اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۹۶

چین بزرگ‌ترین جهان مجازی را خلق کرد

انگجت| محققان چینی با کمک ابررایانه بزرگ‌ترین جهان مجازی را شبیه‌سازی کردند. این شبیه‌سازی ۶۰ دقیقه طول کشید. ابررایانه مذکور دارای ۱۰ میلیون سی پی یو است. گروهی از دانشمندان چینی با کمک سریعترین ابر رایانه دنیا بزرگ‌ترین جهان مجازی را ایجاد کردند و آن را «تمرین اولیه» ماشین Sunway TaihuLight نامگذاری کردند. این ابررایانه با استفاده از ۱۰ میلیون هسته CPU این شبیه‌سازی را انجام داده است. به هرحال این ماشین خلق و گسترش اولیه جهان در میلیون‌ها سال قبل را شبیه‌سازی کرد. جهان مجازی ساخته شده ۵ برابر شبیه‌سازی محققان دانشگاه زوریخ است که در ماه ژوئن رونمایی شد. شبیه‌سازی جهان به ستاره شناسان کمک می‌کند در مناطق مختلف فضا جست‌وجوهایی انجام دهند.  نسل آتی ابررایانه‌ها ۱۰ برابر قدرتمندتر از Sunway TaihuLight خواهند بود که در ۲۰۱۹ میلادی آماده می‌شوند.

حفره امنیتی 1 میلیارد تلفن را به خطر انداخت

انگجت| به تازگی حفره جدید امنیتی در دستگاه‌های موبایل پیدا شده است که می‌تواند با استفاده از چیپ وای فای دستگاه‌های مختلف را آسیب پذیر کند.

به تازگی در یک کنفرانس که مجمع امنیتی به نام Black Hatمیباشد یک شرکت امینیتی اعلام کرده است موفق به کشف حفره امنیتی در چیپ‌های وای فای ساخت کوالکام شده است که می‌تواند بیش از 1 میلیارد دستگاه اندرویدی و‌ای او اسی را تحت الشعاع قرار دهد. نیتن که کاشف این نوع آسیب‌پذیری بوده است برای اثبات گفته‌های خود یک کد مخرب به برای موبایل‌های اطراف خود که از این نوع چیپ استفاده می‌کردندارسال کرد که در نتیجه باعث به کنترل در آوردن دستگاه‌های قربانی می‌شد. در ادامه این کار را بر روی تلفن‌های دیگری نیز تکرار نمود که در نهایت باعث انتشار خودکار کد مخرب به سایر دستگاه‌ها می‌شد که این شخص تخمین زده است با توجه به گستردگی ابعاد این مشکل می‌توان انتظارآلوده شدن بیش از 1 میلیارد دستگاه تلفن هوشمند را داشته باشیم. شرکت‌های اپل و گوگل نیز در آخرین به‌روزرسانی‌های امنیتی خود اعلام کرده‌اند توانستند بسته رفع این مشکل را ارسال ودستگاه‌هایشان را ایمن کنند. لازم به ذکر است دستگاه‌های ایفون 5 به بعد و تلفن‌های نکسوس 5 نکسوس6 و نکسوس هواوی و تلفن‌های گلکسی اس 3 به بعد در برابر این نقص امنیتی آسیب پذیر بوده‌اند.

نخستین تریلیونر جهان از دنیای فناوری می‌آید

بیزینس اینسایدر| نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد جف بزوس که به تازگی لقب ثروتمندترین انسان روی زمین را گرفته ممکن است در آینده نخستین تریلیونر دنیا شود.

جف بزوس بنیانگذار آمازون تا تبدیل شدن به نخستین تریلیونر دنیا ۹۱۰. ۷ میلیارد دلار فاصله دارد اما چندان هم دور از ذهن نخواهد بود چون تحقیق معتبری که در این زمینه صورت گرفته چنین چیزی را نشان می‌دهد.

