پهپادهای نامهرسان تهران در انتظار مجوز
گروه دانش و فن| مرجان محمدی|
چند صباحی است که برخی از کشورها از پهپادهای نامهرسان استفاده میکنند به عنوان مثال چندی پبش شرکت آمازون بسته مشتریان خود را با پهپاد برای آنها ارسال میکرد مسالهیی که با استقبال زیاد کاربران و مشتریان مواجه شد، حالا مدیرعامل پست تهران از راهاندازی این سرویس جدید در اصفهان خبر میدهد و میگوید در بندرعباس و کیش نیز بهزودی از پهپاد استفاده میشود ولی در تهران هنوز مجوزهای لازم دریافت نشده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست میگوید: پهپادهای نامهرسان شرکت ملی پست، که تا سقف پنج کیلوگرم وزن را میتوانند حمل کنند در اصفهان عرضه شده و قرار است بهزودی در محور کیش به بندرعباس نیز فعالیت خود را آغاز کند، اما در تهران به دلیل محدودیتهای ویژه هنوز نتوانستهایم مجوزهای لازم را برای پرواز این پهپادها دریافت کنیم.
حسین مهری مدیرعامل شرکت ملی پست در نشست خبری به مناسبت نخستین سالروز ملی شدن شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران گفت: استانداردسازی مکان و هوشمندسازی خدمات از برنامههای شرکت ملی پست برای ارائه خدمات پستی با کیفیت و ارزان در آینده است. همچنین شرکت ملی پست برای ارائه خدمات به مناطق روستایی و دورافتاده که شرکتهای خصوصی مایل به انجام آن نیستند آمادگی کامل دارد.
وی درباره اپراتورهای خصوصی خدماترسانی پستی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه این اپراتورها رقیب شرکت ملی پست محسوب میشوند، گفت: طبیعی است این سامانه رقیب ما خواهد بود که ما برای رقابت با این اپراتورها باید کیفیت خدمات خود را افزایش و قیمت را کاهش دهیم. شرکت ملی پست در سال آینده خدمات پستی اپراتوری خود را گسترش خواهد داد که در آن صورت اپراتورهای خصوصی باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم اقدام کنند.معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پست موبایلی نیز توضیح داد: مذاکرات خوبی با سازمان تجارت الکترونیکی داشتیم و در حال تکمیل آیین نامههای مرتبط با این فناوری هستیم تا برای هر کدام از ارگانها وظایف مشخصی تعریف شود تا اختلالی در کار یکدیگر به وجود نیاید.
وی درباره فناوری جدید پوز همراه نامهرسان نیز توضیح داد: پوز همراه نامهرسان به صورت پایلوت و آزمایشی در تهران و در منطقه ۱۳ در حال خدماترسانی است تا ایرادهای آن را برطرف و در نهایت در کل کشور این خدمت گسترش یابد. در حوزه خدمات تحویل کالا شرکت ملی پست در سال گذشته ۱۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خدمات رسانی کرده است که این حجم میتواند تهدیداتی را نیز به همراه داشته باشد که موبایل پست میتواند این تهدیدات را برطرف کند.
معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شرکت ملی پست از آخرین خدمات فناوری اطلاعاتی برای بهروزسازی خدمات خود استفاده میکند، بیان کرد: ۱۰۰درصد نامهرسانان شرکت ملی پست مجهز به «اسمارت فون» هستند که قابلیت کنترل و ردیابی را دارند. اکنون ۱۰۰ خط ارسال را در کشور به ۲۰۰ خط افزایش دادهایم، همچنین در حوزه خطوط بینالمللی بهزودی خطوط خود را به ۱۲۰ خط افزایش خواهیم داد که در این راستا با ایرلاینهای جدیدی در حال مذاکره هستیم.
مدیرعامل شرکت ملی پست از بهبود شاخص توسعه خدمات پستی جمهوری اسلامی در دنیا خبر داد و گفت: اتحادیه جهانی پست با چهار شاخص مختلف خدمات پستی ۱۷۰ کشور دنیا را مورد ارزیابی قرار داد که در این بین ایران رتبه پنجاهم را به خود اختصاص داد که رتبه قابل توجهی است. همچنین در منطقه بعد از ترکیه جایگاه دوم را در خدمات رسانی پستی به دست آورد.
مهری با بیان اینکه دو اپراتور پستی در زمینه توسعه تجارت الکترونیکی در کشور در حال ایجاد است، گفت که شرکت ملی پست سعی دارد در سه حوزه مالی، الکترونیکی و فیزیکی خدمات خود را ارائه و گسترش دهد که در حوزه تجارت الکترونیکی مدیریت و انتقال وجوه به عهده شرکت پست خواهد بود. مهری همچنین درباره تفاهم شرکت ملی پست با اتاق اصناف برای خدماترسانی به اصناف مختلف در کشور عنوان کرد: شرکت ملی پست آمادهسازی و ارسال کلیه محمولههای اصناف را برعهده دارد. همچنین در حوزه توسعه تجارت الکترونیکی قرار است از طریق سامانه خدمات رسانی EPOST نیازهای پستی اصناف را نیز در حوزه الکترونیکی انجام دهیم. این سامانه در حال آمادهسازی است و میخواهیم با مشارکت اصناف در نهایت و از طریق این سامانه قیمت تمام شده ارائه خدمات را کاهش دهیم. وی در پایان از اقدامات شرکت ملی پست در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: طبق مصوباتی که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مصوب شده است، شرکت ملی پست در راستای استاندارد نشانی، سیماک یا سامانه یکپارچه مدیریت املاک و پست لجستیک و تجارت الکترونیکی را در دستور کار دارد که بسیار میتواند در کاهش هزینههای پستی موثر باشد.