60 راهکار عملیاتی برای مهار ترافیک تهران

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۶۳

 محمد علیخانی، ‌رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: ۶۰راهکار برای حل ترافیک بحرانی پایتخت وجود دارد.   به گزارش مهر، علیخانی درباره وضعیت ترافیک پایتخت گفت: با وجود آنکه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در تهران برای کاهش مشکلات حمل و نقل شده است مانند اصلاح هندسی معابر، ساخت اتوبان، تعریض خیابان‌ها، احداث پل‌ها و تونل‌ها همچنان مشکل ترافیک تهران حل نشده بلکه بحرانی نیز شده است. باید قبول کنیم که وضعیت ترافیک تهران عادی نیست و انتظار طولانی مردم پشت صف‌های طولانی خودروها اثر منفی روی شهروندان تهرانی گذاشته است. آلودگی هوا، افزایش بیماری و... برخی از عوارض ترافیک است.

‌رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا در تمام این سال‌ها احداث تونل و پل کمکی به حل ترافیک تهران کرده است؟ اظهار کرد: اینکه بگوییم این پروژه‌ها احداث نشود، درست نیست؛ بلکه باید در طرح‌های توسعه متوازن پیش رویم نه اینکه در یک‌سری برنامه‌ها جلو و در برنامه‌های دیگر دچار عقب‌ماندگی باشیم.  او افزود: مثلا پل بسازیم اما حمل و نقل عمومی را فراموش کنیم. تعداد اتوبوس‌ها از برنامه عقب‌تر و سن ناوگان نیز رو به فرسودگی باشد. از طرفی پروژه‌های بزرگراهی تکمیل شود اما در توسعه مترو از برنامه عقب باشیم.

علیخانی تصریح کرد: در حال حاضر مترو تهران برای آنکه بتواند به درستی خدمات‌رسانی کند نیاز به 3 هزار واگن دارد. روزانه در تهران ۲۰میلیون سفر انجام می‌شود این سفرها باید مدیریت شود ما باید به سمت حذف بخشی از سفرهای زاید برویم، ناوگان حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم و به دنبال شناسایی روش‌های مدیریت تقاضای سفر باشیم.  او تصریح کرد: 60 راهکار در این رابطه وجود دارد. نخست توسعه خدمات الکترونیک برای حذف سفرهای غیرضروری است. دوم تغییر شیوه سفر، یعنی نوع وسیله نقلیه از وسایل نقلیه شخصی به عمومی تغییر کند. در مسیرهای طولانی مترو و اتوبوس و در مسیرهای نزدیک از دوچرخه استفاده شود. او افزود: بخشی از راهکارهای مدیریت تقاضای سفر است. البته ما باید در این حوزه بسته سیاست‌های مدیریت زمان سفر را به کار‌گیریم. بخشی از این راهکارها سلبی و بخشی دیگر ایجابی است. اگر تاکید ما در انتخاب روش بیشتر بر راهکارهای سلبی باشد، نارضایتی عمومی افزایش پیدا می‌کند بنابراین، این سیاست‌ها باید هماهنگ و مکمل هم باشند. نکته دیگری هم که باید به آن اشاره شود، تغییر کاربری‌هایی است که می‌تواند در ترافیک موثر باشد طی این سال‌ها معابر کم عرضی دیده‌ایم که در آن مجتمع‌های بزرگ احداث شده که این موضوع در ترافیک منطقه اثرگذار بوده است.

همچنین تدابیر حمایتی مانند حمایت از روزهای خاص می‌تواند در کاهش ترافیک اثرگذار باشد مانند روزهایی که بدون خودرو تعریف شده‌اند. چند نکته کلیدی را در ایجاد مشکلات تهران نباید فراموش کنیم و آن اینکه مشکلات تهران به‌هم پیوسته است و باید برای حل آن نگاهی جامع و همه‌جانبه‌نگر داشت ما نمی‌توانیم مشکل ترافیک را حل کنیم اگر به موضع حاشیه‌نشینی بی‌توجه باشیم، زیرا روزانه حجمی از سفرها از حاشیه‌های تهران به مقصد پایتخت انجام می‌شود.  او تصریح کرد: ما نمی‌توانیم برای ترافیک تهران راهکار ارائه دهیم بدون آنکه به اقتصاد کشور که تمام ابعاد زندگی شهرنشینان را تحت تاثیر قرار داده بی‌توجه باشیم. بسیاری از مشکلات تهران ناشی از مشکلات ملی است. مشکلات ترافیک آلودگی هوا و صوتی آلودگی منظر، جمعیت شناور و... همه به هم مرتبطند و برای حل آنها نیاز به نگاهی جامع است. برای حل این مشکلات نباید انتظار معجزه از مدیریت شهری جدید داشت. درست است یک لیست با یک نگاه مدیریت شهری را در دست گرفته اما قرار نیست این مشکلات معجزه‌وار در مدت کوتاهی حل شود تهران شهری معمولی نیست که مشکلات آن عادی باشد. علیخانی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، ترافیک مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته ۱۰درصد کاهش داشته است، فکر می‌کنید دلیل آن شناور شدن ساعات ادارات باشد؟ نیز گفت: تغییر ساعت می‌تواند در کاهش حجم ترافیک تاثیر داشته باشد ضمن اینکه یکی از راهکارهای کاهش ترافیک تقسیم حجم ترافیک و تراکم آن در ساعت‌های مختلف است.  منتهی مساله‌یی که در رابطه با تغییر ساعت ترافیکی و کاهش حجم ترافیک در سطح تهران وجود دارد، عددها و آماری است که تحت عنوان کاهش ۱۰ یا ۲۰درصدی ترافیک اعلام می‌شود که نمی‌دانیم این عددها از کجا استخراج شده و به این سرعت اعلام می‌شود. برای اینکه بدانیم آمارها چقدر دقیق است حتما از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران دعوت می‌کنیم تا به کمیسیون عمران بیایند و مستندات این آمار را ارائه کنند. ما هم تاثیر آن را بررسی می‌کنیم و چنانچه تاثیر آن به این میزان مثبت باشد حتما از این طرح حمایت می‌کنیم.  او همچنین اعلام کرد که لوایح مدیریت سفر در کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای چهارم بلاتکلیف باقی مانده که یکی از آن دریافت عوارض از معابر است.  او افزود: با توجه به تغییر مدیریت شهرداری و شورای شهر لوایح باقیمانده مجددا به شهرداری تهران عودت داده می‌شود و با بررسی کارشناسی جدید به کمیسیون عمران شورا ارسال می‌شود. شاید مدیریت فعلی بخواهد برای برخی سیاست‌ها یا پیشنهاداتی که در لوایح آمده نظرات جدیدی داشته باشد، بنابراین قبل از اینکه شورا نسبت به بررسی لوایح ورود کند، باید مورد بررسی مدیریت شهرداری تهران قرار بگیرد تا در نهایت لوایحی به تصویب برسد که مورد حمایت شهرداری باشد.