تاکید وزیر آموزش و پرورش بر فرهنگ و تربیت در آموزش

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۱۷

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در دولت نهم مطرح و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و بر آموزش دانش‌آموزان در جهت رسیدن به حیات طیبه تاکید دارد و مباحث ایدئولوژیک را بر مسائل علمی و آموزشی ارجح می‌داند، مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم است.

محمد بطحایی با اشاره به برخی اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولت دوازدهم، گفت: اهتمام جدی به بست و توسعه عدالت آموزشی به عنوان مهم‌ترین اصالت نظام تعلیم و تربیت اسلامی، دستیابی برابر دانش‌آموزان به امکانات تحصیل صرف‌نظر از موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی آنها، توسعه مهارت‌آموزی به جای تکیه بر حافظه‌محوری که همواره مورد نقد مسوولان و اولیا بوده است، تجهیز کارگاه‌ها و کارآفرینی، توسعه حرفه‌های دانش‌بنیان متناسب با نیازهای جامعه، اولویت‌بخشی فعالیت‌های تربیتی و تقویت تربیت اسلامی، فعال‌سازی ظرفیت‌های پنهان آموزش و پرورش به ویژه ظرفیت بی‌بدیل منابع ارزشمند انسانی در آموزش و پرورش، تلاش برای تکریم حقیقی مقام معلمان و فرهنگیان و به‌روزآوری متون درسی و منابع آموزشی از طریق تعامل بیشتر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی و... از جمله اولویت‌های ما در دولت دوازدهم در سند تحول بنیادین است. بطحایی همچنین اظهار کرد: براساس مفاد سند تحول بنیادین باید چرخشی اساسی در آموزش و پرورش صورت گیرد و این چرخش تبدیل نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی و تربیتی است تا بتواند زمینه تربیت‌پذیری کودکان و نوجوانان را براساس اقتضائات فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و نیازهای امروز و فردای جامعه فراهم کند.

بطحایی با بیان اینکه ما می‌خواهیم فرزندان‌مان را منتظران واقعی و شهروندان عصر ظهور، تربیت کنیم، گفت: ما در تلاشیم تربیت علمی، عقلانی و اخلاقی را در مدارس‌مان حاکم کنیم و دسترسی به اهداف ذکر شده را سرلوحه اهداف و اولویت‌های دولت تدبیر و امید قرار دهیم.