مساله تهران، اقتصاد سیاسی است

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۴۹
مساله تهران، اقتصاد سیاسی است

گروه اقتصاد کلان|

پرویز صداقت، پژوهشگر اقتصادی روز پنج‌شنبه هفته گذشته میهمان موسسه پرسش بود و در سمیناری با عنوان سیاست‌گذاری بازتولید بحران به سخنرانی پرداخت. او در این نشست تمرکز خود را بر بحران مالی و اجتماعی شهر تهران گذاشت که در پیوند با معضلات کلی اقتصاد ایران است. صداقت با بیان اینکه تهران امروز در وضعیت بحرانی است، گفت: مساله این است که چه شد که به وضعیت کنونی رسیدیم؟ ما امروز به مقطعی رسیدیم و مجموعه بحران‌هایی داریم که به گمان من این بحران‌ها دیگر قابل‌حل نخواهد بود.

این پژوهشگر اقتصادی معتقد است، اقتصاد مبتنی بر حباب قیمتی دیگر نمی‌تواند حباب قیمتی در بخش مسکن ایجاد کند و به یاری این حباب قیمت رشد خودش را تامین کند. گویا الان تمایل دارند که قیمت ارز را به‌شدت بالا ببرند از طریق ایجاد یک حباب قیمت در بخش ارز کسب سود کنند که این هم با توجه به پی‌آمدهای وخیمی که روی تورم و مسائل عمومی اقتصاد دارد و با توجه به وضعیت بحرانی منطقه‌یی و … کار بسیار خطرناکی است. در ادامه متن کامل سخنرانی پرویز صداقت را می‌خوانید.

   

 تحلیل تاریخی وضعیت موجود

 از هر منظر به تهران نگاه کنیم شاهد بحران هستیم: از منظر مدیریت منابع و مصارف بودجه، شاهد یک بحران حاد مالی و کسری بودجه بالغ بر 30درصدی در مدیریت شهری تهران هستیم، از منظر محیط زیست، بحران ناشی از بهداشت محیط و بحران حاد زیست محیطی را در تهران می‌بینیم از منظر حمل‌ونقل شهری بحران حاد مربوط به آمدوشد و ترافیک در تهران را می‌بینیم، از منظر وضعیت فقر و قطبی‌شدن طبقاتی همچنین از منظر آسیب‌های اجتماعی، بحران‌های حادی را در تهران امروز شاهدیم. برای همه این موارد می‌توان مثال‌های متعددی ذکر کرد. در خیلی از موارد آمار رسمی منتشر شده و در مواردی آمار رسمی

منتشر نشده است.

مثلا در مورد بحران مالی در سطح تهران می‌دانیم که شهرداری تهران حدود 6 هزارمیلیارد تومان کسری بودجه دارد. از نظر بحران آسیب‌های اجتماعی مثلا در مورد فقر، اعتیاد در سطح شهر، روسپی‌گری و مسائل مختلف آماری منتشر نشده ولی نشانه‌هایی که حاد بودن وضعیت هریک از این موارد را نشان دهد به‌وضوح می‌بینیم. مثلا مسوول نیروی انتظامی اعلام می‌کند که «ما می‌توانیم معتادان متجاهر را از سطح شهر جمع کنیم اما آنها را کجا ببریم؟»

البته روشن است که از قبل جاهایی وجود داشته ولی الان تعداد آنقدر زیاد شده که جاهای قبلی تکافوی این جمعیت را نمی‌کند. به عبارت دیگر، میزان آسیب‌های اجتماعی در سطح تهران بسیار افزایش پیدا کرده است. بحران حمل‌ونقل شهری و ترافیک در تهران کاملا واضح است و نیازی به هیچ آمار و رقم و عددی نیست و این با وجود همه پروژه‌های شهری است که در سطح تهران در ارتباط با بزرگراه‌سازی و اتوبان‌کشی و... انجام

شده است.

