جذب فاینانس برای 3 طرح معدنی جذاب

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۹۲۹
جذب فاینانس برای 3 طرح معدنی جذاب

گروه معدن|

متولیان معدن روز گذشته خبر از دستاوردهای برجامی در حوزه معدن و صنایع معدنی دادند. جذب فاینانس برای 3طرح معدنی جذاب ازجمله خبرهای خوشی بود که در جریان نشست خبری تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران از سوی مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو به فعالان اقتصادی داده شد. اگرچه حجم فاینانس‌ آلمانی‌ها، ایتالیایی‌ها و چینی‌ها هنوز مشخص نشده اما با اعلام اینچنین خبرهایی در زمینه جذب فاینانس می‌توان گفت که یخ برجام درحال ذوب شدن و اتفاق‌های خوب در حوزه معدنی درحال رقم خوردن است. بنا به گفته کرباسیان، آلمان‌ها و ایتالیایی‌ها دو طرح توسعه‌یی را همچون فولاد «هرمزگان» و «مبارکه» برگزیده‌اند که در این طرح‌ها قرار است، تامین مالی را برعهده گیرند. طرح سوم نیز زغال سنگ طبس است که این را هم شریک تجاری اول ایران یعنی چینی‌ها تامین سرمایه می‌کنند. همچنین در این نشست به اهم برنامه‌های دولت دوازدهم در زمینه توسعه بخش معدن و برنامه‌ریزی درباره 7 طرح فولادی پرداخته شد.

براساس آمارها؛ صادرات فولاد در سال 1391 حدود 200هزار تن بوده که در دولت یازدهم با افزایش چشم‌گیری رو به رو بوده به طوری که سال گذشته این میزان به 6 میلیون تن رسیده است. به واقع در دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها از صادرات فولاد کاسته شده بود که دولت حسن روحانی برای جبران این موضوع 10میلیون تن فولاد از کشورهای دیگر روانه بازار ایران کرد. حال باتوجه به گفته فعالان اقتصادی؛ به دست آوردن بازار کار بسیار دشوار است؛ با وضع سیاست‌گذاری‌های درست دولت یازدهم فولاد ایران توانسته به کشورهای کانادا، دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی صادر شود. حال به گفته کارشناسان معدن نیز ظرفیت فولاد کشوردر دولت یازدهم از 22میلیون تن به 31میلیون تن افزایش پیدا کرده است و میزان تولیدفولاد نیز در سال گذشته رقم بالغ بر 17میلیون تن اعلام شده که براساس اعلام معدنکاران قرار است این میزان در سال جاری به 20میلیون تن افزایش یابد.

در همین زمینه، رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست خبری تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد از انحلال شرکت ملی فولاد ایران و چرایی حذف این شرکت در سال 1392 سخن گفت. در دولت احمدی‌نژاد هدف از انحلال این شرکت کوچک‌سازی دولت بود، مهدی کرباسیان با اشاره به این موضوع توضیح داد که انحلال شرکت ملی فولاد ایران اتفاقی نامیمون و غیرکارشناسی به نظر می‌رسید که قرار بود طی 4سال گذشته برخی افراد به بهانه کوچک‌سازی آن را حذف کنند. سیاست‌گذاران این طرح می‌توانستند دایره فعالیت شرکت را کوچک یا 90درصد وظایف آن را به بخشی دیگر واگذار کنند اما انحلال شرکت به معنی حذف صورت مساله بود. دولت یازدهم در آغاز کار خود جلو این اقدام نامیمون را گرفت و نمره مثبتی را در کارنامه‌اش به ثبت رساند. به گفته متولیان بخش معدن؛ در سال 1383 اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن بود که طرحی را برای تولید 4میلیون تن فولاد ارائه کرد که در دولت هشتم تصویب شد اما ابلاغ نشد. این طرح در دولت نهم به شورای اقتصاد می‌رود و تصمیم گرفته می‌شود به جای اضافه شدن 4میلیون تن به ظرفیت تولید فولاد کشور و 7طرح 800 هزار تنی در سطح کشور ساخته شود. درباره چون و چرای 7طرح کلان فولادی کشور رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: با وجود موانع بر سر راه این طرح توسعه‌یی کلنگ این طرح‌ها بدون اینکه امکانات اولیه‌یی مانند آب و برق داشته باشند در یک هفته زده شد. در واقع از ابتدا جانمایی این طرح‌های توسعه‌یی اشتباه بود. باید به برهه زمانی طرح‌های فولاد استانی اشاره کرد که از شهریور سال 1385 کلنگ‌زنی شدند اما به دلیل مشکلات تامین نقدینگی معوق مانده بود که از نیمه دوم سال 1392 در دولت یازدهم با تلاش‌های ایمیدرو و حل مشکل نقدینگی به ویژه با مشارکت بخش‌خصوصی، ساخت این واحدها بیشتر سرعت گرفت.

