بودجهای برای ایمنسازی مدارس نداریم
33درصد مدارس کشور فرسودهاند و نیاز به بازسازی دارند؛ این آمار رسمی وزارت آموزش و پرورش است، اما افزایش بودجه سال 96 وزارت آموزش و پرورش، تنها کفاف افزایش حقوق سالانه کارکنان و معلمان این وزارتخانه را میدهد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای بازسازی و مقاومسازی مدارس بودجه ندارد و باید هرچه سریعتر این مشکل را حل کند، گفت: در حال حاضر مدارسی که شرایط بحرانی دارند، باید به سرعت تخلیه و دانشآموزانش به مکانهای استیجاری و کانکسهای ایمن منتقل شوند یا اینکه مدارس مقاوم تا زمانی که ایمنسازی انجام شود؛ دو شیفته شوند. محمد قمی، نماینده تهران و پاکدشت در مجلس شورای اسلامی درباره 83 هزار مدارس ناایمن در کشور و اقدامات آموزش و پرورش برای این مساله به ایلنا گفت: برخی از مدارس فرسوده و برخی از آنها از ابتدا با مصالح و مقاومسازی درست ساخته نشده و عمرشان بسیار گذشته است یا در برابر حوادثی مانند زلزله مقاوم نیستند. قمی با اشاره به اینکه نه تنها مدارس بلکه این مشکل برای بسیاری از منازل مسکونی نیز در سطح کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه بافت فرسوده همچنان در سطح کشور زیاد است که نیاز به بازسازیفوری دارند.
کمبود بودجه
او ادامه داد: یکی از معضلات اساسی که به بازسازی و مقامسازی مدارس به صورت ضربتی پرداخته نمیشود تا در یک یا دو سال به آن رسیدگی شود؛ کمبود بودجه است. یعنی آموزش و پرورش بودجه لازم و کافی برای حل این مساله ندارد، از طرفی دولت هم با مشکل مالی مواجه است و نمیتواند این بودجه را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. البته برای بافت فرسوده شهری و روستایی تدابیری در دولت در نظر گرفته شده که این مدارس نیز شامل آن میشود، اما این تدابیر با توجه به شرایط اقتصادی کشور برای این کار کافی نیست.
نماینده پاکدشت با بیان اینکه سرعت بازسازی مدارس و بافتهای فرسوده به علت کمبود بودجه پایین است، گفت: این مسائل نیاز به بودجه بیشتری دارد. از طرفی دولت میتواند؛ سیاستهایی را اتخاذ کند تا مردم به نوسازی مدارس یا بازسازی بافتهای فرسوده کمک کنند. مدارس فرسوده و ناایمن نیاز به بودجه کلان دارد، اما در حال حاضر مشکلات اقتصادی وجود دارد. بسیاری از داراییهای کشور بلوکه و روابط اقتصادی کم است که همه این موارد بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است و ما بودجه لازم و کافی را نداریم. قمی با تاکید بر اینکه جان افراد نخستین مساله مهم جامعه است، افزود: بافت فرسوده و نامقاوم مدارس، منازل و مکانهای عمومی مانند مساجد موضوع بسیار جدی است که ارتباط مستقیم با جان افراد دارد و باید ایمن شود. مدارسی که شرایط بحرانی دارند باید تخلیه و به مکانهای ایمن منتقل شوند. آموزش و پرورش با اجاره مکانهای ایمن باید سریعتر این مساله را پیگیری کند تا محل ناایمن مقاومسازی شود. عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه مجلس و دولت بر ایمنسازی مدارس تاکید زیادی دارند، گفت: برای دانشآموزان اول باید ایمنی باشد بعد تعلیم و تربیت. بنابراین دولت تا اندازهیی که میتواند باید این مساله را پیگری کند. مجلس نیز در خدمت دانشآموزان خواهد بود البته بودجهیی به این کار اختصاص داده شده که ناکافی است و این وضعیت باید مطلوب شود. در حال حاضر مدارسی که شرایط بحرانی دارند باید به سرعت تخلیه و دانشآموزانش به مکانهای استیجاری و کانکسهای ایمن منتقل شوند یا اینکه مدارس مقاوم دو شیفته شوند تا ایمنسازی انجام شود.
او تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش این مساله را به جد پیگیری میکند؛ اما مساله اصلی کمبود بودجه است که با کمک خیرین مدرسهساز میتوان مقاومسازی مدارس را انجام داد. خیرین با هماهنگی آموزش و پرورش میتوانند در مکانهایی که شرایط بحرانی و ناایمن دارند، مدارس را احداث کنند.