مساله این است که چه شد که به وضعیت کنونی رسیدیم؟ ما برای اینکه راهکار برون‌رفت از بحران‌های موجود را بتوانیم ترسیم کنیم در گام اول باید بفهمیم چگونه به وضعیت کنونی رسیدیم تا بر اساس آن مشخص کنیم چگونه می‌توانیم از وضعیت کنونی خارج شویم. بررسی‌ام را محدود می‌کنم به دوره زمانی پس از انقلاب و بطور مشخص از پایان جنگ به بعد یعنی بعد از فاصله 10ساله بحران پسا‌انقلابی و فاصله 8 ساله جنگ ایران و عراق.

در سال‌های بعد از انقلاب، قانونی در سال 1362 در مورد خودکفا شدن شهرداری‌ها تصویب شد اما این قانون با توجه به شرایط بحرانی آن سال‌ها، بعد از جنگ ایران و عراق و از سال 1368 اجرایی شد.

بحث این قانون این بود که شهرداری‌ها بایستی از این پس با اتکا به منابعی که خود تامین می‌کنند هزینه‌های مدیریت شهری را تامین کنند. تا قبل از آن هم، دستگاه‌های شهرداری به سبب ناکارآمدی، بوروکراسی فرتوت، نداشتن شتاب کافی و مسائل بسیار زیادی در معرض انتقاد بودند اما از این مقطع خاص شاهد یک نقطه عطف در مدیریت شهرداری‌ها هستیم.

از این مقطع به بعد مدیریت شهری در شهرهای ما که از تهران آغاز شد و سپس به کلیه کلان‌شهرها گسترش پیدا کرد به مدیریت یک بنگاه اقتصادی مبدل شد. یعنی شهرداران وقت و مدیران شهری در‌صدد کسب حداکثر سود از منابع موجود در شهرهای ما شدند. آنچه در تهران اتفاق افتاد این بود که مدیریت شهری برای کسب حداکثر درآمد، شروع به استفاده از منابعی کرد که می‌توانست برای مدیریت شهری ایجاد منابع کند.

این منابع درآمدی عمدتا شامل فروش تراکم، تغییر کاربری از مسکونی به اداری یا تجاری و غیره بود. حدود 70درصد منابع شهری به این ترتیب و از این محل حاصل می‌شد و حدود 30درصد از موارد متعارف تامین منابع شهری. بنابراین شاهد تحولی در روش‌های تامین وجوه و منابع مالی در شهرداری‌ها شدیم.

 انتظام آنارشیک در اقتصاد ایران

اقتصاد جمهوری اسلامی چه ویژگی‌هایی در سال‌های بعد از انقلاب و مشخصا از سال‌های بعد از جنگ به این سو دارد؟ یک ویژگی مهم اقتصاد ایران این بود که تلاش می‌کرد، نقش مناسبات کالایی و بازاری را در سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی افزایش دهد یعنی افراد هر چه بیشتر درگیر مناسبات کالایی و مناسبات بازاری می‌شدند؛ برای عرضه نیروی کار و تامین حوائج و نیازهای‌شان.

قواعد نهادی ویژه‌یی در اقتصاد ایران وجود داشت و شاهد این بودیم که قواعد بازی یکسان نبوده است. در کنار بخش‌های دولتی و خصوصی شاهد یک بخش فرادولتی هم بودیم که نه تابع نظم بخش دولتی بود و نه تابع نظم بخش خصوصی. این بازیگر نقش تعیین‌کننده‌یی در تحولات اقتصاد ایران داشته است.

ویژگی دیگر این بود که «تصاحب» در اقتصاد ایران امر تعیین‌کننده‌یی بود. ما در دهه اول انقلاب این تصاحب را عمدتا در شکل مصادره‌ها می‌بینیم اما در دهه‌های بعد این تصاحب را در اشکال مختلفی از تصرف اموال عمومی و بعد تبدیل این منابع تصرف ‌شده به مالکیت خصوصی و به شکل مایملک خصوصی می‌بینیم.