گزارش اخیر آکسفام که در زمینه ثروت و نابرابری با نام «اقتصادی برای ۹۹ درصد» منتشر شده نشان می‌دهد که ثروت چهره‌هایی نظیر جف بزوس، بیل گیتس و وارت بافت طی یک دهه گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. بر اساس این گزارش، ثروت جف بزوس که در رأس یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های علم و فناوری دنیا یعنی آمازون قرار دارد طی ۲۵ سال آینده جهش خیره‌کننده‌یی خواهد یافت که تاکنون مشاهده نشده است. گزارش آکسفام نشان می‌دهد ۷۹۳ میلیاردر در سال ۲۰۰۹ در سراسر دنیا وجود داشته است که ارزش ثروت آنها به 2.4 تریلیون دلار می‌رسد. تا سال ۲۰۱۶ این ۷۹۳ نفر ثروتی به ارزش ۵ تریلیون دلار داشته‌اند و این یعنی رشد سالانه

۱۱ درصد. بر اساس این گزارش، اگر این روند ادامه داشته باشد این امکان وجود دارد که تا ۲۵ سال آینده شاهد نخستین تریلیونر دنیا باشیم و او کسی نخواهد بود جز «جف بزوس» که این روزها آمازون و ایده‌های فناورانه‌اش دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

رونمایی‌«ای‌ام دی» از تراشه‌های جدید چهارهسته‌ای

وی تری| شرکتای‌ام دی سرانجام از تراشه‌های جدید خود از سری Ryzen رونمایی کرد. این تراشه‌ها از سری رایزن 3، 5 و 7 هستند.

ریزپردازنده‌های سری رایزن‌ای‌ام دی چهارهسته‌یی و چهارریسمانی (four-thread) هستند. چندریسمانی توانایی یک برنامه در تقسیم شدن به چند ریسه (زیربرنامه) است که می‌توانند جداگانه و در عین حال همزمان توسط رایانه اجرا شوند. شرکت ای‌ام دی این تراشه‌ها را برای رقابت با تراشه‌های Core i3 و Pentium G4560 شرکت اینتل طراحی و عرضه نموده است. تراشه‌های سری Ryzen 3 متشکل از دو زیرمجموعه به نام‌های Ryzen 3 1200 و Ryzen 3 1300X هستند. Ryzen 3 1200 با سرعت 3.1 گیگاهرتز 110 دلار قیمت دارد و Ryzen 3 1300X با سرعت 3.5 گیگاهرتز 130 دلار قیمت‌گذاری شده است. هر دو تراشه 65 وات انرژی مصرف می‌کنند. ای‌ام دی مدعی است که Ryzen 3 1300X رقیبی سرسخت و برتر از Core i3-7300 اینتل بوده و 29 درصد از آن سریعتر است و به خوبی می‌تواند بازی‌های ویدیویی با دقت تصویری 1080 پیکسل را اجرا کند.

استقرار فناوری شناسایی چهره درایستگاه قطار انگلیس

پی سی ورلد| محققان مشغول ساخت نوعی فناوری تشخیص چهره هستند که با نور مادون قرمز شکل و بافت صورت افراد را ثبت می‌کند. آنها قصد دارند تا ۲۰۲۰ میلادی این فناوری را در ایستگاه قطار انگلیس اجرا کنند.

 فناوری تشخیص چهره کاربردهای زیادی دارد. می‌توان به کمک آن بلیت قطار خرید. درهمین راستا پروژه به کارگیری از فناوری تشخیص چهره توسط آزمایشگاه روباتیک بریستول انجام شده است. هیات استاندارد و ایمنی قطار در انگلیس بودجه پروژه را تامین می‌کند.

 در این فناوری دوربین‌هایی با استفاده از نورمادون قرمز شکل و بافت چهره فرد را ثبت می‌کنند. این فناوری حتی می‌تواند چروک‌های صورت را تشخیص دهد.

 محققان ادعا می‌کنند این فناوری مسافران را هنگام ورود به سکو شناسایی می‌کند. جالب آنکه فناوری تا ۲۰۲۰ میلادی در انگلیس اجرا خواهد شد.

 

ارسال نظر