صادرات ۴۵۰میلیون دلاری به روسیه
مهدی کریمی رییس هیاتمدیره تعاونی مواد غذایی با اشاره به لزوم ایجاد بازارهای صادراتی اظهار کرد: صادرات مواد غذایی ایران به روسیه در ۶ ماهه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۵۰میلیون دلار رسید.
وی با بیان اینکه ۳۰۰ میلیون جمعیت روسیه به بازار ایران نیاز دارد تصریح کرد: هماکنون انواع لبنیات میوههای خشک، سبزیجات، کشمش، کنسرو و شیرینی به روسیه صادر میکنیم.
رییس هیاتمدیره تعاونی مواد غذایی بیان کرد: دستور دولت روسیه برای تامین ۲۰ درصدی مواد غذایی از ایران فرصت مناسبی را برای صنعت غذایی کشور مهیا میکند. رییسجمهور روسیه دستور داده که تجار روسی ۲۰ درصد از نیاز کشورشان در بخش موادغذایی را از ایران تامین کند که در صورت تحقق این امر ارزش مالی آن حدود ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.
کریمی با بیان اینکه هنوز سهم محصولات ایرانی در واردات ۲۷ میلیارد دلار روسیه ناچیز بوده، افزود: مساله اساسی صادرات به روسیه بالا بودن قیمت تمام شده تولیدات داخلی است و این قیمت تمام شده بالا نیز ناشی از گران بودن هزینههای تولید در کشور است. یعنی تولیدکنندگان هم مواد اولیه مورد نیاز خود را گران تهیه میکنند که همین امر افزایش قیمت تمام شده محصول را نسبت به سایر رقبا را به همراه خواهد داشت.
رییس هیاتمدیره تعاونی مواد غذایی در ادامه از افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی خبر دادو تصریح کرد: ظرفیت تولید کارگاهها و کارخانههای مواد غذایی طی ۹ ماه اخیر بهطور میانگین حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است.
کریمی با بیان اینکه صنایع غذایی از جمله صنایع پیشرفته و باکیفیت محسوب میشود گفت: این امر میتواند در بازار کشورهای منطقهیی، اوراسیا، قفقاز، روسیه و کشورهای حوزه خلیجفارس مشتریهای خاص خودش را داشته باشد.
رییس هیاتمدیره تعاونی مواد غذایی گفت: اگر ایران به WTO بپیوندد نخستین ظرفیت در صنایع غذایی پیش خواهد آمد چرا که باید چالشهای پیشرو صنعت غذایی برطرف شود، چالشهایی که از جنس قانون و عدم دخالت دولت در تعیین قیمت به حساب میآید.
کریمی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته در بخش محصولات شیلاتی یک میلیون و ۱۰۰هزار تن تولید داشتهایم، اضافه کرد: امسال، ۱۱۰هزار تن از این محصولات به دیگر کشورها صادر شد و از این میزان صادرات حدود ۴۲۰میلیون دلار ارز عاید کشور شد. همچنین ۴۰۰ مرکز فرآوری شیلات در کشور وجود داشته که بیش از ۲۲۰ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند.
