واردات قطعه چینی از سوی خودروسازان
مهر
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: در ۱۲ماه سال گذشته واردات وسایل نقلیه موتوری به ارزش ۸۹۳ میلیون دلار رسید و بعد از آن قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری به ارزش ۷۸۲میلیون دلار بود. میثم رضایی با اشاره به حجم واردات خودرو و قطعات منفصله برای ساخت خودرو به کشور افزود: بنابر آمارهای منتشر شده توسط گمرک کشور در سال گذشته واردات وسایل نقلیه موتوری در رتبه سوم و واردات قطعات منفصله رتبه چهارم از مجموع واردات کالاها به کشور را به خود اختصاص داده بود. وی در ادامه افزود: به طوری که در ۱۲ماه سال گذشته واردات وسایل نقلیه موتوری به ارزش ۸۹۳ میلیون دلار رسید و بعد از آن قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری به ارزش ۷۸۲میلیون دلار بود که این امر نشاندهنده اختلاف کم در مورد ارزش ریالی واردات خودرو و قطعات به کشور است. رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه هیاهوی خودروسازان و مخالفان واردات بیمنطق و تنها برای تامین منافع خودشان است، گفت: طبق آمار گمرک واردات قطعات چینی که توسط خودروسازان و قطعهسازان به کشور انجام میشود، زیان اصلی را متوجه تولید و صنعت خودرو کشورمان کرده است. وی تصریح کرد: درحالی که واردات خودرو در بالاترین سطح تنها حدود ۷درصد از میزان تولید را دربرگرفته و تهدیدی برای تولید ملی به حساب نمیآید، همانطور که در گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که توسط مجلس شورای اسلامی انجام شد، میزان واردات موضوعی نگرانکننده قلمداد نشده بود. رضایی با تاکید بر قانونشکنی مسوولان دولتی در قبال واردات خودرو اظهار کرد: دولت با تغییر گاه و بیگاه قوانین واردات خودرو تنها درصدد امتیازدهی به خودروسازان است و در آن سوی میدان خودروسازان نیز با واردات خودرو و قطعات منفصله برای ساحت خودرو درحال تضیعف تولید ملی هستند. به این ترتیب که با نقابی از تولید و اشتغال تنها صنعت خودرو کشور را دچار آسیب و زیان میکنند. وی همچنین یادآور شد: خودروسازان با امتیازگیری از دولتهای مختلف در طول ۴دهه قبل همواره به تولیدات بیکیفیتشان ادامه دادهاند و به دلیل در اختیار داشتن بازاری انحصاری الزامی برای رشد کیفی و تولید رقابتی نمیدیدند، حال آنکه اکنون نیز شاهدیم با ورودشان به عرصه واردات خودرو نیز به سراغ محصولاتی متوسط و البته سودآور رفتهاند. رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: در شرایطی که انتظار میرود، مسوولان دولتی و سازمانهای نظارتی با عنایت به آمارهای گمرک و واردات در برابر ورود کالاهای مخرب و غیراصولی بایستند، شاهدیم بیش از دو ماه است که بیهیچ علتی روند واردات قانونی خودرو توسط شرکتهای نماینده و غیررسمی به طور کل تعطیل شده و کسی پاسخگوی آن نیست.