دگرگونی بانکداری نوین؛ حاصل 10 روند برتر فناوری

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۲۳
دگرگونی بانکداری نوین؛ حاصل 10 روند برتر فناوری

گروه بانک وبیمه  احسان شمشیری

با گسترش فناوری دیجیتال و بانکداری و خدمات الکترونیک، بانک‌ها، شرکت‌های خدمات‌دهنده، استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها و مشتریان آنها شاهد افزایش سطح رفاه و دسترسی به اطلاعات هستند که باعث رشد همکاری آنها شده و خدمات، اطلاعات، داده‌ها، شعب سنتی و مجازی بانک‌ها و زنجیره‌یی گسترده از خدمات و توانایی‌های جدید را ایجاد می‌کند و منجر به کاهش بسیاری از هزینه‌ها و اتلاف وقت‌ها می‌شود.

به گزارش «تعادل» گزارش کپجمینای 2016 (capgeminai consulting) 01 روند اصلی صنعت بانکداری را مورد بررسی قرار داده و تاکید دارد که تغییراتی شگرف و دگرگونی‌های غیرقابل تصور در صنعت بانکداری رخ داده و نباید انتظار داشته باشیم که بانکداری مانند گذشته تنها از مشتری و تعداد شعب و پرسنل تشکیل شود، بلکه پیش‌بینی می‌شود در آینده‌یی نزدیک، اکوسیستم بانکداری تحت تاثیر قرار گیرد و انواع خدمات، بانکداری الکترونیک، سوپرمارکت‌های مالی شامل ارز، بورس، اوراق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و... را در کنار خدمات سنتی بانک‌ها شاهد باشیم.

فین‌تک‌ها تا به حال تاثیر قابل توجهی در فناوری و کسب و کار مانند بلاکچین، بیومتریک و اتوماسیون روباتیک بانک‌ها داشته و باعث سرعت رشد بانک شده‌اند و در سال‌های اخیر 10 موضوع برتر بانکداری شامل امنیت سایبری، احراز هویت فیزیولوژیک بایومتریک برای مقابله با دزدی و کلاهبرداری، رابطه‌یی برنامه‌نویسی باز، پلت‌فرم بانک‌ها برای فین‌تک‌ها، فناوری دفتر توزیع، خودکارسازی فرآیند روباتیک، ذخیره‌سازی با ابرخدمات و داده‌ها و کاهش مراکز داده بانک‌ها، واقعیت افزوده با نرم‌افزار و شعب مجازی و... مطرح شده که حاصل رشد بانکداری الکترونیک، حضور فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها بوده که کل بانکداری و خدمات آنها را دگرگون کرده است.

فین‌تک به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی گفته می‌شود که از فناوری روز برای ارائه بهتر و موثرتر خدمات مالی استفاده می‌کنند. در واقع نام فین‌تک (Fintech) از مخفف دو کلمه Financial Technology گرفته شده است. این فناوری‌ها، صنعت بانکداری بین‌المللی را در سه، چهار سال گذشته با تحول بزرگی روبه‌رو کرده است. استارت‌آپ‌های فین‌تک تقریبا در تمام زمینه‌های صنعت امور مالی و بانکی همچون بانکداری سنتی، کارت‌های اعتباری، امور پرداخت، وام‌های شخصی و کسب و کارها، بیمه، واسطه‌گری و مدیریت دارایی‌ها، و حتی تسهیلات خرید املاک و مستغلات در حال خلق خدمات و محصولات نوآورانه هستند.

تخمین زده می‌شود تقریبا سه‌چهارم شرکت‌های فین‌تک روی بانکداری خرده‌فروشی، وام، مدیریت سرمایه و سیستم پرداخت بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) تمرکز دارند.

