ایران؛ مقصد سرمایهگذاری اروپاییان
امضای توافقنامه سرمایهگذاری مشترک میان ایران و شرکت خودروسازی رنو فرانسه بیانگر آن است که اروپاییان بدون توجه به اظهارات ضد ایرانی «دونالد ترامپ» رییسجمهوری امریکا، منافع تجاری خود را در ادامه مسیری میبینند که توافق هستهیی گشوده است.
به گزارش ایرنا، علاقهمندی و پیگیری بیشتر کشورهای اروپایی برای سرعت بخشی به تعامل تجاری با ایران از زمان امضا و اجرای توافق هستهیی به وضوح مشاهده میشود واقعیتی که موجب نارضایتی امریکا شده است. اغلب بنگاههای اقتصادی اروپا به دنبال مشارکت در اقتصاد ایران هستند.
در یکی، دو ماه اخیر کشور شاهد چند قرارداد تجاری و سرمایهگذاری بود که پیامد مستقیم توافق هستهیی است. تعدادی قرارداد خودرویی، توافق بزرگ با توتال، ساخت واگنهای قطار، برقی کردن راه آهن و بسیاری از موافقتنامههای بزرگ و کوچک دیگر از جمله این تعاملات موفق اقتصادی در دوره پسابرجام بودهاند.
به باور تحلیلگران اقتصاد- سیاسی استقبال کشورهای دیگر از تجارت و سرمایهگذاری مشترک در ایران پیامهایی را برای مخالفان ایران به ویژه دولتمردان امریکایی دارد. جالب اینجاست حتی رسانهها در امریکا هم به این امر اعتراف کردهاند. از نگاه کارشناسان روندی که اکنون با اقدام رنو ادامه یافت نوعی دهنکجی و بیتوجهی به تلاشهای امریکا در تشدید فشار بر ایران است. اروپاییها با این اقدام خود نشان میدهند، مسیر حرکت کاخ سفید و بهطور خاص رویکردهای رییسجمهوری این کشور را قبول ندارند و به سادگی از آن پیروی نمیکنند. رسانههای غربی در زمینه پیامهای قرارداد اخیر خودرویی تحلیلهای گوناگونی را بیان کردند. حساسیت رسانههای امریکایی نسبت به توافق روز گذشته رنو در ایران بیشتر بود. میتوان موضوع را اینگونه توضیح داد اگرچه محدودیت تعامل با ایران بهطور تقریبی برای همه شرکتها وجود دارد اما روند نظارت و مجازات بنگاههای اقتصادی امریکایی در صورت معامله با ایران بیشتر است و به همین دلیل آنها قادر به تعامل راحت با ایران نیستند.
تارنمای شبکه تلویزیونی ای. بی. سی نیوز امریکا در گزارش کاملی از این توافق نوشت ایران بزرگترین قرارداد خودرویی را با رنوی فرانسه به ارزش چند صد میلیون دلار به امضا رساند تا هر سال 150 هزار خودرو را برای بازار مصرف ایران تولید کند. ارزش سرمایهگذاری اخیر شرکت خودروسازی رنو در ایران 660 میلیون یوروی (778 میلیون دلاری) اعلام شد که از جمله اقدامات شرکتهای اتحادیه اروپایی پس از امضای توافق هستهیی در سال 2015 است. این گزارش افزود: به تازگی روند سرمایهگذاری در ایران شتاب بیشتری گرفت. ماه گذشته شرکت نفتی توتال فرانسه و یک شرکت چینی قراردادی 5 میلیارد دلاری را برای توسعه یک میدان گازی امضا کردند که بزرگترین معامله از زمان توافق هستهیی به شمار میرود. شرکتهای هواپیمایی ایرباس و بوئینگ نیز قراردادهای دهها میلیارد دلاری را برای تامین ناوگان هوایی ایران امضا کردهاند. رنو و پژو گرچه از گذشته در بازار ایران حضور محسوسی داشتند اما با برداشته شدن تحریمها حضور خود را در ایران چشمگیرتر کردند. رنو اعلام کرده است در نیمه نخست سال 2017 فروش در ایران را 100 درصد افزایش داده است. این شرکت در این دوره 68 هزار و 365 خودروی خود را در ایران به فروش رساند و سهم حدود 10 درصدی بازار ایران را از آن خود کرد.
