفتی از قطر جدا شد و هم‌اکنون فعالیتی در این لایه در آن سوی مرز ندارد. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: به همین دلیل این موضوع موجب شد که انگیزه بسیار بالایی داشته باشند تا بتوانند در سمت ایرانی لایه نفتی پارس جنوبی فعالیت کنند.

منوچهری با تاکید بر اینکه این میدان در دوطرف شباهت بسیار زیادی به هم دارد، تصریح کرد: در گذشته تصور ما این بود که لایه نفتی در سمت ایران گستره محدودی دارد در صورتی که پس از مطالعات اولیه مشخص شد حدود 6 لایه مخزنی و با یک گستره وسیع جغرافیایی در سمت ایران است که ما فکرش را نمی‌کردیم و تصور ما فقط تولید حداکثر روزانه 30 هزار بشکه نفت از این لایه نفتی بود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه بر اساس تصوراتی که داشتیم تولید را آغاز کردیم، اظهار کرد: در حال حاضر روزانه با نوساناتی تولید نفت از این لایه 25 هزار بشکه است که با توجه به سنگینی نفت با درجه 19API و 20API موجب شده است که سرعت افت آن بسیار بالا رود و باید با تزریق آب و اقداماتی که انجام می‌دهیم مانع از افت تولید شویم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه مطالعاتی که شرکت مرسک انجام داد، مطالعات جامعی بود و در کمیته مشاورین عالی که بیش از 20 مشاور عالی در آن حضور دارند، مورد تایید قرار گرفت، اظهار داشت: شرکت مرسک پیشنهاد داد که توسعه لایه نفتی پارس جنوبی در سه فاز صورت گیرد که یک فاز در واقع حفر چاه‌های تزریق آب و حفظ همین میزان تولید و رساندن آن به حدود روزانه 30هزار بشکه است و فاز بعد حفر چاه‌های جدید است و بعد از دو سال حفر تعداد زیادی چاه در دستور کار قرار می‌گیرد و چون گستره میدان (لایه نفتی) بسیار زیاد است و تقریبا همه فازهای گازی را در بر می‌گیرد، بنابراین آنها اعلام کردند، می‌توانند بعد از یک دوره تولید نفت را از این میدان به 120هزار بشکه و بعد به 140هزار بشکه در روز برسانند.

به گفته این مقام مسوول شرکت مرسک گفته است افق‌های دیگری را که در این لایه وجود دارد باید مورد اکتشاف و توسعه قرار دهد بنابراین لایه نفتی قراردادی است که بخشی از آن توسعه و بخشی از آن اکتشاف و توسعه است. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: تصور کارشناسان این است که شرکت مرسک بهترین گزینه است و می‌تواند گزینه مناسبی با توجه به یافته‌های این شرکت از لایه نفتی در سمت قطر باشد که البته این قراردادها محرمانه است و آنها نمی‌توانند اطلاعات را منتقل کنند ولی بالاخره خودشان از این تجربه نهایت استفاده را خواهند کرد.

وی تصریح کرد: نوع مدل جدید قراردادی نیز خوشبختانه به گونه‌یی است که با عمر مخزن و تولید مرحله‌یی تطابق دارد و در واقع تولید تجمعی برای ما بسیار حایز اهمیت است که ما با مشورت وزارت نفت و دولت تصمیم‌گیری می‌کنیم که این کار به صورت ترک مناقصه باشد؛ البته تصریح می‌کنم هنوز در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است.

منوچهری در پاسخ به پرسشی درباره طول دوره پلاتو ارائه شده از سوی شرکت مرسک برای تولید از لایه نفتی گفت: مرسک اعتقاد دارد این قرارداد باید 40 ساله باشد اما قانون به ما این اجازه را نمی‌دهد و ما بیش از 20سال نمی‌توانیم با آنها قرارداد منعقد کنیم و در طول این مدت باید تولید نفت از این لایه نفتی بین 120 تا 140 هزار بشکه در روز باشد. وی با تاکید بر اینکه لایه نفتی یک نفت بسیار گران و سنگین است و هزینه تولید و بهره‌برداری آن بسیار بالاست، ادامه داد: بر این اساس تکنولوژی بسیار بالایی نیاز است که هم چاه‌های افقی و هم چاه‌های هوشمند در این لایه حفر شود که یک کار فوق‌العاده تخصصی است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه سالانه حدود 40 تا 50 درصد تولید این میدان افت خواهد کرد، ادامه داد: بر این اساس باید مراقبت‌های جدی صورت گیرد تا جلو سرعت افت این میدان گرفته شود و باید حجم زیادی آب به این میدان تزریق شود و تاسیسات زیادی لازم است که جلو افت فشار گرفته شود.

 

 

ارسال نظر