کرباسیان در ادامه عنوان کرد: از نظر اجتماعی، پس از کلنگ زنی یک طرح در یک منطقه، اجرا نکردن آن تبعاتی دارد. این مسائل حتی اجازه نمی‌دهد نوع طرح را تغییر دهید؛ برای نمونه به جای طرح فولادی یک کارخانه بزرگ دیگر در آن مکان بسازیم. حالا طی این بازه زمانی و باوجود مزیت‌های بخش معدن باید از فرصت پیش رو استفاده کرده و به سمت توسعه تولید فولاد پیش رویم تا به این شکل بتوانیم رشد اقتصاد را به واسطه روانه کردن کالاهای معدنی به بازارهای جهانی فراهم کنیم.

معاون وزیر صنعت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت دوازدهم تاکید دارد هماهنگی در معدن و صنایع معدنی بیش از گذشته باشد و در این بخش به صورت جزیره‌یی عمل نشود. کرباسیان در تشریح انتظاراتش از شرکت ملی فولاد ایران افزود: انتظار داریم نقشه راه هر 3ماه یک بار به روز شود و نظارت کافی بر این برنامه در دستور کار قرار گیرد. همچنین در مورد 7طرح فولادی انتظار داریم در 2سال اقدامات خوبی در این زمینه انجام گیرد البته ایمیدرو برخی برنامه‌ها برای این طرح مد نظر دارد که باید به آن سرعت بخشید.

 تامین مالی 90 میلیون یورو توسط چینی‌ها

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین در بخش دیگر سخنانش از پرونده‌های جدی تامین‌مالی دو طرح فولادی توسط کشورهای اروپایی خبر داد. کرباسیان درادامه توضیح داد که براساس مذاکرات و توافق‌های انجام شده، خبرهای خوش از فاینانس‌های معدنی کشورهای مختلف دنیا برای ایران در راه است. طرح‌های توسعه فولاد «هرمزگان» و «مبارکه» توسط «آلمان» و «ایتالیا» تامین مالی می‌شود. وی همچنین درباره مذاکرات انجام شده با چینی‌ها و معطل شدن پرونده زعال سنگ گفت که هم‌اکنون تعاملات خوبی با چینی‌ها درحال انجام است و امیدواریم در نیمه دوم سال، خبرهای خوشی در مورد تامین مالی خارجی در این راستا داشته باشیم. یکی از مذاکراتی که پیش از این انجام شده اما تقریبا منتفی شده بود، تامین مالی طرح زغال سنگ پرورده طبس بود که با حمایت دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. براساس این توافق، طرف چینی این طرح را 90میلیون یورو فاینانس می‌کند؛ بنابراین امیدواریم تا پایان مهر ماه امسال کلنگ طرح زغال سنگ پرورده طبس زده شود.

