الزامات توسعه صادرات از دیدگاه وزیر اقتصاد

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۲۹

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در یادداشتی اختصاصی، الزامات توسعه صادرات غیرنفتی را عنوان و صادرات را به مثابه امنیت دانست. به گزارش مهر، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده است: توسعه اقتصادی در عصر جدید بدون توجه به اهمیت صادرات ممکن نیست. تمام اقتصادهای پیشرفته مهم‌ترین دستاوردهای خود را با استراتژی درون‌زایی و برون‌نگری به دست آورده‌اند. خلق ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و دستیابی به نرخ‌های بالا و پایدار رشد اقتصادی زمانی ممکن می‌شود که بنگاه‌های ما بتوانند با کالاهای خود بازارهای جهانی را به تسخیر در آورند. چنین راهبردی در اقتصادهای در مسیر توسعه‌یی همچون ایران، نه تنها یک الگوی منطقی که ضرورتی غیرفابل اجتناب است؛ به‌خصوص اینکه امروز اهمیت صادرات برای اقتصاد ایران از چند زاویه قابل بررسی و تحلیل است. اما برای توسعه صادرات الزاماتی هم وجود دارد. الف: بهبود مبنایی فضای کسب و کار: تولید خوب در بستر فضا و مکان مطلوب صورت می‌گیرد. تولیدات ایران با هدف صادرات باید دو مزیت کیفیت و قیمت رقابتی را داشته باشند. این مزیت هم زمانی ایجاد می‌شود که فضای کسب و کشور بستر مناسب برای تولید و جذب سرمایه‌ها را مهیا کند. بنابراین با هدف توسعه صادرات باید به سمت تسهیل فضای کسب و کار رفت. رفع موانع تولید و حمایت موثر از کسب و کارهای اشتغال‌زا با رویکرد کاهش هزینه تمام شده کالا که امکان رقابت بین‌المللی را فراهم می‌کند، به یقین می‌تواند تحول‌آفرین باشد. ب: رقابت و شفافیت: تولید بهینه در اقتصاد پویا و رقابتی رخ می‌دهد. به این جهت باید اقتصاد ایران فساد و رانت‌زدایی شود. این اتفاق گامی عملی در جهت تولید صادرات‌محور است. اما چرا باید به صادرات بیش از گذشته امید داشت؟ امروز برنامه اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی علمی و عملیاتی در دست ماست. الگویی که به دقت مسیر را مشخص کرده است. عمل به این برنامه به معنای حرکت در مسیر خصوصی‌سازی واقعی، مقررات‌زدایی، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و در جان کلام اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران است. بنابراین امروز هم نیاز تعریف شده و هم ابزار مهیاست. کار دولت باید تسهیل شرایط، کاهش مداخله و ایجاد امکان تولید با هدف صادرات به بازار ٤٠٠میلیون نفری منطقه باشد. بخش خصوصی هم می‌تواند با استفاده از ابزارهای مدرن و پتانسیل‌های ذاتی کشور کالاهای در خور توجه و رقابتی را به بازارهای منطقه‌یی و جهانی صادر کند. نباید فراموش کرد که صادرات و خلق ارزش افزوده برای کشور فردای بهتری را برای این سرزمین می‌سازد.