به‌خصوص در سطح مدیریت شهری این وضعیت کاملا رواج داشته است. ویژگی دیگر این بوده که اقتصاد ایران در تمامی سال‌های 1368 تا امروز مبتنی بر یک اقتصاد حباب قیمتی بوده یعنی رونق‌های اقتصاد ایران در طول سه ده گذشته رونق‌هایی بوده که از ایجاد حباب قیمتی در یکی از بخش‌های اقتصاد و عمدتا در بخش زمین و مستغلات ناشی می‌شده است. حاصل این نظم نهادی و این مجموعه ویژگی‌ها نوعی انتظام آنارشیک در اقتصاد ایران بوده یعنی نوعی نظم که در دل بی‌نظمی نهادی در اقتصاد ایران جاری می‌شده است.

اگر فضای کلی‌تری که حاکم بر اقتصاد ایران بوده را در نظر بگیریم و فضای حاکم بر مدیریت شهری را زیرمجموعه آن محسوب کنیم همه آن ویژگی‌هایی که گفتم در سطح مدیریت شهری هم کاملا واضح و نمایان است. در سطح مدیریت شهری بحث تصاحب و انباشت به مدد سلب مالکیت را به وضوح شاهد هستیم. زمین‌های مشاع بسیار زیادی در سطح تهران می‌بینیم که طی سه دهه گذشته به مالکیت خصوصی درآمده است.

زمینی بوده که قبلا در مالکیت عمومی بوده و الان به مالکیت خصوصی یک شخص یا یک نهاد درآمده و روی آن ساخت‌وساز و انباشت سرمایه اتفاق افتاده است.

این قضیه به وضوح آشکار است و مثال‌های متعددی می‌توان مطرح کرد. از اواخر دهه شصت شروع کنیم. در مناطق مختلف شهری مثل باغات و غیره، فضاهای سبزی به مالکیت خصوصی در آمد و بعد از آن روی آن سرمایه‌گذاری و ساخت‌و‌ساز انجام شد و ثروت‌های کلان بدین طریق به دست آمد.

این یعنی انباشت به مدد سلب‌مالکیت. در گام اول تصاحب یک دارایی عمومی و در گام بعد انباشت سرمایه روی دارایی تصاحب شده. به‌کرات در اقتصاد شهری تهران در 3دهه گذشته وجود داشته و تصاحب فضاهای مشاع یکی از ویژگی‌هایی بوده که اقتصاد شهری تهران طی 3دهه گذشته دچار آن

بوده است.

دوم آنکه سیاست‌هایی به اجرا گذاشته شد تحت عنوان نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده. در حوزه تهران بافت‌هایی در 3دهه گذشته داشتیم که امروزه خالی کمتر شده، این بافت‌ها به سبب اینکه در مجاورت بافت‌های دیگری قرار گرفته بودند پتانسیل ارزش‌زایی بسیار بالایی داشتند.

مثلا بافت سنتی در دل بافت شهری قرار گرفته مثل منطقه اکبرآباد در یوسف‌آباد و مناطق متعددی در شمیرانات. این بافت‌ها دستخوش به اصطلاح فرآیند بازسازی بافت‌های فرسوده و ساخت‌و‌ساز‌های جدیدی می‌شده که به‌شدت افزایش قیمت پیدا می‌کرده، ساکنان سنتی این بافت‌ها عمدتا طرد می‌شدند و گروه‌های جدید ساکن این بافت‌ها می‌شدند. اصطلاحا می‌گوییم به‌نشین‌گری Gentrification در این بافت‌ها اتفاق می‌افتاده است بنابراین این مساله هم در مدیریت شهری تهران به کرات اتفاق افتاده است.

سیاست‌های شهری در تمامی بافت‌ها، فروش تراکم و تغییر کاربری چنانچه گفته شد دو‌سوم منابع مدیریت شهری تهران را تامین می‌کرده که کاری بوده از اساس غیرقانونی.

