اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۸۹

 ارزش سهام «اپل» رکورد زد

ارزش سهام اپل بار دیگر رکوردی از خود بر جای گذاشت و از مرز ۱۶۰دلار گذشت.

به گزارش تسنیم، سهام اپل در حال حاضر بین 161 تا 162دلار به فروش می‌رسد. برای نخستین بار است که ارزش هر سهم شرکت اپل به بیش از 160دلار می‌رسد. افزایش تقریبی 2درصد ارزش سهام اپل، این شرکت را به ارزش کل 835میلیارد دلاری رسانده و در چند قدمی یک‌‌تریلیون دلاری شدن قرار داده است.

اپل تا قبل از این، پس از گزارش نتایج غیرقابل پیش‌بینی سود مالی سه ماهه سوم شرکت بود که ارزش سهامش به 159.75دلار برای هر سهم رسید. در بهترین حالت، ارزش هر سهم اپل 157.14دلار بود که پس از کمتر از یک هفته امروز به بالاترین سطح خود رسید. در بدترین حالت شرکت اپل در 22 شهریورماه سال قبل و پنج روز مانده به رونمایی از آیفون 7، ارزش هر سهمش به 102.53دلار رسید و این پایین‌ترین قیمت سهامی است که شرکت اپل به خود دیده است. احتمال دارد، ارزش سهام این شرکت، با رونمایی از آیفون 8 به میزان 208 دلار برای هر سهم برسد.

۵۰۷۶ نفر در فرابورس اوراق تسهیلات مسکن خریدند

در معاملات هفته گذشته تعداد ۵۰۷۶ نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از طریق فرابورس ایران وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند و ۲۸۶ هزار برگه اوراق خریدند.

به گزارش تسنیم در هفته‌یی که گذشت بیش از 4هزار و 66میلیارد و 411میلیون ریال انواع سود به 349سرمایه‌گذار بورسی پرداخت شد و تعداد 65 مورد اصلاح مشخصات نیز توسط معاونت عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شد. همچنین در این مدت 5176 کد حقیقی و 215 کد حقوقی در بازار سرمایه ایجاد شد تا تعداد کدهای ایجاد شده تاکنون به رقم بیش از 9میلیون و 470 هزار کد برسد.

بر اساس این گزارش، در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران نیز تعداد 5076 نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند و 286هزار برگه اوراق خریدند. گفتنی است، معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال 89 در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از 20 نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. براساس بخشنامه بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات خرید خانه، فروش اقساطی و جعاله تعمیر مسکن از 18.5به 17.5درصد کاهش یافته و زمان بازپرداخت تعیین شده است. سقف فردی تسهیلات خرید از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران 600میلیون ریال، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر500میلیون ریال و سایر مناطق شهری 400 میلیون ریال است.

 

ارزش روز سهام «فارس» در پرتفوی سهام عدالت

تعداد ۲۰میلیارد سهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس معادل 40درصد سهام آن به ارزش 9802میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار است که ارزش روز آن تا اردیبهشت امسال 9068میلیارد تومان برآورد می‌شود.

به گزارش«تعادل» به نقل از سنا، طرح توزیع سهام عدالت از سال 85 تاکنون در کشور درحال اجراست و براساس قانون تاکنون درصدهای متفاوتی از سهام 60 شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار گرفته است.

همچنین براساس طرح توزیع سهام عدالت یک میلیون تومان از سهام این شرکت‌ها به این شرط به مشمولان داده شده تا در مدت 10سال از محل سود سالانه این سهام اقساط آن تسویه شود. از این رو در پایان مدت 10ساله پرداخت و تسویه اقساط مطابق قانون از امسال سود سال مالی 95 شرکت‌های سرمایه‌پذیر به صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد.

بر این اساس تاکنون از 60 شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت، کار قیمت‌گذاری قطعی 49شرکت انجام شده که از این تعداد 46شرکت به مجمع رفته‌اند و از میان شرکت‌های به مجمع رفته نیز 30شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و 16شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند.

همچنین تا به امروز سود تقسیمی مجامع 30شرکت متعلق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان 3345میلیارد تومان برآورد شده که قرار است با دریافت سودهای تقسیمی مجامع شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت، این سود مطابق ارزش سهام مشمولان میان آنها تقسیم شود. بر این اساس وضعیت سوددهی یا زیان هر یک از این شرکت‌ها بر سود تقسیمی میان سهامداران عدالت و ارزش نهایی سهام هر یک از مشمولان اثرگذار است که یکی از این شرکت‌ها، صنایع پتروشیمی خلیج فارس است.

از این رو خلاصه وضعیت این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت نشان می‌دهد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(سهامی عام) در سال ۱۳۷۰ تاسیس و مرکز اصلی شرکت در استان تهران بوده و این شرکت در تاریخ 27فروردین 92 از طریق بورس و اوراق بهادار به عموم عرضه شده است. موضوع فعالیت اصلی شرکت سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع و کنترل عملیات یا نفوذ قابل ملاحظه در شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه‌پذیر(اعم از ایرانی یا خارجی) که در زمینه‌های تهیه و تولید انواع محصولات پتروشیمی و شیمیایی و فرآورده‌های فرعی آنها که از فرآوری نفت، مشتقات نفتی، گازهای طبیعی، هیدروکربن‌ها و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی به دست می‌آیند و... است. همچنین سرمایه این شرکت 5000 میلیارد تومان منقسم به ۵۰ میلیارد سهم ١٠٠تومانی است و تعداد ۲۰میلیارد سهم معادل 40درصد سهام آن در تاریخ 6 مرداد 88 به ارزش 9802میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار و ارزش روز آن تا اردیبهشت ماه ١٣٩٦ مبلغ 9068میلیارد تومان است. بر این اساس در سال‌هایی که بخشی از سهام این شرکت به سهام عدالت واگذار شده در مجموع مبلغ 1560میلیارد تومان سود نقدی از این شرکت دریافت و بابت اقساط به حساب خزانه واریز شده است. از سوی دیگر پیش‌بینی سود (EPS) شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس برای عملکرد سال مالی ١٣٩۶ مبلغ ۸۴ تومان به ازای هر سهم برآورد می‌شود که بر اساس پیش‌بینی سازمان خصوصی‌سازی مجمع به تقسیم سود حداقل ۴۳تومان حدود 51درصد سود قابل تقسیم بین صاحبان سهام رای دهد که در این صورت و با فرض تقسیم 51درصد ‏سود پیش‌بینی شده، در مجموع مبلغ ۸۷۰میلیارد تومان از این شرکت دریافت و بین مشمولان سهام عدالت توزیع می‌شود.

 

ارسال نظر