در شهر

۱۳۹۶/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۵۴

 هشدار نسبت به فرو ریختن برج میلاد

محمدمهدی تندگویان، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر از احتمال ریزش یا کج شدن برج میلاد در پی عدم ایمنی گود مجاور خبر داد.

به گزارش ایسنا، تندگویان درباره گود رها شده جنب برج میلاد با بیان اینکه فاز ۲ برج میلاد شامل مرکز تجارت جهانی، مجتمع تجاری، پارکینگ هتل 5 ستاره و فضای نمایشگاهی در نظر گرفته شده است، گفت: حدود دو هکتار برای اجرایی کردن فاز دو برج میلاد در نظر گرفته شده که بر این اساس برای مرکز تجارت جهانی ۱۲۰هزار متر مربع و مجتمع تجاری ۶۳ هزار متر در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای برج میلاد ۵ هزار پارکینگ نیز پیش‌بینی شده بود که در این راستا از طراحان مختلف دعوت شد که نسبت به ارائه طرح‌های خود اقدام کنند، گفت: پس از بررسی‌های مختلف سرانجام طرح«زاها حدید» برای ساخت هتل برج میلاد در فاز دوم برنده شد؛ اما بنا به دلایلی شورای شهر طرح برنده شده را تایید نکرد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال ۹۰ طراحی از سوی مهدی چمران رد شد و قراردادی با شرکت «مهرآفرین ناجا» بدون هماهنگی با شورا و بدون برگزاری مناقصه بسته شد، ادامه داد: شهرداری تهران ساخت کل فاز دو برج میلاد شامل هتل مجتمع تجارت جهانی، مجتمع تجاری، پارکینگ، هتل 5 ستاره و نمایشگاه را به شرکتی وابسته به نیروی انتظامی داد. تندگویان با بیان اینکه در سال ۹۲ شورای شهر وقت متوجه این قرارداد می‌شود، گفت: شورا با مدل واگذاری مخالفت می‌کند چراکه براساس تقسیم‌بندی‌های انجام شده بین پلیس و شهرداری مقرر شده بود که بعد از اتمام کار ساخت ۳۱‌درصد سهام به ناجا و ۵۱‌ درصد سهام نیز در اختیار شهرداری بماند و مابقی ‌درصد مانده نیز به بنیاد تعاون ناجا تعلق گیرد که در کل ‌درصد شهرداری از فاز دو برج میلاد ۵۱‌ درصد و سهم نیروی انتظامی نیز ۴۹‌درصد می‌شد که شورای وقت مخالفت کرد و مانع ادامه کار شرکت پیمانکار شد. وی با بیان اینکه شرکت مذکور برای ساخت هتل گودبرداری عمیقی انجام داده بود که پس از مخالفت شورای شهر با نوع و مدل قرارداد و واگذاری نیمه‌کاره رها شد، گفت: پس از اعتراض اعضای شورای شهر قرارداد با پیمانکار را لغو و مشارکت نیز ملغی می‌شود؛ اما هیچ کدام از طرفین مسوولیت گود رها شده کنار برج میلاد را نمی‌پذیرند.

نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه گود کنار برج میلاد رها شده و تقریبا صاحبی ندارد، گفت: بارها در این خصوص به شهرداری تهران تذکر داده‌ایم اما تاکنون شهرداری مجموعه‌یی را معرفی نکرده که حداقل ساماندهی ادامه پروژه را انجام دهد. تندگویان با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون گود برج میلاد رها شده و این درحالی است که عمر مفید نیلینگ 4سال است و حالا این گود نیازمند استحکام‌سازی است، گفت: حالا ما با یک گود پرخطری مواجه هستیم که دقیقا در کنار برج میلاد قرار دارد و بار برج روی این گود سنگینی می‌کند. به طوری که با نخستین شکاف در گود شاهد خواهیم بود که پایه‌های برج مقاومت خود را از دست داده و برج به درون گودال ۴۰متری سقوط خواهد کرد و در خوشبینانه‌ترین حالت برج میلاد کج خواهد شد. وی با بیان اینکه شهرداری منطقه 2 بارها به سازمان سرمایه‌گذاری مشارکت شهر که این پروژه مشارکتی زیر نظر آنهاست درباره وضعیت برج میلاد تذکر داده است، گفت: متاسفانه در نامه‌یی که شهرداری منطقه 2 در تیر ماه ۹۶ برای سازمان سرمایه‌گذاری مشارکت شهر تهران نوشته عملیات گودبرداری را بدون رعایت اصول و قواعد فنی و ایمنی دانسته و ضمن توقف هر گونه عملیات ساختمانی اعلام کرده که ممکن است این گود علاوه بر آنکه ایمنی ساختمان‌های مجاور را در معرض خطر قرار می‌دهد، معابر مجاور را نیز درگیر کند اما متاسفانه هیچ عکس‌العملی از سوی شهرداری تهران درخصوص این مهم انجام نشده است. تندگویان افزود: بارها درخصوص وضعیت گود رها شده برج میلاد هشدارهای لازم داده شده اما متاسفانه شهرداری در این خصوص بی‌توجه است و هر گونه خسارت جانی و مالی در پی حادثه احتمالی در این محدوده متوجه شهرداری خواهد بود.