واقعا در سکوت نهادهای ناظر بر مدیریت شهری، در سکوت جامعه مدنی، سکوت رسانه‌ها و در شرایط چیرگی گفتمان نولیبرالی چشم بسته شده بر این اتفاق عجیبی که در تهران در طی دهه گذشته اتفاق افتاده است. فروش تراکم و تغییر کاربری چهره شهر را دیگرگونه کرد و شهر را به سمت فضایی غیر‌قابل زیست تغییر داد. در ادامه شاهد مجموعه زیادی از پروژه‌هایی هستیم که در شهر اجرا شده است. هر پروژه را باید به صورت جداگانه بررسی کرد و هزینه و فایده آن را سنجید و نمی‌شود و طبعا به صورت یک‌کاسه نمی‌توان همه پروژه‌ها را نفی یا نقد کرد.

ولی آن چیزی که مشخص است تجربه 3دهه گذشته به ‌ویژه تجربه 12سال گذشته این بوده که بعضا بسیاری از این پروژه‌ها بیش از آنکه مسائل شهری را حل کند «مسائل» پیمان‌کاران طرف قرارداد با مدیریت شهری را حل می‌کرده است.

در حقیقت پروژه‌های سودآوری برای پیمان‌کاران شهرداری‌ها بوده تا پروژه‌هایی برای حل مسائل شهری ما. نمونه آشکار آن، پروژه دوطبقه کردن بزرگراه صدر بود که هزینه‌های آن تاحدود سه میلیارد دلار برآورد شده و این صحبت هم مطرح است که تاثیری در ترافیک تهران نداشته یا تاثیر محسوسی نداشته است.

اینجا بخش عمده‌یی از منابع شهری تهران به هدر رفته یعنی ما شهروندان تهرانی هزینه کردیم اما شرایط زیست‌مان بدتر شده است. برای آنکه پس‌اندازهای ما در شکل مالیات‌ها و عوارض برای کسب سود به یک سلسله پیمانکار آن طرف قرارداد شهرداری تهران برسد.

مجموعه پروژه‌هایی که شهرداری اجرا کرده و مجموعه سیاست‌های شهری، برندگانی داشته و بازندگانی. یک برنده بزرگ سیاست‌ها چنان‌که گفتم پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری بوده‌اند.

یک برنده مهم این سیاست‌ها افرادی بودند که از وضعیت زمین‌های مرغوب اطلاع داشتند و دارای املاکی در این زمین‌ها بودند یا به سبب ارتباط با بوروکراسی شهری و دسترسی به اطلاعات درونی از سیاست‌های ساخت و ساز شهری اطلاع داشتند و می‌دانستندکه چه زمینی را در چه مقطعی بخرند تا این زمین یا ملک رشد قیمت آتی داشته باشد یعنی از اطلاعات درونی بهره‌مند بودند.

پس گروه‌هایی برندگان مالی سیاست‌های شهری تهران شدند و گروه‌هایی بازندگان مالی این سیاست‌های شهرداری. یعنی یک منطق طبقاتی بر سیاست‌های شهرداری تهران و شهرداری سایر کلان‌شهرهای ایران حاکم بوده است. علاوه بر پیمانکارانی که از این سیاست‌ها سود بردند به طور مشخص یک طبقه بورژوازی مستغلات شکل گرفته یعنی صاحبان مستغلات بزرگ، مراکز خرید و برج‌های بزرگ که عمدتا ریشه در بورژوازی مالی و سرمایه‌داری بزرگ مالی دارند و از یک جنس هستند. اینها بیشترین سود را برده‌اند.

تا سال 1390 سیاست حاکم بر شهرداری تهران این بوده که با فروش منابع شهری و دارایی‌های مشاع شهری، هزینه پروژه‌های شهری را تامین می‌کرده، پروژه‌هایی اجرا می‌شدند و از محل اجرای این پروژه‌ها اساسا گروه‌هایی به درآمدهای کلان می‌رسیدند که این گروه‌ها عمدتا صاحبان املاک و مستغلات و پیمانکاران بزرگ شهرداری‌ها بودند. از سال 1390 به بعد به‌تدریج بخش مستغلات دچار یک رکود شد.

