اوراقی برای جهانِ سبز

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۲۴
اوراقی برای جهانِ سبز

 گروه گوناگون| امروزه بسیاری از کشورها، به‌دنبال افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع و تولیدات خود هستند. طبق گزارش‌های سالانه، بیشترین ظرفیت تولید الکتریسیته از انرژی‌های تجدید‌پذیر متعلق به کشورهای چین، امریکا، برزیل، آلمان و کاناداست. موسسه مطالعات زیست محیطی و انرژی، به‌دنبال اعتبار برای برنامه‌های راندمان انرژی از قبیل برنامه‌های آب‌وهوایی است. بنابر اظهارات این موسسه، باتوجه به ارائه اوراق قرضه سبز در سال‌های اخیر همچنان برنامه‌های آب‌وهوایی دچار کمبود بودجه هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد نخستین اوراق قرضه سبز در سال 2007، توسط بانک جهانی و بانک سرمایه‌گذاری اروپا انجام شد و پس از آن، این بازار رشد چشمگیری را تجربه کرد. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی بانک توسعه آلمان، در سال 2016، اوراق قرضه سبز به ارزش حدود 70میلیارد یورو در سراسر جهان ارائه شده است.

این در حالی ‌است که در سال 2012‌ ارزش این اوراق‌ تنها 2میلیارد یورو بود که در سال 2013‌ به 10میلیارد یورو افزایش یافت. در سال 2014 نیز‌ ارزش این اوراق بیش از دوبرابر افزایش یافته و در سال 2015 به 32 میلیارد یورو رسید. بنا بر گزارش سازمان برنامه مراقبت جهانی وضعیت آب و هوا، ارائه این اوراق افزایش قابل‌توجهی داشته و پس از این نیز ادامه خواهد داشت.

آن‌طور که تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد، افزایش چشمگیر صدور اوراق قرضه سبز به اقتصادهای نوپا مانند چین، راه‌های آسانی برای تامین هزینه طرح‌های انرژی پاک ارائه می‌دهد. بر این اساس‌ طبق آمار منتشر شده، چین در سال 2016‌ حدود 27.2میلیارد یورو اوراق قرضه سبز صادر کرده است. رشد سریع اقتصادی در چین در چند دهه گذشته مربوط به مصرف انرژی مبتنی بر زغال‌سنگ، حمل و نقل جاده‌یی و ساختار صنعتی کربن‌محور بوده است. بنابراین در حال حاضر چین با مسائل زیست‌محیطی متعددی از جمله آلودگی هوا، آب و خاک، همراه با تغییرات شدید آب و هوایی روبه‌روست. از طرفی دولت چین نیاز کشورش را برای تغییر مسیر سبز با مدل اقتصاد پایدار برای کاهش آلودگی‌ها و تغییر مدل رشد انرژی و حمل و نقل، به رسمیت شناخته است. تازه‌ترین آمار منتشر شده نیز نشان می‌دهد در سال 2016‌ در کشورهای اروپایی، حدود 18.4میلیارد یورو اوراق قرضه سبز صادر شده است. به نظر می‌رسد توافقنامه آب‌وهوایی پاریس نقش مهمی بر رشد توجه به کاهش اثرات تغییر اقلیم در کشورهای مختلف، به‌خصوص کشورهای اروپایی داشته است.

همان‌طور که گفته شد، توسط بانک جهانی و بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای نخستین‌بار، اوراق قرضه سبز صادر شد. هزینه‌های این اوراق، برای کمک به پروژه‌های فراملی در جهت بهبود وضعیت آب‌وهوایی در اختیار سایر کشورها قرار می‌گیرد. در سال 2016‌ بانک جهانی و بانک سرمایه‌گذاری اروپا‌ حدود 7.6میلیارد یورو‌ اوراق قرضه سبز صادر کرد.

تازه‌ترین آمار منتشر شده، سهم امریکای شمالی را در صدور اوراق قرضه سبز‌ حدود 5.5 میلیارد یورو‌ عنوان کرده است.

طبق گزارش‌های به دست آمده، اوراق سبز مانند اوراق قرضه دیگر‌ برای جمع‌آوری سرمایه از افراد ثروتمند و سرمایه‌گذاران صادر می‌شوند، اما درآمد حاصل از آنها باید برای هزینه‌هایی که متضمن مزایای زیست‌محیطی هستند به مصرف برسند. تقاضای اخیر در میان سرمایه‌گذاران برای دسترسی به امکانات مالی وابسته به طرح‌های انرژی پایدار به این معناست که صادرکنندگان اوراق قرضه سبز بهتر می‌توانند از عهده پرداخت نرخ‌های بهره‌های پایین‌تر این اوراق در مقایسه با دیگر روش‌های تامین سرمایه برآیند.

 

ارسال نظر