افزایش سهم تجار ایرانی در بازار عراق

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۷۸

ایسنا| دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: در گذشته حدود ۹ تا ۱۰درصد از بازار عراق دست تجار ایرانی بود، اما طی چهار سال گذشته این رقم افزایش یافت؛ ‌به‌طوری که سال 1395 سهم ایران در بازار عراق به رقم 19.7رسیده است. همچنین ترکیه که ۲۵درصد از بازار این کشور را در دست داشت، سهمش به حدود ۲۱درصد کاهش یافته است. ابراهیم رضازاده اظهار کرد: طبق آمار ۳۷درصد از صادرات ایران به عراق به کالاهای کشاورزی، مواد غذایی و انواع میوه‌جات مربوط می‌شود. رایزن اقتصادی سابق ایران در عراق همچنین عنوان کرد: برای حفظ و توسعه صادرات به این کشور همسایه لازم است از نظر کیفیت کالاها مورد بررسی قرار گیرند. در این میان دولت عراق از سال ۱۳۹۰ به بازرسی کالاهای وارداتی پرداخته و برای آنها گواهی واردات صادر می‌کند، با این حال گاه در برخی موارد شاهدیم که صادرکنندگان کشور به این بازار نگاه کوتاه‌مدت داشته و کیفیت چندان خوبی برای کالاهای خود در نظر نمی‌گیرند. البته در بیشتر موارد این موضوع به دلیل سفارش تاجران عراقی انجام می‌شود و از تولید‌کننده ایرانی خواسته می‌شود با شرایط خاص به تولید بپردازد. دبیر میز عراق در سازمان توسعه تجارت گفت: توصیه ما این است که برای حفظ برند ملی ایران، شرکت‌های مختلف تلاش کنند کیفیت خود را در حد مناسب نگه داشته و زیر بار درخواست‌های غیرمتعارف تجار عراقی نروند تا در آینده برند آنها در بازار عراق ارزش افزوده مضاعف داشته باشد. رایزن سابق اقتصادی ایران در عراق عنوان کرد: طی سال‌های گذشته در بازار صادراتی عراق، ترکیه با در دست داشتن ۲۵درصد از سهم بازار رقم بالایی را به خود اختصاص می‌داد که این رقم در سال گذشته به حدود ۲۱درصد رسیده است. وی اظهار کرد: چین نیز در این بازار تقریبا همپای ما حرکت می‌کند، اما در مورد ترکیه باید توجه داشت که قدرت صادرات این کشور پنج برابر ما بوده و قیمت تمام شده آنها نیز در اکثر مواقع کمتر از ماست. از سوی دیگر ترکیه از ابتدا به عراق صادرات داشته اما ما پس از سقوط صدام صادرات خود را آغاز کرده‌ایم.