از این مقطع به بعد شهرداری پروژه‌هایش را متوقف نکرد اما روش تامین مالی خود را مبتنی کرد بر فروش آینده شهر. یعنی اگر در قبل تراکم می‌فروختند از سال 1390 به بعد امکان استفاده از تراکم در سال‌های آینده را فروختند. یعنی برگه‌های هولوگرام‌داری را فروختند که با این برگه‌ها می‌توان چند سال بعد در یکی از مناطق 22گانه مسکونی تهران در چارچوب مقررات و ضوابط شهری مبادرت به ساخت‌وساز فراتر از مقررات موجود پرداخت. یعنی شهرداری برای ساخت‌وسازهای آتی تراکم‌های آینده را پیش‌فروش کرده است.

بروکراسی تمایل ذاتی دارد به گسترش. وقتی منابع هنگفتی از زمان آقای کرباسچی وارد شهرداری شد تمایل بوروکراسی شهرداری تهران به گسترش افزون‌تر شد و گرایش پیدا کرد که سازمان‌های جدیدی را در پیرامون خودش ایجاد کند.

شهرداری تهران از اواسط دهه 1380 بانک شهر را ایجاد کرد. بانک چیست؟ بانک طبق تعریف اقتصادی واسطه وجوه است یعنی پس‌انداز‌کنندگان به بانک مراجعه می‌کنند و سپرده می‌گذارند و وام‌گیرندگان هم به بانک مراجعه می‌کنند و وجوه مورد نیاز را وام می‌گیرند.

اما بانک شهرداری تهران تبدیل به صندوق وجوه در اختیار شهردار تهران برای هزینه کردن شد. گویی یک صندوق در اختیار خود دارد و هر وقت بخواهد می‌تواند از این صندوق بردارد و خرج پروژه‌های مختلف و مسائل شهری خودش کند. اتفاقی که از دهه 1390 به بعد افتاد این بود که وقتی که درآمد حاصل از فروش تراکم و تغییر کاربری به خاطر رکود حاد در بخش مسکن کاهش پیدا کرد از یک طرف به فروش آینده شهر روی آوردند یعنی تراکم‌های آتی را فروختند و از طرف دیگر دست بردند در وجوه بانک شهر و از بانک شهر

استقراض کردند.

شهرداری یک بروکراسی پر‌هزینه وپر‌خرج بود که گاهی برای پرداخت حقوق کارمندان خود هم پول نداشت و از بانک شهر پول می‌گرفت. شهرداری در شرایط رکود ساخت‌وساز پولی که ندارد که اصل پول و سودش را بر‌گرداند در عوض به بانک شهر یک سری املاک و مستغلات می‌دهد مثلا شهر آفتاب را داده، یک شهرک نمایشگاهی در جنوب تهران که سالی دو هفته فعال است و باقی اوقات سال تبدیل می‌شود به شهر ارواح. شهرداری شهر آفتاب را به ازای چند هزار میلیار تومان بدهی به بانک شهر داده، یا فروشگاه‌های زنجیره‌یی شهروند را به بانک شهر داده است.

بانک علی‌الاصول واسطه متقاضیان و عرضه‌کنندگان وجوه است. بانک دارای یک سلسله دارایی‌های منجمد شده که قابلیت تبدیل به نقد ندارد. مثلا بانک شهر با شهر آفتاب چه کاری می‌تواند بکند؟ یا با فروشگاه‌های شهروند در برابر حجم انبوه مطالبات معوقی که دارد چه می‌خواهد بکند؟ بنابراین یک دارایی منجمد به بانک داده و وجوه بانک را که متعلق به عموم مردم است، گرفته و این وجوه تزریق شده به پیمانکاران شهرداری.

 پمپاژ پول از طبقات پایین به طبقات الیت

بدین‌ترتیب به‌ وضوح شاهد یک مکانیسم برای پمپاژ پول از طبقات پایینی و متوسط جامعه به طبقات الیت اقتصادی و بروکراسی فاسد اداری در شهرداری تهران هستیم. از سال 1368 تا امروز این روند بدون وقفه ادامه پیدا کرده، بروکراسی دایما گسترش پیدا کرده و پاسخگو نبوده با وجود اینکه این بحث مطرح بوده که ما شورای شهر داریم و مردم می‌روند در انتخابات رای می‌دهند.

