بهبود 5 پلهای رتبه فساد ایران
معاون فنی گمرک ایران اجرای سامانه جامع گمرکی را از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم برشمرد و گفت: در سایه اجرای این طرح با وجود کاهش واردات در سال 1395 میزان درآمد گمرکی کشور پارسال 61 درصد رشد داشت.
سامانه جامع گمرکی(پنجره واحد تجارت فرامرزی) پانزدهم مهر ماه 93 رونمایی شد تا ضمن شفافسازی تبادل اطلاعات بین دستگاههای مرتبط با حوزه واردات و صادرات کالا با گمرک، شرایط را برای افرادی که تجارت قانونی و سالم میکنند، آسانتر و عرصه را برای متخلفان و قاچاقچیان تنگتر کند. درباره دستاوردهای اجرای این سامانه در گمرک فرود عسگری، معاون فنی و امور گمرکی گمرک در گفتوگو با ایرنا اظهار کرد: تا پیش از اجرای سامانه جامع گمرکی همه فرآیندها اعم از بررسی کارشناسی، اخذ مجوز و نظارتها به شکل فیزیکی و سنتی انجام میشد که این رویه نه تنها سرعت کار را کاهش داده بود بلکه بر هزینههای گمرکی و تجاری کشور افزوده بود.
وی با بیان اینکه پیش از این میانگین توقف کالای وارداتی در گمرکات 26روز و کالای صادراتی 7روز بود، گفت: در نیمه دوم سال 1392 اجرای گمرک الکترونیک با اولویت واردات که از پیچیدگیهای بیشتری برخوردار است در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت که در نتیجه آن انقلابی در این عرصه روی داد.
عسگری با بیان اینکه یکی از دستاوردهای اجرای این سامانه بینیاز شدن به مراجعه حضوری صاحبان کالا و نمایندگان آنها به گمرکات سراسر کشور بود، گفت: اکنون تجار میتوانند از هر نقطه، فرآیند رسیدگی به کالای خود را رصد کنند.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تاکید کرد: حدود 24سازمان در فرآیند صدور مجوز برای واردات کالا دخیل هستند و یکی از نقاط عطف سامانه جامع گمرکی این بود که همه در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی گردهم آمدند و صدور مجوز همه آنها الکترونیکی شد. وی گفت: امروز میتوان به طور دقیق اعلام کرد که صدور مجوز و اخذ نظر کارشناسی دستگاههای اجرایی برای ورود یک کالا به کشور چه مدت و در چه سازمانی زمان میبرد یا فرآیند کار در کدام دستگاه متوقف شده است.
عسگری ادامه داد: یکی از معایب شیوه سنتی این بود که نظرات صاحب کالا در فرآیندهای گمرکی ثبت نمیشد اما در سامانه جدید تجار امکان گفتوگوی مجازی یافتهاند و حتی میتوان محتوای گفتوگوی خود با گمرک را برای پیگیری به تمام مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی ارائه کنند.
شفافیت در مصارف ارزی کشور
معاون گمرک ایران از شفافیت در مصارف ارزی کشور به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای سامانه جامع گمرکی نام برد و گفت: با ارتباطی که بین گمرک، بانک مرکزی و شبکه بانکی ایجاد شده، میتوان منشأ ارز را شناسایی کرد. عسگری تاکید کرد: در این فرآیند کالاهای وارده از محل اعتبار اسنادی و... علاوه بر مشخص شدن محل تامین ارز، این امکان وجود دارد ارزهایی که از سایر منابع تامین شدهاند، شناسایی شود که اطلاعات آن به بانک مرکزی ارسال میشود تا مصارف ارزی کشور برای مدیریت بهتر مشخص باشد. وی گفت: امروز یک بانک اطلاعاتی بزرگ از تجار ایرانی، میزان واردات و صادرات در اختیار داریم که میتوان هر نوع اطلاعاتی را به سرعت از آن استخراج کرد و به طور هوشمند مدیریت ریسک را انجام داد. به گفته عسگری، امروز اطلاعات 20قلم از کالاهای عمده وارداتی، صادراتی و ترانزیتی به شکل برخط در دسترس مردم است و میتوان مشخص کرد چه کالایی از چه کشوری و به چه میزانی به کشور وارد شده است.
کاهش فساد در امور گمرکی
معاون گمرک ایران افزود: یکی دیگر از دستاوردهای الکترونیکی شدن فرآیندهای گمرکی، کاهش فساد بود زیرا دیگر صاحب کالا نمیداند چه کارشناسی مسوول رسیدگی به پرونده اوست؛ امروز کارشناسان به طور سیستمی برای رسیدگی به پروندهها انتخاب میشوند که نتیجه آن جلوگیری از رو به رو شدن ذینفع و کارشناس گمرک است. عسگری ادامه داد: ممکن است پرونده اظهارنامه شخصی در گمرک بوشهر باشد اما کارشناسی در بازرگان مسوول رسیدگی به آن شود؛ در نتیجه این کار سطح علمی کارشناسان گمرک نیز ارتقا مییابد زیرا باید تسلط کاملی بر همه مقررات، کنوانسیونها و بخشنامهها داشته باشند. وی ایجاد دروازه مشترک مرزی با برخی کشورها را از دیگر دستاوردهای این سامانه برشمرد و گفت: امروز این دروازه مشترک با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان ایجاد شده است تا کامیونها بدون توقف در مرزها عبور و مرور کنند.
تلاش برای استقرار پیش اظهاری در گمرک
معاون گمرک ایران گفت: اکنون درصدد هستیم پیش اظهاری قبل از ورود محموله به گمرک را اجرایی کنیم زیرا گمرک، اطلاعاتی چون مانیفست و بارنامه و ثبت سفارش را از نهادهای مربوطه دریافت میکند و میتوان شیوه پیش اظهاری را عملیاتی کرد که در نتیجه آن دیگر کالا در گمرک نمیماند.
وی توضیح داد: این کار به ویژه برای واردات کالاهای واسطهیی و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار راهگشا خواهد بود.
ردیابی محمولههای ترانزیتی
معاون گمرک ایران به ردیابی محمولههای ترانزیتی برای جلوگیری از انحراف و قاچاق کالا به کشور اشاره کرد و گفت: با اجرای پلمب هوشمند، مدت توقف و انحراف کامیونهای ترانزیتی از مسیر اصلی همه ثبت و در گمرک مقصد رصد و بازبینی میشود تا تخلفی روی نداده باشد.
وی افزود: در زمینه رصد خودروهای ترانزیتی با پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز همکاری تنگاتنگی وجود دارد و اطلاعات به پلیس ارسال میشود و از این رو ریسک قاچاق در این بخش اغلب به صفر رسیده است.