نظام کارمزد باید از سوی رگولاتور تعیین شود نه اپراتورها

۱۳۹۶/۰۸/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۴۷۹

رسول لطفی‌آذر کارشناس بانکی و صنعت پرداخت گفت: ‌استفاده از درگاه پرداخت مربوط به هر بانک مجانی است.  وی در گفت‌وگو با ایبنا در خصوص همصدایی مدیران شرکت‌های پرداخت در تعدیل شرایط قرارداد شرکت جیرینگ با تاکید بر اینکه رگولاتور باید میزان کارمزد اپراتورها را تعیین کند، گفت: در تمام دنیا از ابزارهای‌کارمزد به‌منظور اصلاح رفتار مشتریان استفاده‌ شده است.  وی ادامه داد: تا زمانی که مدل کارمزد درست نیست و شرکت‌های پرداخت با اپراتورها به ‌صورت مشارکت ۹۰ به ۱۰ یا ۸۰ به ۲۰قرارداد می‌بندد هر نوع اعمال‌نفوذی در این بخش ممکن است، اتفاق بیفتد.  وی افزود: واقعیت این است که نظام کارمزد در کشور باید از سوی رگولاتور تعیین شود در صورتی ‌که شرایط به‌طوری زمینه‌سازی شده است که در حال حاضر اپراتورها کارمزد را تعیین می‌کنند.  عضو هیات‌مدیره شرکت بهسازان ملت اظهار داشت: در تمام دنیا از ابزارهای مختلف به خصوص کارمزد به‌منظور اصلاح رفتار مشتریان استفاده‌شده ولی در ایران از این ابزار به‌منظور اصلاح رفتار مردم و اپراتورها بهره‌برداری نشده است.

لطفی‌آذر در خصوص اصلاح نظام کارمزد خاطرنشان کرد: تا زمانی که دارندگان کارت متوجه این موضوع نباشند که در صورت داشتن کارت هر بانکی اگر از عابر بانک یا کارتخوان فروشگاهی آن بانک استفاده کنند، تراکنش آنها مشمول کارمزد نمی‌شود و در صورت استفاده از عابر بانک‌ها یا درگاه‌های پرداخت بانک‌های دیگر تراکنش آنها شامل کارمزد می‌شود و رفتار خود را این بخش اصلاح نکنند در حوزه فرهنگ‌سازی در این حوزه موفق عمل‌نکرده‌ایم.  وی ادامه داد: در تمام دنیا از ابزارهای مختلف به خصوص کارمزد به‌منظور اصلاح رفتار مشتریان استفاده‌شده ولی در ایران از ابزار کارمزد به‌منظور اصلاح رفتار مردم و اپراتورها بهره‌برداری نشده است.  عضو هیات‌مدیره شرکت بهسازان ملت اظهار داشت: بانک‌ها به دنبال اخذ کارمزد از مردم نیستند بلکه به دنبال رواج این فرهنگ در میان دارندگان کارت‌بانک‌های مختلف هستند که تا جایی که ممکن است از درگاه پرداخت هر بانکی به‌منظور امور بانکی خود استفاده کنند و متوجه این نکته باشند که اختیار استفاده از درگاه‌های دیگر برای دارندگان کارت فراهم است اما این عملیات مشمول کارمزد می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر عملیات مانده‌گیری برای دارندگان کارت‌های بانکی مشمول ۱۰۰تومان کارمزد می‌شود که تنها یک‌چهارم آن به بانک دارنده کارت تعلق می‌گیرد اما این روند به‌منظور اصلاح رفتار مشتری در نظر گرفته‌شده است.  لطفی‌آذر تاکید کرد: اگر این فرهنگ در میان دارندگان کارت جا بیفتد که در صورت استفاده از سرویس‌های هزینه‌بر باید کارمزد آن را پرداخت کنند مشکلات شبکه بانکی به حیث تنگناهای مالی کاهش می‌یابند و نتیجه آن منجر به شکوفایی اقتصادی می‌شود.

وی یادآور شد: اگر دارنده هر کارتی از درگاه پرداخت همان بانک برای انجام امور بانکی خود استفاده کند ممکن است حجم تراکنش کاهش یابد و در عوض کیفیت خدمات پرداخت نیز افزایش می‌یابد و رفتار مشتریان در افزایش کیفیت خدمات بسیار تاثیرگذار است.  لطفی آذر افزود: برفرض مثال هنگامی که دارنده کارت ملت از عابر بانک ملت عملیات مانده‌گیری را انجام دهد این فرآیند به‌جای شبکه شتاب از طریق سیستم داخلی بانک انجام می‌شود و ترافیک شبکه شتاب را افزایش نمی‌دهد که رواج این فرهنگ در ارتقای خدمات بسیار تاثیرگذار است.