شواری شهر نقش نظارتی بایسته را نداشته است. آن جنبه‌یی که روشن شده در این میان بیش از آنکه جنبه نظارتی باشد، جنبه افشاگری جناح‌های مختلف علیه یکدیگر بوده.

یعنی بحث شفافیت مدیریت شهری مطرح نبوده. بحث این بوده که پته جناح مقابل را روی آب بریزیم. این مساله در دراز‌مدت ایجاد مشکل می‌کند. به هر حال ما این وضعیت را در شهر تهران از 1368تا امروز شاهد بودیم.

مساله این است که ما امروز به مقطعی رسیدیم و مجموعه بحران‌هایی داریم که به گمان من این بحران‌ها دیگر قابل‌حل نخواهد بود. اقتصاد مبتنی بر حباب قیمتی دیگر نمی‌تواند حباب قیمتی در بخش مسکن ایجاد کند و به یاری این حباب قیمت رشد خودش را تامین کند. گویا الان تمایل دارند که قیمت ارز را به‌شدت بالا ببرند از طریق ایجاد یک حباب قیمت در بخش ارز کسب سود کنند که این هم با توجه به پیامدهای وخیمی که روی تورم و مسائل عمومی اقتصاد دارد و با توجه به وضعیت بحرانی منطقه‌یی و … کار بسیار خطرناکی است.

ولی مستقل از این قضایا بعد از سال 1390 به بعد آن نظم اقتصادی که در سال‌های بعد از انقلاب حاکم بوده به بن‌بست رسیده و تحریم‌های اقتصادی عاملی بود که این بن‌بست را به وضوح نمایان کرد. ما دچار رکود اقتصادی عمیقی شده‌ایم.

ما در سطح مدیریت شهری و در سطح مدیریت کلان اقتصادی مشکل داریم. یک موقع است که شما در وضعیتی هستید که ساختارها، ساختارهای قابل‌ قبولی است، می‌آیید نقد می‌کنید که چطور در وضعیت بهتری قرار بگیریم. مثلا اگر جلسه‌های یک‌شنبه‌های شورای شهر هم علنی باشد مساله‌یی حل می‌شود. یا در این شرایط بهتر است مثلا حسابداری عملیاتی در شهرداری‌ها وجود داشته باشد یا حسابرسی مستقل وجود داشته باشد یا از حسابداری نقدی حرکت کنیم به سمت حسابداری تعهدی که بدون تردید هرکدام اینها هم نقاط مثبتی دارد. ولی ما در اینجا با ساختارهای معیوبی مواجه هستیم.

ما باساختاری مواجهیم که اولا یک مکانیسم انتقال درآمد از طبقات پایینی به طبقات بالایی جامعه بوده. ساختاری بوده مبتنی بر فروش شهر. این ساختار الان باید تغییر کند.

امروز راه‌حل‌هایی در سطح شورای شهر مطرح می‌شود که تهران را گران کنیم.

تهران را گران کنیم که چه شود؟ اینکه راه‌حل نیست. ما به اینجا رسیده‌ایم. اتفاقا راه‌حل هم وجود دارد. الان به سادگی در تمامی کشورهای دنیا جز مناطق آزاد اقتصادی و جز مناطق پول‌شویی جهان، مالیات بر مزایای سرمایه‌یی(Capital gain)

وجود دارد.

ایران از معدود کشورهایی است که مالیات بر مزایای سرمایه‌یی در آن وجود ندارد. اگر شما یک قطعه زمین به قیمت 1000تومان در سال 1330 خریده باشید و آن را امروز به قیمت 100میلیون تومان بفروشید یک ریال مالیات مزایای سرمایه‌یی نمی‌دهید.

چرا نمی‌گذارند؟ به خاطر اینکه مزیت‌برندگان از وضع اقتصادی موجود خودشان سیاست‌گذاران در این عرصه هستند.