 پشتوانه قانونی طرح ترافیک موتورسیکلت‌ها

اقبال شاکری، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: ثبت‌نام موتورسیکلت‌ها برای دریافت آرم طرح ترافیک، فاز اول ساماندهی است و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران پس از گذشت از فاز نخست باید لایحه خود را به شورای شهر و شورای عالی ترافیک برای تصویب ارسال کند. به گزارش فارس، اقبال شاکری درباره ساماندهی موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: در لایحه سال 96 ساماندهی موتورسیکلت‌ها در طرح ترافیک و طرح زوج و فرد به تصویب رسیده بود.

وی ادامه داد: هر نوع خودرویی اعم از موتورسیکلت و ماشین باید برای ورود به طرح ترافیک و زوج و فرد عوارض آن را پرداخت کند که در لایحه سال 96 ورود موتورسیکلت‌ها نیز به محدوده‌ها مورد بررسی و اجرا قرار گرفت. شاکری گفت: اقداماتی همچون طرح ترافیک و زوج و فرد در راستای کاهش آلودگی هوای شهر تهران به تصویب و اجرا رسیده و خودروها موظفند برای ورود به این طرح، معاینه فنی لازم را داشته باشند.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: مدیریت شهری برای تشویق شهروندان به استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی تصویب کرد که انواع این خودروها برای ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد محدودیتی ندارند و از پرداخت عوارض معاف هستند.

وی افزود: در همین راستا، موتورسیکلت‌های هیبریدی و برقی نیز معاف از پرداخت عوارض طرح ترافیک و زوج و فرد هستند تا شهروندان تشویق شوند از این نوع موتورسیکلت‌ها استفاده کنند.

شاکری گفت: ثبت‌نام موتورسیکلت‌ها برای دریافت آرم طرح ترافیک، فاز اول ساماندهی است و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران پس از گذشت از فاز نخست باید لایحه خود را به شورای شهر و شورای عالی ترافیک برای تصویب ارسال کند. رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه مرحله اول ساماندهی است، گفت: پس از آنکه زیرساخت‌های فاز اول ساماندهی موتورسیکلت‌ها به پایان رسید، معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران مقدار عوارض و تعداد موتورسیکلت‌هایی که باید در طرح ترافیک تردد داشته باشند را به شورای شهر و شورای عالی ترافیک برای تصویب ارسال می‌کند.

  انتخاب شهردار تهران دو مرحله‌ای شد

یک منتخب شورای پنجم گفت: انتخاب شهردار تهران براساس تصمیم‌گیری روز گذشته دو مرحله‌یی شد.

به گزارش مهر، زهرا نژادبهرام با اشاره به جزئیات جلسه منتخبان شورای پنجم گفت: در جلسه گذشته با حضور نماینده‌های نامزدهای شهرداری تهران قرعه‌کشی انجام شد و ترتیب ارائه برنامه‌ها توسط کاندیداها مشخص شد. وی ادامه داد: براساس مصوبه روز یک‌شنبه، انتخاب شهردار به جای 3مرحله دو مرحله‌یی خواهد شد و پس از استماع برنامه‌های کاندیداها براساس شاخص‌های تعریف شده، گزینه نهایی مشخص می‌شود. نژادبهرام افزود: برخی از نامزدها برنامه‌هایشان دارای جزئیات بیشتری بود و برخی نیز تنها سرفصل‌ها را ارائه کرده بودند. برنامه پیشنهادی الهه کولایی در قالب ۱۷زیرمحور و ۶۳ محور ارائه شده. برنامه سیدمحمدعلی افشانی با عنوان شهر زیست‌پذیر، شهروند مشارکت‌پذیر در ۱۴فصل و ۱۹۹صفحه تبیین شده است. برنامه حسین مرعشی در ۶ صفحه ارائه شده و برنامه پیشنهادی محمدعلی نجفی با عنوان تهران شهر امید، شکوفایی و مشارکت در ۱۷زیرمحور و ۵۲ صفحه ارائه شده است. برنامه محسن مهرعلیزاده نیز در قالب دو کتاب با عناوین برنامه مدیریت شهر تهران و برنامه راهبردی شهرداری تهران ارائه شده است.

 

ارسال نظر