 سهم بالای فین‌تک

ساختار شرکت‌های فین‌تک در حال تغییر است و روح تازه‌یی از همکاری بین متصدیان و فین‌تک‌ها در حال دمیدن است. با بررسی بیش از ۳هزار کمپانی در پایگاه داده مکنزی پانوراما فین‌تک معلوم شد، سهم فین‌تک‌ها با خدمات B2B در حال افزایش است و از ۳۴درصد در سال ۲۰۱۱ به ۴۷درصد در سال گذشته رسیده است (این کمپانی‌ها ممکن است خدمات B2C را هم حفظ کرده باشند). فین‌تک‌های B2B با بانک‌ها همکاری می‌کنند و به آنها خدماتی ارائه می‌دهند تا به ارتباط‌شان با مشتری نهایی ادامه دهند.

یک‌سوم فین‌تک‌ها به‌دنبال قطع ارتباط با بانک هستند. حدود دوسوم فین‌تک‌های CIB که در حوزه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری بانکی فعالیت می‌کنند، محصولات و خدمات B2B ارائه می‌دهند. تنها ۲۱ درصد از فین‌تک‌ها به عنوان مثال با ارائه خدمات خزانه‌داری به مشتریان بانک‌ها به دنبال کاهش ارتباط مشتریان با بانک هستند و کمتر از 12درصد واقعا به دنبال منسوخ کردن بیزینس مدل فعلی هستند.

 فین‌تک، شریک بانک است نه رقیب

بانک‌های سنتی می‌توانند با ارائه زیرساخت مالی، سرمایه و امکان دسترسی به پایگاه عظیم مشتریان خود به فین‌تک‌ها کمک کنند تا کسب وکار خود را گسترش دهند. بانک‌ها قادر خواهند بود به ارائه ارزش‌ها و خدمات جدید بپردازند، به‌طوری که این ارزش‌ها و خدمات جدید با سرعت بیشتری به بازار وارد شوند، هزینه‌های کمتری را در برگیرند و از نرخ بازگشت سرمایه بالاتری برخوردار باشند. این همکاری هم به بانک‌های سنتی و هم به فین‌تک‌ها کمک می‌کند تا بر قابلیت‌های کلیدی خود متمرکز شوند و در حوزه‌هایی که در آن متخصص هستند با یکدیگر به همکاری بپردازند تا به نتایج مشترک مطلوب‌تری دست یابند.

 رابطه برنامه‌نویسی باز

 رابطه برنامه‌نویسی باز، بانک‌ها را قادر می‌سازد تا محصولات و خدمات خود را با اپلیکیشن‌های طرف سوم یکپارچه کنند و به مشتریان، تنوعی از محصولات و خدمات گوناگون را از طریق اکوسیستم بانکی ارائه دهند. با کمک رابطه برنامه‌نویسی باز، فرصت‌های بی‌شماری در زمینه برقراری ارتباط بین مشتریان و خدمات از طریق اکوسیستم بانکی مهیا خواهد شد.

  بانک‌ها برای فین تک‌ها

با فعالیت بانک‌ها به عنوان پلت‌فرم‌هایی برای بسیاری از شرکت‌های فین‌تک، تغییر عمده و جدیدی در مدل‌های کسب وکار بانکداری ایجاد شده است. شرکت‌های فین‌تک به پایگاه عظیم مشتریان و شبکه عظیم مالی از بانک‌های سنتی دست می‌یابند. بانک‌ها قادر خواهند بود، خدمات خود را یکپارچه کنند و به ارائه خدمات جدیدی بپردازند که از منظر هزینه، عملکرد، سرعت و راحتی در وضعیت بهتری قرار دارند.

 امنیت سایبری

با افزایش تهدیدات سایبری، بانک‌ها درحال سرمایه‌گذاری بر سیستم‌های امنیت سایبری هستند و ناچارند تا با سرمایه‌گذاری عظیم بر امنیت سایبری و سایر فناوری‌های امنیتی مانند احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیکی به حملات سایبری پاسخ دهند و بانک‌ها باید به مقوله امنیت سایبری نه به‌عنوان یک مساله فناوری اطلاعات بلکه به‌عنوان مساله‌یی کسب وکاری بنگرند چراکه ضعف در امنیت تنها باعث ایجاد هزینه یا دعاوی قضایی نمی‌شود بلکه همچنین اعتماد مشتریان به سازمان را نیز به خطر می‌اندازد.

