نیاز مترو تهران به ۲ هزار واگن جدید

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۶۹۲

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران، درخصوص موضوع‌های مختلفی همچون آسیب‌های اجتماعی، حمل‌ونقل عمومی، بدهی‌های شهرداری و... توضیحاتی را ارائه کرد. 

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در تشریح وضعیت شهر تهران گفت: متاسفانه هنوز تهران شاخص‌های زیست آرام را کسب نکرده، اما از توانایی‌های خوبی برای تبدیل شدن به یک شهر جهانی برخوردار است که باید از آنها استفاده کنیم و باید شرایطی را فراهم کنیم که شاخص‌های بین‌المللی به تهران بازگردد. 

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس نظرسنجی‌هایی که از گذشته انجام شده، مردم نسبت به ترافیک و آلودگی هوا هنوز دغدغه‌مند هستند، گفت: در حال حاضر تنها 2.5میلیون مسافر توسط شبکه مترو جابه‌جا می‌شود، اما می‌توان تنها با اضافه کردن واگن، این سفرها را به ۱۰میلیون سفر ارتقا داد که بر همین اساس ما نیازمند ۳هزار واگن هستیم اما می‌بینید که تنها هزار واگن در حال حاضر در شبکه حمل‌ونقل عمومی وجود دارد و اگر ۲هزار واگن دیگر به همین زیرساخت‌های موجود اضافه شود، می‌توانیم روزانه ۱۰میلیون مسافر را جابه‌جا کنیم. 

وی با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی سیستم اتوبوسرانی نیز باید عمود بر مترو حرکت کند، گفت: براساس نیاز و برنامه در حال حاضر باید 7 تا ۹ هزار اتوبوس نو با آلایندگی کم داشته باشیم، اما می‌بینید که این مهم محقق نشده و اگر اتوبوس و مترو ناوگانش افزایش یابد، می‌توانیم روزانه ۱۵میلیون سفر با حمل‌ونقل عمومی انجام دهیم که هم ترافیک و هم آلودگی هوا کاسته می‌شود. 

وی با بیان اینکه به شخصه از مترو و بی‌آر‌تی استفاده می‌کنم، گفت: البته در حال حاضر مسیر بی‌آر‌تی اختصاصی نیست و در ۷۰‌درصد مسیر بی‌آر‌تی تقاطع‌هایی وجود دارد که براساس مدل این نوع حمل‌ونقل نباید تقاطع و ایستی وجود داشته باشد که اگر این توقف‌ها باشد بیشتر شبیه خطوط ویژه و نه بی‌آرتی است که باید بتوانیم مطالعاتی را نیز در راستای بهبود این وضعیت انجام دهیم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه براساس قانون، دولت نیز در بهبود وضعیت حمل‌ونقل تهران نقش زیادی دارد، گفت: اما طی سال‌های اخیر پولی برای خرید اتوبوس و توسعه مترو داده نشده که باید این مساله از طریق مجلس، دولت و... حل شود و می‌توانیم با استفاده از توان کارخانجات داخلی علاوه بر حل مشکل کمبود اتوبوس و واگن، به اشتغال‌زایی نیز روی بیاوریم، چراکه این توانایی در ایرانیان وجود دارد که 9هزار اتوبوس را داخل کشور بسازند و این اشتغال زیادی ایجاد می‌کند. چون اتوبوس با ۷۰‌درصد ساخت داخل اشتغال ایجاد می‌کند و این مساله پیچیده نیست، بلکه مشکل اصلی تامین اعتبار است و باید برنامه‌ریزی‌های لازم با کمک دولت و مجلس انجام شود تا این مشکل حل شود، چراکه تهران به 3هزار واگن، ۹هزار اتوبوس و ۱۰۰هزار تاکسی نو احتیاج دارد و اگر کمک نکنند به‌شخصه موضوع را تا مقام معظم رهبری پیگیری می‌کنم تا مشکل مردم تهران حل شود. 

رییس شورای شهر تهران در مورد مطالبات و بدهی شهرداری نیز گفت: بدهی‌ها در شهرداری چند دسته هستند؛ یکی بدهی به سیستم بانکی است که سررسید وام‌ها فرا رسیده و پرداخت آنها سخت است که باید با بانک‌ها و دولت مذاکره کنیم تا نسبت به استمهال آنها با عقب انداختن سررسید و پرداخت اقساط بلندمدت پیش رویم. بدهی دوم مربوط به پیمانکارانی است که یا کارشان را انجام داده یا در حال پیگیری امور شهر هستند که باید پول آنها را بدهیم تا مبادا کار تهران بر زمین بماند و دسته سوم مربوط به ارگان‌های دولتی همچون بیمه و اداره مالیات و... است که می‌توانیم با رایزنی آنها را حل‌وفصل کنیم. اما نکته قابل‌توجه این است که اگر بتوانیم با کمک بخش خصوصی و برون‌سپاری خدمات، به درآمد پایدار برسیم، اقدام بزرگ و مهمی در این زمینه صورت گرفته است. وی با بیان اینکه قوانین زیادی درخصوص شهرداری‌ها وجود دارد که آنها را به درآمد پایدار می‌رساند، گفت: به‌عنوان مثال، در ساخت حمل‌ونقل ریلی براساس قانون دولت ۵۰‌درصد سهم دارد و همچنین دولت باید از محل صرفه‌جویی در سوخت به شهرداری‌ها پول بدهد، یا براساس قانون 2میلیارد دلار باید به توسعه سیستم حمل‌ونقل ریلی کمک می‌شد که اگر بتوانیم این قوانین را زنده کنیم اتفاقات خوبی در شهر تهران رخ می‌دهد. 

وی گفت: مدیران شهرداری به جای اینکه به‌دنبال کسب پول به روش تخریب باغات، فشار بر تراکم و بارگذاری زیاد پیش بروند، وقت خود را صرف پافشاری بر اجرای قانون می‌کردند این مهم رخ نمی‌داد و ما به درآمدهای پایدار زیادی می‌رسیدیم. 

وی در پاسخ به اینکه برنامه‌های شهردار جدید تهران تا به چه میزان بر درآمدهای پایدار متمرکز است، گفت: ما میراث‌دار بودجه سال ۹۶ شورای چهارم هستیم، اما به نظر من یک شهردار باید هم مدیر درآمد و هم مدیر هزینه باشد و علاوه بر اینکه بتواند بودجه را در اقدامات خوب و خاص هزینه کند، باید وقت زیادی برای کسب درآمد داشته باشد، چراکه درآمدهایی که در مدیریت قبلی ایجاد شده پایدار نبوده و منجر به توسعه نشده و می‌بینید که تمرکزشان بیشتر روی تراکم بوده و شاهدیم که بارگذاری شدید در ساخت تجاری‌ها و مال‌ها سبب بروز مشکلات شده، به‌گونه‌یی که تقریبا معابر در شمال شهر تهران به‌دلیل مال‌های ساخته شده به انسداد رسیده و این درحالی است که هنوز مجوز ۴۰‌درصد از مال‌ها در منطقه یک اجرایی نشده است. 

وی درباره مدیریت یکپارچه شهری نیز با بیان اینکه قانون به مدیریت یکپارچه شهری توجه زیادی داشته، گفت: براساس قانون، ۲۴ مورد از فعالیت‌های دولت در شهر باید به شهرداری‌ها داده شود که این مساله موجب یکپارچگی بیشتر در شهر می‌شود.