«تییری بولور» مدیر اجرایی رنو در مراسم امضای این قرارداد گفت: این توافق ضمن انتقال فناوری به ایران موقعیت گروه خودروسازی رنو را نیز مستحکم میکند.
براساس گزارشها این سرمایهگذاری میتواند حدود 3 هزار شغل در ایران ایجاد کند. ضمن اینکه رنو از سال 2018 دو مدل داستر و سیمبل را در ایران تولید میکنند. رنو سهم 60 درصدی را در این توافق دارد. همچنین رنو نخستین شرکت خودرویی خارجی است که شبکه توزیع خود را در ایران فعال میکند.
این گزارش نوشت سال گذشته شرکت پژو سیتروئن نیز توافقی را برای ایجاد کارخانه و تولید سالانه 200 هزار خودرو با ایران امضا کرد. ایران در سال 1.35 میلیون خودرو تولید میکند و امیدوار است تا سال 2025 ظرفیت تولید خود را به 3 میلیون در سال برساند. در ایران حدود 30 شرکت تولید خودرو وجود دارند که بیشتر آنها مونتاژ خودروهای چینی و کرهیی را انجام میدهند. نکته جالب از نگاه رسانهها این است که این سرمایهگذاری تنها چند روز پس از اعلام تحریمهای جدید امریکا علیه ایران امضا شد. تحریمهای جدیدی که به وسیله دونالد ترامپ امضا شد، قرار است افراد مرتبط با برنامه موشکی و هر فرد یا شرکتی را که با ایران تجارت انجام میدهند در برگیرد. گزارش شبکه ای. بی. سی نیوز تاکید دارد از زمان توافق هستهیی شرکتهای اروپایی بدون توجه به قوانین تحریمی برای کسب سهم در بازار ایران با یکدیگر مسابقه میدهند. تارنمای شبکه خبری اقتصادی «بلومبرگ» هم نوشت رنو مشارکت تازهیی را با ایران در خلال تنشهای تجاری ایالات متحده امضا کرد. رنو با این توافق ظرفیت تولید خود در ایران را 75 درصد افزایش میدهد؛ ضمن اینکه با این کار با تلاشهای دولت ترامپ در جهت تحریم و انزوای بیشتر ایران به مقابله پرداخته است.
به نوشته این گزارش گروه
Paris suburb of Boulogne-Billancourt که خودروسازی رنو بخشی از آن است پس از توافق هستهیی 2015 و برداشته شدن تحریمها تلاش خود برای حضور در بازار ایران را افزایش داد.
تارنمای روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» نیز در گزارشی اینگونه عنوان کرد که با وجود فشار امریکا برای افزایش تحریمها علیه ایران، شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در توافقی بزرگ، قرارداد سرمایهگذاری برای افزایش تولید در ایران را منعقد کرد.
این گزارش نوشت این اقدام یکی از آخرین نشانهها از عمیقتر شدن روابط تجاری شرکتهای اروپایی با تهران پس از برداشته شدن تحریمها است.
وال استریت ژورنال در بخش دیگر گزارش خود آورد این توافق آخرین موج از توافق بنگاههای اقتصادی غربی در دوره پس از امضای توافق هستهیی است. شرکتهای اروپایی برای تجارت با ایران بسیار فعالتر از همتایان امریکایی خود بودهاند. از این رو غولهای اقتصادی و زیرساختی در اروپا همچون زیمنس آلمان، توتال فرانسه و دیگر شرکتها توانستهاند به توافقهای بزرگی با ایران دست پیدا کنند. شرکتهای اروپایی با اتخاذ چنین روندی مقاومت و مخالفت خود را با تصمیم ترامپ برای مجازات ایران نشان دادهاند.