اعتراض مدیرعامل نفتخیز جنوب به مکان فرودگاه اهواز
شانا مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، فرودگاه اهواز را یکی از موانع توسعه میدان نفتی اهواز خواند و گفت: فرودگاه حدود ۲درصد از روی سطح مخازن میدان اهواز قرار گرفته است. وی گفت: موقعیت کنونی فرودگاه اهواز، ساختوسازهای دهههای اخیر در این شهر، وجود اماکن، کارگاهها و ساختمانهایی که بدون توجه به حریم میدان و برنامههای آتی حفاری احداث شده است، در مجموع باعث شده حدود ۲۵درصد از کل سطحالارض میدان نفتی اهواز همچنان از دسترس این شرکت خارج باشد. عالیپور با اشاره به اینکه میدان اهواز بزرگترین میدان نفتی کشور و یکی از ۱۰میدان بزرگ جهان است، ادامه داد: از زمان کشف این میدان در سال ۱۳۳۸ تاکنون افزون بر ۵۰۰ حلقه چاه در محدودهیی به طول ۷۵ و عرض ۸ کیلومتر حفر شده است که عمده آنها در شرق و شمال شرقی شهر اهواز واقع شدهاند. وی حجم نفت درجای میدان اهواز را بیش از ۶۵ میلیارد بشکه و گاز موجود در کلاهک آسماری و مخزن خامی را حدود 5تریلیون فوت مکعب عنوان کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده روی مخازن آسماری و بنگستان میدان اهواز، امکان افزایش ظرفیت تولید میدان اهواز به حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۹۸ وجود دارد؛ ضمن اینکه دستیابی به ظرفیت بالاتر نیز دور از انتظار نیست. عالیپور با اشاره به گزینههای مختلف فنی برای غلبه بر مشکلات سطح الارضی و موانع حفاری در این میدان توضیح داد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برای جبران عدم دسترسی به بخش قابل توجهی از سطحالارض میدان اقدام به بهکارگیری روشهای خاص حفاری چاه از جمله حفاری چاههای خوشهیی (حفاری ۴ تا ۵ حلقه چاه در یک محدوده واحد) و حفاری چاههای انحرافی و افقی کرده است؛ با وجود این هنوز هم نمیتوان همه بخشهای مخازن این میدان را به صورت متوازن در تولید مشارکت داد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افزود: به تازگی با توجه به رواج حفاری به روش ERD (یا حفاری با طول بلند Extended Reach Drilling) ضمن مذاکره با شرکتهای ارائه دهنده این فناوری، تعدادی محل حفاری برای بهکارگیری این شیوه نوین هم مشخص شده است که امیدواریم در آینده نزدیک این مهم عملیاتی شده و بخشی از مشکلات سطحالارض میدان مرتفع شود. وی تاکید کرد: البته باید توجه داشت که استفاده از این فناوری، هزینه حفاری و تعمیرات آینده چاهها را به شکلی غیرمتعارف بالا میبرد به گونهیی که گاه بخشی از آن بودجه از ارزش کل تاسیسات و اماکن روی سطح موجود بیشتر است. وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ بر اساس مصوبه هیاتمدیره شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب مقرر شد تا زمینها و مستحدثات ایجاد شده از جمله فرودگاه اهواز بهطور دقیق مشخص و قیمتگذاری شود تا بتوان با کمک ۲وزارتخانه نفت و راه و شهرسازی برنامه جابهجایی فرودگاه اهواز را عملیاتی کرد که با وجود تلاشهای صورت گرفته، تاکنون پیشرفت محسوسی به صورت عملی در این باره صورت نگرفته است.