برداشتهای نادرست از «شیوهنامه جذب معلمان»
رییس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی برداشتهای نادرست از شیوهنامه جذب معلم گفت: براساس استانداردهای سلامت روحی و جسمی که اخیرا تعیین شده باید بررسی کرد که ابتلا به برخی بیماریها مانع تحصیل و خدمت نشوند.
اسفندیار چهاربند درباره شیوهنامه جذب معلمان اظهار کرد: معمولا دو برابر سهمیه و ظرفیتی که داریم به ما از طریق سازمان سنجش نیرو معرفی میشود که باید از بین آنها نیمی را پس از طی گزینش، مصاحبه تخصصی و معاینات پزشکی انتخاب کنیم. وی افزود: مصاحبه ضوابط خاص خود را دارد. مرحله دیگری که لازم است براساس ضوابط استخدامی و موکدات سند تحول بنیادین انجام دهیم احراز سلامت جسمی و روحی متقاضیان ورود به دانشگاه و سپس آموزش و پرورش است.
رییس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هر شغلی دارای استانداردهایی است گفت: معلمی یکی از حساسترین مشاغل است و سختگیرانهترین ضوابط برای آن اعمال میشود. همین استانداردهای سلامت روحی و جسمی مشخص میکند که فرد برای یک خدمت 30 ساله آمادگی خواهد داشت یا خیر؟. چهاربند افزود: تا دوسال پیش مجموعهیی از معاینات انجام میشد که کافی نبود و استانداردها برای یک کارگر ساده در یک کارخانه بالاتر بود اما در دو سال گذشته این استانداردها بازبینی شده است و استانداردهای معلمی بومی شده است. جمعی از متخصصان روی این موضوع کار کردهاند و از سال گذشته در حال اجراست. وی با اشاره به اینکه براساس این استانداردها باید بررسی کرد که ابتلا به برخی بیماریها مانع تحصیل و خدمت نشوند ادامه داد: آن دسته از بیماریها که مانع خدمت میشود برای جذب و استخدام هم مانع ایجاد میکند. آنچه در این میان شائبه ایجاد کرده است عدم تفکیک فهرست بیماریهای ممنوعه و فهرست مشکلاتی است که منع استخدامی ندارد اما باید در پرونده پزشکی درج شود تا اگر مراقبتهایی لازم بود براساس اطلاعات پرونده پزشکی صورت گیرد. رییس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دو سیاست بالادستی برای جذب معلم داریم اظهار کرد: نخست سیاست بومیپذیری است که ضامن صیانت از فرهنگ اقوام مختلف با گویشها و فرهنگهای متفاوت است و مانع میشود معلمی از تهران به شهرستان دیگری برود. وجود تعارضات فرهنگی اختلال در روابط ایجاد میکند. در سیاستهای ما هر نفر برای بوم خود استخدام میشود. اساسا برای آنکه نیروی پایدار در منطقه داشته باشیم این کار را انجام میدهیم زیرا تجربه نشان میدهد پس از جذب نیرو از یک استان دیگر، فرد پس از چندسال به مبدأ خود برمیگردد و مشکلاتی را در ساماندهی نیروی انسانی ایجاد میکند. چهاربند در پاسخ به اینکه عبارتی در شیوهنامه تحت عنوان «معلول» به کار برده شده است، چه اشکالی وجود دارد که اجازه نمیدهد معلول، معلم شود؟ گفت: 3درصد طبق قانون سهمیه جذب معلولان داریم که به تناسب رشته تدریس باید اختصاص یابد. به عنوان مثال اگر انگشت سبابه دست غیرغالب دچار مشکل باشد، به آن «معلولیت غیرموثر» میگوییم که منعی ایجاد نمیکند. بلکه صحبت ما در اینجا «معلولیتهای موثر» است. با بهزیستی برای جذب سهمیه 3درصدی هماهنگ هستیم و معلولیتها به تناسب رشته و محل تدریس بررسی میشوند.