اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۵۳

زنگ خطر توقف اجرای طرح تحول سلامت

کسری بودجه، طرح تحول سلامت را با مشکل رو به رو کرده است و بیمه‌ها قادر به پرداخت بدهی‌یشان به مراکز درمانی و داروخانه‌ها نیستند. طرح پزشک خانواده و نسخه الکترونیک نیز که در کاهش هزینه‌های درمانی موثر است هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت مجلس با تاکید بر اینکه زنگ خطر توقف اجرای طرح تحول سلامت به صدا درآمده از عدم توجه به سطح‌بندی در نحوه ارائه خدمات به عنوان عامل اصلی شکست این طرح یاد کرد.

عباسعلی پوربافرانی کمبود منابع مالی را زنگ خطری برای اجرای طرح تحول سلامت دانست و گفت: هم‌اکنون کمبود منابع مالی مشکل جدی در مسیر اجرای طرح تحول سلامت ایجاد کرده و این زنگ خطری برای حوزه سلامت است بنابراین باید هر چه سریع‌تر دست به دست هم داده و راهکار مناسبی برای آن پیدا کنیم.

او با تاکید بر اینکه عدم مدیریت صحیح منابع منجر به شکست طرح تحول سلامت می‌شود، ادامه داد: یکی از اشتباهاتی که در روند اجرای طرح تحول سلامت داشته‌ایم، عدم توجه به سطح‌بندی خدمات بوده است چراکه از این طریق برای بخش‌هایی که نیاز به اختصاص بودجه بیشتری داشته، تامین اعتبار  و منابع مالی بخش‌هایی که نیاز به اختصاص بودجه کمتری داشتند را نیز تعدیل می‌کردیم. این نماینده مجلس دهم در بیان علل کمبود بودجه در برخی بخش‌های درمانی به خانه ملت گفت: البته این کمبود منابع برای اجرای طرح تحول سلامت، در برخی جاها، به این دلیل بوده که منابع لازم دیده نشده و در برخی جاها نیز نقدینگی وجود ندارد بنابراین باید مدیریت صحیحی شکل بگیرد تا این طرح به درستی اجرا شود. عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، برقراری شرایطی برای ارائه خدمات درمانی متناسب با توان مالی بیماران را راهکاری تاثیرگذار در جهت اجرای صحیح طرح تحول سلامت دانست و اظهار کرد: هم‌اکنون بیمارانی که از توان مالی خوبی برخوردار هستند همچون بیمارانی که از قشر کم درآمد جامعه محسوب می‌شوند در پی مراجعه به بیمارستان‌های فوق تخصصی ما، هزینه‌های درمانی را به طور یکسان پرداخت می‌کنند و این درحالی است که وقتی افرادی از توان مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های درمانی خود برخوردار بوده نباید از خدمات ناشی از اجرای این طرح بهره‌مند شوند و تنها باید زمینه لازم برای بهره‌مندی از خدمات برای آنها فراهم شود اما به طور جداگانه به خرید خدمت بپردازند.

نقش موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلایندگی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با یادآوری نقش قابل توجه موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلایندگی هوای کلان‌شهرها بر لزوم پیگیری سریع‌تر این موضوع از سوی محیط زیست تاکید کرد.

علی اکبری با تاکید بر لزوم جایگزینی هر چه سریع‌تر موتورسیکلت‌های برقی با کاربراتوری و بنزینی به خانه ملت گفت: وزارت صنعت و معدن باید هر چه سریع‌تر این زمینه را فراهم کند همچنین سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارتی خود را انجام دهد. نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موتورسیکلت‌های برقی و کاربراتوری نقش قابل توجهی در آلایندگی هوای کلان‌شهرها دارند، گفت: روند جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری شود تا این مهم هر چه سریع‌تر تحقق یابد. او با بیان اینکه بستر منع تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید فراهم شود، اظهار کرد: تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کشور باید ممنوع و زمینه منع تردد آنها نیز باید فراهم شود زیرا این وسیله نقلیه آلاینده و ناایمن بوده و علاوه بر به خطر انداختن جان راکب سلامت و جان شهروندان را نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق بروز تصادفات جرحی، فوتی همچنین آسیب‌های ناشی از آلایندگی هوا با خطر رو به رو می‌کند. نماینده مردم شیراز در مجلس دهم با یادآوری اینکه در قانون هوای پاک الزامات و تکالیفی برای تردد و خرید و فروش وسایل نقلیه موتوری فرسوده و آلاینده تعیین شده است، گفت: دولت می‌تواند تسهیلات ارزان قیمتی را به مالکان موتورسیکلت‌های کاربراتوری اختصاص دهد تا به سمت استفاده از موتورهای برقی سوق پیدا کنند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاینه فنی موتورسیکلت‌ها باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: معاینه فنی کارآمد، نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا، تصادفات و ترافیک کلان‌شهرها دارد.

مدارس شاهد تعطیل یا تجمیع نمی‌شوند

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فراوانی مدارس شاهد به گونه‌یی است که نمی‌شود آنها را تعطیل کرد گفت: به لحاظ توزیع و پراکندگی دانش‌آموزان خانواده شاهد این مدارس را تجمیع هم نمی‌توان کرد. اکنون به دنبال این نیستیم که مدارس ایثارگران و شاهد را تجمیع کنیم زیرا قابلیت تجمیع ندارد.

محمدرضا رزاقی در پاسخ به اینکه آیا هنوز سیاست تجمیع مدارس کم جمعیت ایثارگران و شاهد در دستورکار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، اظهار کرد: مدارس ایثارگران با مدارس شاهد متفاوت است. مدارس ایثارگران مختص افرادی از همسران، فرزندان شاهد و جانبازان است که دیگر به لحاظ سنی امکان حضور در مدارس عادی را ندارند. شکل کار در مدارس ایثارگران با مدارس شاهد متفاوت است. او افزود: در مدارس شاهد نیز گروه اول دانش‌آموزان هدف هستند که فرزندان شهدا و جانبازان 50 درصد به بالا و آزادگان را شامل می‌شود. گروه دوم نوه‌ها، خواهر و برادرزادگان شهدا و فرزندان جانبازان زیر 50 درصد هستند و به همین ترتیب اولویت‌هایی برای ورود به مدارس شاهد وجود دارد و ما موظفیم به این دانش‌آموزان خدمت ارائه دهیم. مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فراوانی مدارس شاهد به گونه‌یی است که نمی‌شود آنها را تعطیل کرد به ایسنا گفت: به لحاظ توزیع و پراکندگی دانش‌آموزان خانواده شاهد، این مدارس را تجمیع هم نمی‌توان کرد. اکنون به دنبال این نیستیم که مدارس ایثارگران و شاهد را تجمیع کنیم زیرا قابلیت تجمیع ندارد. رزاقی همچنین از اجرایی نشدن کامل برخی قوانین مربوط به ایثارگران در برخی مناطق آموزش و پرورش گلایه کرد و گفت: کمیته‌یی را در اداره کل تشکیل دادیم و روی دستورالعمل‌ها، تبصره‌ها و آیین نامه‌های قانون جامع ایثارگران به ویژه برای همکاران ایثارگران کار می‌کنیم. مصر هستیم در تمام مناطق آیین‌نامه‌های ایثارگران به درستی محقق شود زیرا قوانین در برخی مناطق به خوبی به اجرا درنمی‌آید.