چین؛ تهدیدی برای یکهتازی امریکا

گروه گوناگون
طبق گزارشهای به دست آمده، در دهه گذشته، چین به عنوان مرکز رشد بسیاری از استارتآپها در جهان شناخته شده است. این کشور، علاوه بر آنکه یکی از کشورهای مطرح در تولید فناوری در جهان است، چشمانداز گستردهیی در مورد راهاندازی کسب و کارهای جدید دارد تا حدی که در سالهای اخیر، مهمترین رقیب امریکا در استارتآپها شده است. نکته قابلتوجه در پیشتازی چین آن است که امریکا در حال از دست دادن رهبری کارآفرینی در حوزههای فناوری بوده و همین موضوع میتواند برگ برندهیی برای کارآفرینهای چینی محسوب شود. این در حالی است که تا پیش از این، امریکا به عنوان یکهتاز جهان در بحث استارتآپها بهشمار میرفت. طبق آمار، در سالهای گذشته، حدود ۵۵درصد از استارتآپها در این کشور قرار داشت اما گزارشهای جدید، خبر از شکست امریکا در مقابل چین دارد. در سال ۲۰۱۳، بیش از ۷۰درصد از استارتآپهای جهان مربوط به امریکا قرار داشت. این در حالی بود که سهم چین از کسب و کارهای جدید در جهان، صفر بود. سهم ۲۵درصدی دیگر کشورها نیز در مقایسه با امریکا بسیار محدود بود.
پس از آن، چین با تکیه بر فناوریهای نوین و استارتآپها، حرکت به سمت رشد در زمینه علمی و اقتصادی آغاز کرد. در سال ۲۰۱۴، زمانی که فراگیری استارتآپها در امریکا کاهش یافته و به ۶درصد رسید، چین توانست به سهم ۱۲درصدی در راهاندازی کسب و کارهای جدید در جهان دست یابد. همزمان با رشد چین در استارتآپها، روز به روز از قدرت امریکا در این زمینه کاسته شد. در سال ۲۰۱۵، امریکا با کاهشی ۱۳درصدی در راهاندازی کسب و کارهای جدید، به سهمی حدود ۴۹درصد در جهان دست یافت. در این سال، چین توانست حدود ۲۸درصد از سهم کسب و کارهای نوپا در جهان را دراختیار داشته باشد. به گفته تحلیلگران، فرهنگ کارآفرینی در چین، بسیار رقابتی است. مردم در این کشور، بهدلیل توانایی ضعیف مالی نسبت به کشورهای غربی بیشتر کار میکنند. بنابراین استارتآپها در این کشور سریعتر رشد میکنند و از طرفی در سالهای اخیر در چین، مصرف و تقاضا بسیار افزایش یافته است. این موارد منجر شد تا چین در سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، رشد قابلتوجهی در استارتآپها و کسب و کارهای نو در جهان داشته باشد. طبق آمار به دست آمده در سال ۲۰۱۶، این کشور حدود ۲۹درصد و در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ نیز سهم ۳۶درصدی در استارتآپها به خود اختصاص داده است. هر چند بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این بازار توانایی رقابت با نمونه قدرتمند امریکایی را ندارد اما آمار نشان میدهد که باتوجه به کاهش سهم امریکا در آغاز کسب و کارهای جهانی، چین ممکن است بهزودی رقیبی قدرتمند برای این کشور شناخته شود. در سال ۲۰۱۶، سهم امریکا در استارتآپها حدود ۴۳درصد و نیمه نخست سال ۲۰۱۷، نزدیک به ۴۱درصد اعلام شد.
در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ که سهم امریکا در استارتآپها کاهش یافته و چین روز به روز قدرتمندتر میشد، سایر کشورها در زمینه شروع کسب و کارهای جدید، نوسان چندانی را تجربه نکردند.
آنطور که در سایر گزارشها آمده، در کشورهای غربی ازجمله امریکا، نگرانیهای بسیاری برای کسری مالی، راهاندازی شغلهای تولیدی و نوسان قیمت ارز وجود دارد. همین موضوع منجر به کاهش رشد استارتآپها در این کشور شده، این در حالی است که چین قصد دارد به بزرگترین تولیدکننده کالا و خدمات فناوری در جهان تبدیل شود. همچنین این کشور بهدنبال داشتن هسته فناوری، طراحی، ریزپردازندهها، سختافزار، نرمافزار و برند محصولات است. چین قصد دارد جایگزین قدرتمندی برای استارتآپهای امریکایی شود و آنطور که آمار نشان میدهد بهزودی به هدف خود دست خواهد یافت.
