برنامه نجفی برای خرید 1000 واگن جدید مترو
محمدعلی نجفی روز گذشته در حاشیه پیادهروی به مناسبت روز جهانی بدون خودرو در هسته مرکزی شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران از ورود 1000واگن جدید به مترو تهران خبر داد. در این پیادهروی، اعضای شورای شهر و تعدادی از معاونان شهردار همچنین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و معاونان وزیر، نجفی را همراهی کردند.
به گزارش«تعادل» سالهاست که شهرداران در دولتهای مختلف از اینکه دولت سهم خود را در توسعه حمل و نقل به ویژه مترو پرداخت نمیکند، گلایه دارند.
محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران تقریبا در تمام سخنان خود به این موضوع اشاره کرد و معتقد بود، دولت حتی یک درصد از سهم خود در ساخت مترو تهران را نپرداخته و بار ساخت مترو بر دوش شهروندان تهرانی بوده است.
همچنین براساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه شورای چهارم شهر تهران، دولت مبلغ 12هزار و 398میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است که بخش اعظم این بدهی در حوزه حملونقل عمومی تجمیع شده است. این درحالی است که شهردار جدید تهران با رد این موضوع عنوان کرد که شهرداری به دولت بدهکار است. هر چند تکلیف این بدهیها هنوز مشخص نیست اما شیوه تامین مالی اضافه شدن 1000واگن به مترو تهران نیز ابهامات زیادی دارد. نجفی در این رابطه در صحبتهای خود تنها عنوان کرد که قرار است 1000واگن طی برنامهیی در اختیار تهران قرار گیرد. اما اینکه هزینه این هزار واگن قرار است از کجا تامین شود و چگونه و از کجا وارد کشور میشود نیز نیاز به توضیح دارد.
شهردار تهران در پیادهروی خود در مورد وضعیت حمل و نقل عمومی نیز توضیحاتی ارائه کرد و با بیان اینکه محدودیت منابع و مالی داریم، گفت: باید در این زمینه فکری کنیم چراکه ضمن صحبت با شهروندان متوجه شدم آنها از اقدامات مترو رضایت داشتند اما عنوان کردند که اول صبح و عصرها شاهد ازدحام بیش از حد در مترو هستند و این مساله موجبات نارضایتی آنها را فراهم کرده و باید هر چه زودتر تعداد قطارها را افزایش دهیم تا سرفاصله حرکت قطارها کاهش یابد.
نجفی افزود: درحال حاضر سرفاصله حرکت قطارها 5 دقیقه است که باید به 3.5دقیقه کاهش یابد تا ظرفیت جابهجایی مسافر نیز به وسیله مترو افزایش یابد. برای افزایش قطارها باید منابع مالی اعم از ارزی و ریالی تامین شود و البته مقدماتی فراهم شد تا با کمک دولت از فاینانس استفاده کنیم.
اتوبوسهای مجاری در راه تهران
شهردار تهران با اشاره به کمبود اتوبوس در تهران نیز گفت: در حوزه اتوبوسرانی نیز برنامهیی داریم و پیشبینی شده که اتوبوسها از مجارستان وارد شوند که امیدواریم طی دو سه ماه آتی این مهم عملیاتی شده و اتوبوسهای جدید وارد ناوگان شوند.
نجفی همچنین در مورد فعالیت تاکسیرانی نیز با بیان اینکه سازماندهی درستتر در مورد تاکسیرانی باید انجام شود، گفت: باید سازوکاری برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت سیستمهای جدید مجازی و اینترنتی در بستر تاکسیها استفاده کنیم و چارچوب عمومیتری در دل طرح ساماندهی ایجاد کنیم که امیدواریم تا پایان سال تحولاتی در این حوزه رخ دهد.
وی درخصوص مغفول ماندن بحث معاینه فنی در تهران بیان کرد: متاسفانه نظارت آنگونه که باید، نیست و بحث ما این است که بعد از دو هفته اول مهر ماه و تسلط یافتن بر ترافیک، معاینه فنی به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و دوستان ما در پلیس راهور نیز در این موضوع اعلام آمادگی کردند.
شهردار تهران همچنین درخصوص تردد خودروهای قدیمی در تهران با بیان اینکه مشکل منابع مالی، مانع جدی در طرح جایگزینی خودروهای قدیمی و فرسوده است، ادامه داد: شرکتهای خودروساز در راستای نوسازی اعلام آمادگی کردند و امیدواریم دولت کمکهای لازم را در این خصوص داشته باشد.
تشکیل کارگروه مشترک با 4 وزارتخانه
وی همچنین درخصوص حضورش در هیات دولت و سرانجام بدهیها و مطالبات متقابل دولت و شهرداری با بیان اینکه 3جلسه است که به عنوان شهردار تهران در نشستهای هیات دولت شرکت میکنم و پیش از این نیز در جلسات هیات دولت حضور داشتم، گفت: قرار نبود مسائلی همچون بدهی و مطالبات در هیات دولت مطرح شود اما تاکنون با 4 وزارتخانه وارد بحث شده و کارگروههای مشترکی نیز داشتهایم و باید اعلام کنم که اختلاف نظری درخصوص بدهی و مطالبات متقابل بین شهرداری و وزارت امور دارایی وجود دارد که کارگروهی مشترک ایجاد شده و امیدواریم ظرف دو سه ماه آینده سرانجام مطالبات و بدهیها مشخص و برنامهیی برای بازپرداخت آنها تهیه شود.
ارائه گزارش وضعیت روزنامه همشهری
نجفی درباره حواشی روزنامه همشهری نیز گفت: هیاتمدیره جدید تشکیل و حاجی که یکی از چهرههای توانمند است به عنوان مدیر مسوول فعالیت کرده و قرار شد، گزارشی از وضع موجود و همه فعالیتهای روزنامه همشهری ارائه دهد و راهحلی برای موسسه همشهری از نظر مالی و فرهنگی ارائه دهد.
شهردار تهران با بیان اینکه قطعا جهتگیری ما این است که موسسه همشهری وارد رقابت ناسالم نشود، گفت: همشهری مجلات زیادی چاپ میکند که از نظر فرهنگی و اقتصادی توجیهی ندارد و امیدواریم تیم تخصصی جدید ظرف یک ماه آینده، گزارشی از وضعیت همشهری ارائه کند.