  پرونده دامپینگ فولاد رد شد

کرباسیان در مورد پرونده دامپینگ فولاد ایران گفت که ما از ابتدا اعتقاد داشتیم که این موضوع غیرکاشناسی و بی‌پایه است؛ ما از ابتدا دامپینگ فولاد را قبول نداشتیم و این موضوعی بود که توسط برخی رسانه‌ها مطرح شد. البته باید درباره عامل ایجاد چنین شائبه‌هایی بگوییم که بعضی افراد در حوزه فولاد حرف‌هایی از سر دلسوزی زدند و اطلاعاتی و اخباری ارائه کردند و برخی شرکت‌های اروپایی و آسیایی دلال که در اروپا بازار داشتند، جوسازی کرده و بحث دامپینگ فولاد ایران را مطرح کردند. حال باید با قاطعیت گفت که با اطلاعات و اسنادی که ارائه شد، موضوع دامپینگ فولاد ایران موضوعی رد شده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین با اشاره به

خط‌مش دولت در راستای حمایت از معدن و صنایع معدنی اظهار کرد که رییس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم یکی از اولویت‌های ویژه را حوزه معدن و صنایع معدنی تعیین کردند؛ ‌چرا که در معدن و صنایع معدنی، فولاد از جایگاهی ویژه برخوردار است، به ‌واقع 44درصد تجارت 2هزار و 200میلیارد دلاری حوزه معدن و صنایع معدنی مربوط به بخش فولاد است و فولاد یکی از شاخص‌های توسعه کشورها به شمار می‌آید. در دولت دوازدهم نیز بحث‌های مرتبط با سیاستگذاری، نظارت و حمایت از بخش‌خصوصی در زمینه فولاد در شرکت ملی فولاد ایران متمرکز خواهد شد.

 پیگیری جذب فاینانس از چینی‌ها

از سوی دیگر رییس هیات‌مدیره شرکت ملی فولاد بر لزوم پیگیری فاینانس ۲میلیارد یورویی چین برای ۷طرح فولادی تاکید کرد. علی سجادیان نیز در این مراسم اظهارکرد: جهت تکمیل طرح‌های فولادی 7گانه باید جذب منابع ارزی به ویژه فاینانس 2میلیارد یورویی از چین پیگیری شود؛ چراکه با اجرای این طرح‌ها می‌توان به رونق تولید صنایع معدنی کشور کمک کرد. وی بر لزوم نقش‌آفرینی کارشناسان شرکت فولاد در بررسی طرح‌های فولادی کشور تاکید کرد و افزود: در زمینه منابع انسانی نیز این شرکت باید تقویت شود. دولت قصد دارد 2هزار نفر نیروی جوان نخبه را در بخش‌های مختلف جذب کند که امیدواریم حداقل 40تا 50 نفر نیز جذب شرکت فولاد شوند.

 ضرورت هماهنگی بین دستگاهی

در عین حال مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان دیگر سخنران این مراسم بود که ثبت روز ملی فولاد را برای درج در تقویم رسمی پیشنهاد داد. احمد صادقی با اشاره به عملکرد فولاد در سال‌های گذشته گفت: زمانی که ذوب‌آهن اصفهان در ایران احداث شد، شرکت ذوب‌آهن پوسکو کره جنوبی نیز در آن کشور ساخته شد و با وجود هم‌سن بودن این دو واحد فولادی اما به خاطر عقب‌ماندگی‌هایی که به وجود آمد، ذوب‌آهن کوره سوم خود را از این شرکت کره‌یی خرید.

از طرف دیگر مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد ایران از هماهنگی بین دستگاهی میان ایمیدرو و شرکت‌های فولادی گفت. منصور یزدی‌زاده اظهار کرد: صنعت فولاد نیاز به یک مرکز هماهنگی دارد تا مطالبات و نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف ارائه و پیگیری کند. به واقع این صنعت ۲۰درصد از تولید ناخالص ملی ایران را شامل می‌شود که این نشان از اهمیت حوزه فولاد در اقتصاد کشور دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. وی با اشاره به ظرفیت‌ها ی موجود در فولاد و نحوه توسعه‌یی که در آن ایجاد شده است، ادامه داد: تمرکز در صنعت فولاد حلقه مفقوده است. چنانکه مشاهده می‌شود درحالی واحدها توسعه پیدا کرده‌اند که ما در واحدهای نبرد ۳۴میلیون تن ظرفیت داریم و در عوض تولید فولاد ما هنوز فراتر از ۱۸تا ۲۰میلیون تن نرفته که این نشان می‌دهد که باید برنامه دقیقی برای توسعه و بازار زنجیره فولادی تدوین کرد.

 

ارسال نظر