اخبار حمل‌و‌نقل

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۴۶

آغاز به کار سامانه جریمه هوشمند کامیون‌ها از شهریور

فرامرز مداح، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی گفت: با توجه به آخرین هماهنگی‌های صورت‌ گرفته با نیروی انتظامی قرار است، سامانه جریمه هوشمند از ابتدای شهریورماه به صورت مرحله‌یی در ۱۰ ایستگاه شروع به فعالیت کند.

به گزارش فارس، مداح در خصوص آخرین وضعیت اجرای سامانه جریمه هوشمند در جاده‌های کشور گفت: با توجه به آخرین هماهنگی‌های صورت‌ گرفته با نیروی انتظامی قرار است این سامانه از ابتدای شهریورماه به صورت مرحله‌یی و در 10 ایستگاه شروع به فعالیت کند و راه‌اندازی نخستین ایستگاه آن هم مربوط به محور کاشان-قم خواهد بود. وی درباره چگونگی عملکرد این سامانه گفت: پس از عبور خودروها از روی سیستم‌ WIM یا همان «دستگاه‌ توزین حین حرکت» که در جاده‌ها قرار گرفته‌اند، وزن خودروها مشخص می‌شود. در صورتی که سیستم WIM خودروهایی را با وزن بیشتر تشخیص دهد از آنها عکس می‌گیرد و پلاک شناسایی خودروها توسط دوربین‌های پلاک‌خوان ثبت می‌شود. این مقام مسوول با بیان اینکه سامانه جریمه هوشمند با سامانه بارنامه برخط در ارتباط است، توضیح داد: پس از اتصال این دو سامانه اطلاعات ناوگانی که بدون اخذ بارنامه اقدام به حمل بار کرده‌اند، برای اعمال قانون به نیروی انتظامی معرفی می‌‎شوند. مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان راهداری خاطرنشان کرد: ایمن‌سازی جاده‌ها و مبارزه با قاچاق کالا از جمله ضرورت‌های شکل‌گیری سامانه جریمه هوشمند است. وی با اشاره به معایب کنترل فیزیکی بارنامه توسط نیروی انتظامی گفت: به صورت طبیعی متوقف کردن تمام ناوگان برای کنترل بارنامه مقدور نیست و با وجود تمام تلاش ماموران نیروی انتظامی طبق آمارگیری سال گذشته حدود 25 الی 30درصد فرار بارنامه‌یی در کشور رخ داده است.

آخرین خبرها از اتصال ریلی ایران به عراق

علی ذاکری، معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت از پیشرفت ۲۲درصدی اتصال راه‌آهن کرمانشاه به مرز خسروی خبر داد.

به گزارش ایسنا، ذاکری گفت: طرح راه‌آهن غرب کشور که یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آن در شهر کرمانشاه به پایان کار ریل‌گذاری خود رسید، گامی مهم در راستای اتصال کشور همسایه عراق دارد که در این چارچوب برنامه‌ریزی برای پیگیری این پروژه از چند سال قبل آغاز شده و با قدرت پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح ریلی کرمانشاه- مرز خسروی ۲۶۳ کیلومتر طول دارد، توضیح داد: در گام نخست برنامه شرکت ساخت این است که راه‌آهن از کرمانشاه به منطقه اسلام‌آباد غرب برسد که طبق پیش‌بینی‌ها و برآوردهای صورت گرفته این بخش تا اواخر سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید. معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت ادامه داد: پس از اتصال اسلام‌آباد که یکی از گام‌های نهایی ما در تکمیل راه‌آهن غرب کشور در مرزهای داخلی به حساب می‌آید، کار برای مرز خسروی ادامه پیدا می‌کند تا بتوان راه‌آهن ایران را از طریق این مرز غربی نیز به عراق متصل کرد. ذاکری درباره چگونگی تامین مالی این پروژه نیز توضیح داد: این طرح از محل تملک دارایی و منابع مالی دولت ساخته می‌شود و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز به عنوان پیمانکار پروژه فعال شده و تاکنون پیشرفت ۲۲ درصدی را به ثبت رسانده است. وی با بیان اینکه صحبت‌ها برای استفاده از فاینانس خارجی در این پروژه نیز پیشرفت‌های مطلوبی داشته، اظهار کرد: در این راستا یک شرکت خارجی آمادگی خود برای ارائه فاینانس را مطرح کرد و در این رابطه توافقنامه‌یی نیز به امضا رسید که امیدواریم در آینده نه چندان دور به اجرای نهایی قرارداد و جذب قطعی فاینانس منجر شود.