گیوههای بیخریدار
بیشتر مسافران ما از قشر متوسط هستند. به همین دلیل، آنقدر با خودشان پول نمیآورند که بتوانند صنایع دستی بخرند. بنابراین همه عوامل دست به دست هم میدهند تا نهتنها فروش محصولات صنایع دستی پایین بیاید، بلکه این موضوع به قسمتهای دیگر هم تعمیم پیدا کند. این سخنانی است که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در گفتوگو با ایسنا بیان کرده است. سیدمحسن علوی، درباره آینده گیوه مریوان گفت: در حال حاضر روی طرحهای جدید کار میکنیم. تصمیم داریم برای تولید بخشی از گیوه با طرحهای جدید که در دست بررسی است، از مواد مصنوعی استفاده کنیم. پیش از این برای محکم نگه داشتن کفه گیوه، از پوست گاو استفاده میکردند؛ اما بعد از آنکه رطوبت به آن میخورد، گیوه از حالت اولیه خارج میشود. به همین دلیل، سعی کردیم به جای پوست گاو از ماده دیگری استفاده کنیم. او ادامه داد: از طرفی معمولا کلاش «گیوه» را با رنگ سفید میدوزند، اما ما میخواهیم طرح و رنگ آن را تغییر دهیم تا زنان هم بتوانند از این پاپوش استفاده کنند. یکی از مشکلات کلاش این است که معمولا پاشنه ندارد؛ اما در طرحهای جدید برای آن پاشنه هم در نظر گرفتهایم. بستهبندی، یکی دیگر از دغدغههای ماست. ثبت جهانی به برند شدن گیوه مریوان کمک میکند. بزرگترین مشکل صنعتگران ما تکرار در تولید یک هنر است و خلاقیت ندارند. کارشان بیشتر فن است تا هنر. ویژگی یک هنرمند این است که هیچکدام از آثارش شبیه به هم نباشد، اما یک صنعتگر کارهایش مشابه آن چیزی است که قبلا تولید کرده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه در نوآوری و خلاقیت توجه بیشتری نشان دادهایم، گفت: برای خلاقیت در شکل گیوه، از طراح کمک گرفتهایم. شخصی که میخواست طراحی جدید را عملی کند، میگفت: هیچکس در سنندج حاضر نبود که این سنتشکنی را انجام دهد و از نخی با رنگ دیگر برای دوخت گیوه استفاده کند.