محتوای کتب درسی اصلاح می‌شود

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۷۷

محتوای آموزشی در مدارس، با آنچه در جامعه وجود دارد، فاصله دارد و به قول وزیر آموزش و پرورش دیوار بلندی بین جامعه و مدرسه کشیده است.  کتب درسی متناسب با شرایط روز جامعه نیستند و محتوای نظام آموزشی نیز نیاز به تحول دارد.  محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت دوازدهم تلاش می‌کنیم در راستای سند تحول،  3 زیرنظام باقی مانده را در کوتاه‌ترین زمان تهیه و تدوین کنیم و برخی برنامه‌های زودبازده را به اجرا درآوریم.

او پاسخگویی سریع و انعکاس به‌موقع به موضوعات را یکی از علل شکست سازمان‌ها خواند و افزود: بعضی سازمان‌ها و دستگاه‌ها روزی شهرت داشتند، اما امروزه نامی از آنها نیست که علت آن در عدم پاسخگویی بهنگام به مسائل و موضوعات نهفته است، بنابراین استان‌ها باید با تاکید بر استفاده از فناوری‌های روز نسبت به تمام مسائل عکس‌العمل مناسب و به‌موقع داشته باشند. وزیر آموزش و پرورش اصلاح محتوا و متن کتاب‌های درسی را دومین استراتژی آموزش و پرورش در دولت دوازدهم خواند و خاطرنشان کرد: اصلاح و تغییر محتواهای آموزشی زمان‌بر است و باید از ابتدا آغاز شود، البته کتاب‌های درسی قبل تا جایگزین شدن کتب درسی جدید برقرار خواهد بود.  بطحایی تغییر محتوای برنامه‌ها به عنوان دومین استراتژی را مبتنی بر 2 بخش، متن برنامه و تحول مدیریت دانست و افزود: با ادامه مسیر فعلی تا 2 سال دیگر هم وضعیت آموزشی به حد مطلوب نخواهد رسید، بنابراین، هرچند ممکن است تغییر با چالش‌ها و مقاومت‌هایی رو به رو شود، اما انجام آن اجتناب‌ناپذیر است.  او افزود: پیش نویس‌هایی برای تغییر در روش مدیریت آموزش وپرورش تهیه وتدوین شده که به زودی برای بررسی در دستور کار قرار می‌گیرد و با تصویب آن طرح‌های جدید محقق خواهد شد.