چرا مالیات بر واحدهای خالی مسکونی وضع نمی‌شود؟ ما الان دو و نیم میلیون واحد مسکونی خالی در ایران داریم. 500 هزار واحد مسکوی خالی در استان تهران داریم. گفته می‌شود چیزی بین 30تا 40هزار واحد مسکونی خالی فقط در منطقه یک شهرداری تهران وجود دارد. اگر مقررات سختگیرانه‌یی در مورد این واحدهای مسکونی خالی وضع شود مثلا مالیاتی مشابه مالیات بر اجاره بر این واحد‌های خالی بگذارند.

اجاره واحد مشابه را در نظر بگیرند و بگویند در سال اول باید یک ماه اجاره بدهد و سال بعد 2ماه یا 3ماه تا شخص مجبور به عرضه خانه خالی در بازار باشد. این موارد در سطح بحث مثلا در کمیسیون اقتصادی مجلس هم مطرح می‌شود ولی هیچ‌وقت به مرحله اجرا نمی‌رسد. چرا؟ برای اینکه صاحبان واحدهای خالی منطقه یک تهران خودشان سیاست‌گذاران عرصه اقتصادی ما هستند و خودشان به این ترتیب زیان خواهند دید.

در این شرایط ما نمی‌توانیم دلمان را خوش کنیم به اینکه مثلا جلسه‌های یک‌شنبه علنی باشد، بهتر است یا مثلا اینکه حسابداری تعهدی داشته باشیم. ساختار اشکال دارد و معیوب است، ما دچار این وضعیت هستیم. در زمینه بخش مسکن حلقه‌های در‌هم‌تنیده‌یی وجود دارد. قانون اول اقتصاد قانون عرضه و تقاضاست. ما 500 هزار واحد مسکونی خالی داریم.

متقاضی برای آن وجود ندارد بنابراین قیمت تعادلی باید بیاید پایین‌تر ولی چرا قیمت تعادلی نمی‌آید پایین‌تر؟ اینجا دست مرئی دولت دخالت می‌کند و اجازه نمی‌دهد قیمت تعادلی مسکن پایین‌تر بیاید. چرا؟ چون خودشان ذی‌نفع هستند. الان بانک‌های ورشکسته ما پورتفو و دارایی اصلی‌شان در بخش مستغلات است. برج‌های بزرگ، مراکز بزرگ خرید و… درست کردند. حتی اینها به قیمت‌های غیر‌واقعی در صورت‌های مالی‌شان درج شده است. اگر قیمت پایین بیاید وضعیت آنها به مراتب بدتر خواهد شد.

در بالا بودن قیمت‌ها ذی‌نفع هستند. به همین دلیل این مساله اتفاق نمی‌افتد. اینجا دست مرئی بازار، دولت، سیاست‌گذاران، بورژوازی مستغلات و مالی که ارکان اصلی تصمیم‌گیری اقتصاد ما در دست آنان است، نمی‌گذارند که قیمت مسکن به قیمت تعادلی برسد.

نهاد ناظر بر بازار مسکن خود را مدافع بورژوازی مستغلات می‌داند و مانع از پایین آمدن قیمت مسکن و مستغلات می‌شود. در چنین شرایطی ما باید به ریشه مسائل نگاه کنیم. وقتی مشکلات در سطح ساختارهاست، راه‌حل‌ها هم باید راه‌حل‌های ساختاری‌تر و بدیل‌های رادیکال‌تر باشد. اینکه ما دچار یک انسداد سیاسی باشیم و از نقطه آ شروع کنیم و به نقطه ب برسیم و بعد بفهمیم نقطه ب بدتر است و برگردیم به نقطه آ دچار یک دور باطل حرکت از آ به ب و از ب به آ شده‌ایم. این دور باطل دایما محدود‌تر می‌شود و دایما قدرت انتخاب ما در این محدوده کمتر می‌شود. این نتیجه و سرانجامی نخواهد داشت.

به نظر من حوزه شهر و حوزه مطالبات شهری حوزه‌یی است که ما می‌توانیم آن گزینه سوم را، آن بدیلی که بتوانیم این دور باطل را بشکنیم و صدای سوم را در سطح جامعه‌ ایجاد کنیم.