 ذخیره‌سازی با ابر و کاهش مراکز داده بانک‌ها

بانک‌ها به صورت روزافزون درحال به کارگیری خدمات عمومی مبتنی‌بر ابر برای ذخیره‌سازی داده‌ها هستند چراکه این خدمات، انعطاف‌پذیری و چابکی را برای آنها به ارمغان می‌آورد تا نه‌تنها فرآیندهای بیرونی بلکه کل کسب وکار خود را به‌طور کامل دیجیتال کنند. بسیاری از بانک‌ها در نظر دارند که با پیاده‌سازی زیرساخت ابری، تعداد مراکز داده خود را کاهش دهند.

 واقعیت افزوده با نرم افزار و شعب مجازی

اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده می‌توانند به صنعت بانکداری کمک کنند تا دسترسی به حساب‌ها و خدمات پرداخت را تسهیل کنند. در آینده‌یی نه چندان نزدیک، بانک‌ها احتمالا شعب فیزیکی سنتی خود را با شعب مجازی جایگزین خواهند کرد که این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

 فناوری دفتر توزیع

بانک‌ها درحال بررسی به کارگیری فناوری دفتر توزیع شده از طریق همکاری و شراکت با استارت‌آپ‌ها یا از طریق ایجاد انکوباتورها و آزمایشگاه‌های نوآوری هستند. نقل و انتقالات برون‌مرزی، سریع‌تر و ارزان‌تر و حذف گلوگاه‌های مستندسازی‌ها باعث کاهش هزینه و پیچیدگی‌ها خواهد شد.

روند 8: بانک‌ها با حرکت به سمت بانکداری شناختی قصد دارند تا از رقبایشان متمایز شوند.

هوش مصنوعی و فناوری‌های شناختی، بانک‌ها را قادر می‌سازند تا سرعت ابتکارات دیجیتال خود را افزایش دهند و به ارائه محصولات و خدمات هدفمند و سفارشی بپردازند. با ظهور شرکت‌های فین تک، بانک‌ها امکان استفاده از هوش مصنوعی را برای بهبود کارایی و تجربه مشتری مورد بررسی قرار خواهند داد. به‌کارگیری هوش مصنوعی از طریق کاهش هزینه‌های رایانش ابری میسر خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود که به کارگیری هوش مصنوعی توسط بانک‌ها، تاثیر قابل توجهی بر شناسه شغلی کارمندان خواهد گذاشت.

 خودکارسازی فرآیند روباتیک

خودکارسازی فرآیند روباتیک آرپی‌ای، روش بسیار موثری است که به بانک‌ها کمک می‌کند، هزینه‌های فناوری اطلاعات خود را بدون به خطر افتادن ارائه خدمات کاهش دهند و به کارایی عملیاتی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر شده و باعث بهبود تجربه مشتری می‌شود همچنین دسترسی ٢٤ساعته به منابع مجازی می‌تواند به انجام عملیات و فرآیندهایی با ظرفیت بسیار بالاتر بینجامد.

 احراز هویت فیزیولوژیک بایومتریک

بانک‌ها درحال استفاده از ابزارهای احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک بایومتریک برای مقابله با دزدی‌ها و کلاهبرداری‌ها هستند تا با دزدی‌ها مقابله کنند، امنیت تراکنش‌ها را ارتقا دهند و تجربه مشتری را بهبود بخشند.

در سال‌های آتی احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک به یک جریان اصلی تبدیل خواهد شد و ارائه خدمات ایمن‌تر به مشتریان و در عین حال بهبود تجربه مشتری باعث افزایش سطح اعتماد مشتریان به بانک خواهد شد، احراز هویت توسط مشخصه‌های فیزیولوژیک همچنین می‌تواند به صورت گسترده در سطح داخلی نیز مورد استفاده قرار گیرد تا مانع از دزدی‌ها و کلاهبرداری‌ها شود.