توفان‌ها اقتصاد امریکا را در هم می‌کوبند؟

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۴۳
توفان‌ها اقتصاد امریکا را در هم می‌کوبند؟

گروه جهان|

توفان سهمگین ایرما به مناطقی از ساحل ایالت فلوریدای امریکا رسیده‌ و در نخستین برخورد برق بیش از ۱۹۰هزار خانه را در فلوریدا قطع کرده است. زیک اسکات، فرماندار فلوریدا هشدار داده ایرما تهدیدی جدی است که تاکنون فلوریدا به خود ندیده است. اما آنچه نگرانی‌ها را تشدید کرده این است که ایرما را توفانی دیگر به نام «خوزه» تعقیب می‌کند که آن ‌هم از نظر شدت درحال حاضر در رتبه‌بندی 4 (از 5) قرار گرفته ‌است. انتظار می‌رود خوزه تقریبا همان مسیری را طی کند که ایرما طی کرده و در نتیجه بر شدت آسیب‌ها و ویرانی‌های فعلی بیفزاید. در چند روز گذشته تلاش شده تا بیش از 5 میلیون ساکن فلوریدا از این ایالات منتقل شوند. این عملیات، بزرگ‌ترین عملیات تخلیه اجباری تاریخ ایالات متحده امریکا نام گرفته است.

رویترز نوشته، توفان ایرما محکی جدی برای رآکتور‌های هسته‌یی ایالات متحده است که در برابر بلایای طبیعی مقاوم‌سازی شده‌اند. در این گزارش آمده است: مقامات امریکایی پس از مشاهده فاجعه هسته‌یی فوکوشیما در سال 2011میلادی که بر اثر وقوع سونامی و زلزله مهیب به ‌وقوع پیوست، سطح ایمنی تمام رآکتورهای هسته‌یی ایالات متحده را در برابر بلایای طبیعی افزایش دادند. اکنون با وقوع توفان سهمگین ایرما -که در تمام ایالت فلوریدا حالت فوق‌العاده به وجود آورده است، سطح ایمنی نیروگاه‌های هسته‌یی امریکا در معرض یک آزمون جدی قرار گرفته است. توفان ایرما قدرتمندتر از توفان‌های شدید «لوئیس» در سال ۱۹۹۵ و «هوگو» در سال ۱۹۸۹ و حتی «هاروی» که اخیرا بخش‌هایی از ایالات لوئیزیانا و تگزاس را ویران کرد، ارزیابی شده است. این توفان پس از عبور از کوبا و درحالی که شدتش به سطح 5 رسیده بود یک‌شنبه وارد جنوب فلوریدا شده است. گفته شده، قدرت تخریب توفان در روز شنبه کاسته شده و به سطح 3 رسیده بود اما در بدو ورود به فلوریدا بار دیگر تقویت شده و یک واقعه سهمگین را برای این ایالت، که محل استقرار 4 رآکتور هسته‌یی نزدیک ساحل است به بار آورد.

مرکز ملی پیش‌بینی توفان‌های امریکا اعلام کرده که الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد، ایرما وارد جنوب غربی فلوریدا خواهد شد. محل وقوع توفان دقیقا در غرب دو رآکتور هسته‌یی در نیروگاه «ترکی پوینت» است. مقامات ایالت فلوریدا اعلام کردند تا پیش از رسیدن توفان به نیروگاه، تمام فعالیت‌های آن را متوقف خواهند کرد. این نیروگاه در 42کیلومتری جنوب میامی واقع است. قرار است یکی دیگر از نیروگاه‌های هسته‌یی فلوریدا که در سنت لوییس واقع است و در آن دو رآکتور هسته‌یی مشغول به فعالیت هستند نیز به طور موقت از چرخه فعالیت خارج شود. اریک سیلاگی، مدیر اجرایی نیروگاه برق فلوریدا در این باره گفته است:«تمام 4 رآکتور موجود در نیروگاه‌های هسته‌یی این ایالت برای 24ساعت و تا پیش از رسیدن توفان خاموش خواهند شد.» شهردار میامی هم درباره وقوع سیل و آسیب رسیدن به ژنراتورهای نیروگاه «ترکی پوینت» ابراز نگرانی کرده است. این ژنراتور مسوولیت خنک نگه داشتن هسته رآکتور را بر عهده دارد و هر گونه اختلال در کار آن نتایج جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد. مقامات شهری میامی اطمینان داده‌اند، نیروگاه در برابر وزش توفان‌های شدید و ویرانگر کاملا ایمن‌سازی شده است؛ اما نگرانی اصلی بر سر خنک نگه داشتن هسته رآکتور است.

  تبعات اقتصادی ایرما و هاروی

نگرانی‌ها نسبت به تداوم توفان‌های سهمگین در امریکا در شرایطی بالا گرفته که اقتصاددانان معتقدند گذشته از تبعات فوری این بلایای طبیعی، ضربات ناشی از وقوع توفان‌های پی‌ در پی هاروی، ایرما و خوزه در ایالت‌های تگزاس و فلوریدا تاثیر منفی بر رشد و بهره‌وری اقتصادی ایالات متحده بجا خواهد گذاشت. خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که وسعت خسارات ناشی از ایرما در فلوریدا به بیش از 200میلیارد دلار برسد.

مارک همبریت، تحلیل‌گر ارشد اقتصادی با اشاره به اینکه امریکا باید با چند ضربه مهیب اقتصادی پی در پی دست‌وپنجه نرم کند، می‌گوید:«این چند توفان پی‌ در پی ضربه سختی به اقتصاد ایالات متحده وارد خواهد کرد. البته تا توفان ایرما و خوزه به پایان نرسد، نمی‌توان درباره شدت تخریب‌های اقتصادی آن پیش‌بینی دقیقی داشت. با این حال پیش‌تر دیدیم که توفان هاروی باعث محدود شدن تولید داخلی و بالا رفتن قیمت‌ها شده و صدمات جدی به زیرساخت‌های ایالت تگزاس وارد کرده است. درباره ایرما نیز حدس می‌زنیم با اینکه این توفان در مراحل اولیه است بدون شک ضربات سهمگین‌تری به اقتصاد امریکا وارد خواهد کرد.»

به ‌گفته ناظران اقتصادی، لغو هزاران پرواز یکی از این ضربات است. کیسی بلاجت، فروشنده تورهای مسافرتی می‌گوید که وضعیت در سایت‌های اینترنتی توریستی هر روز بدتر می‌شود. او در این باره می‌گوید: «اگر نگاهی به فرودگاه جنوب فلوریدا بیندازیم، می‌توانیم به عمیق فاجعه پی ببریم. این وضعیت می‌تواند هفته‌ها ادامه پیدا کند. دیدیم که هاروی در تگزاس چه کرد، تبعات ایرما می‌تواند به مراتب بدتر باشد.»

اما گاس پوچر، اقتصاددان ارشد «پی ‌ام سی» معتقد است که توفان‌ها در بلندمدت آسیب جدی به اقتصاد ایالات متحده وارد نخواهند کرد. او با رد نگرانی‌ها در این باره می‌گوید:«این بدیهی است که توفان‌ها در آینده نزدیک خرابی‌هایی را به بار آورد. افرادی هستند که در کوتاه‌مدت شغلشان را از دست می‌دهند اما پس از آن فعالیت‌های زیادی به وجود می‌آید و فرصت‌های شغلی بیشتر می‌شود چون بودجه‌های بازسازی، پرداخت‌های بیمه و کمک‌های دولتی به جریان می‎افتد.»

 

ارسال نظر