مردودی 70 هزار خودرو در تست ترمز
مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد: از ابتدای سال 96 تا پایان مهر ماه از 580هزار و 97دستگاه خودرو مراجعهکننده در بار اول در حدود 12درصد از آزمون ترمز مردود شدند.
به گزارش ایسنا، سیدنواب حسینیمنش اظهار کرد: هر سال از 29 آبان لغایت یکم آذر مراسم یادبود این عزیزان با هدف ایجاد حساسیت عمومی، فرهنگسازی و آگاهی بخشی به مسوولان و شهروندان برگزار میشود. در چند سال اخیر براساس آمار رسمی از پزشکی قانونی تعداد متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی کاهش داشته است. ولی میزان کاهش متوفیان در مقایسه با سایر کشورهای درحال توسعه در وضعیت قابلقبولی نبوده و هنوز کشور ایران با 43 نفر متوفی به صورت روزانه در سوانح رانندگی در رتبه و رده کشورهای پرمخاطره در این زمینه است.
وی درخصوص نقش معاینه فنی در کاهش سوانح رانندگی گفت: عوامل موثر در تصادفات به سه عامل خطای انسانی، وضعیت راه و شرایط خودرو بستگی دارد که هر کدام از این عوامل میتواند با سهم مشخص بهصورت مجزا یا مشترک در ایجاد حادثه موثر باشد. براساس گزارشهای رسمی پلیس خطای انسانی بیشترین سهم را در وقوع تصادفات دارد.
به گفته وی، در حال حاضر کشورهای در حال توسعه علاوه بر آموزش فرهنگ صحیح رانندگی به شهروندان نسبت به سختگیرانه کردن الزامات ایمنی در خودروها و ارتقای استانداردهای تولید در خودرو اقدام کردهاند. بروز خطای انسانی در رانندگی اجتنابناپذیر است، پرواضح است خودرو باید بهنحوی طراحی و تولید شود که ریسک تصادف و میزان خسارت جانی به راکبان حین وقوع تصادف به حداقل ممکن برسد.
مدیرعامل ستاد معاینه فنی در ارتباط با عدم کاهش منطقی آمار قربانیان سوانح به صورت سالانه در کشور ایران اظهار کرد: مقایسه آمار متوفیان و مصدومان حوادث رانندگی طی نیمه اول سالهای 95 و 96 براساس آمار رسمی پزشکی قانونی نشان میدهد در بخش مصدومان نه تنها کاهش اتفاق نیفتاده بلکه 0.5درصد افزایش داشته که این مساله غیرقابل پیشبینی و دور از ذهن نیست. در بخش وضعیت ایمنی خودروها در سال 1395 از 19میلیون خودرو موجود و در حال تردد در کشور تنها 8میلیون دستگاه خودرو یعنی 42درصد از خودروها به مراکز معاینه فنی جهت بازدید و کنترل ایمنی مراجعه کردهاند. مطابق با آمار اتحادیه اروپا عامل 10درصد از تصادفات و سوانح منجر به مرگ ناشی از نقص و ایراد فنی در خودروهاست که بدون تردید باتوجه به سن ناوگان و کیفیت پایین خودروها در ایران این درصد بیشتر خواهد بود. این بدان معناست که تنها با انجام معاینه فنی و تشخیص بهنگام ایراد و نقص در خودرو میتوان از مرگ حداقل 1650 شهروند در سال جلوگیری کرد. شایان ذکر است متاسفانه در حال حاضر سالانه حدود 16 هزار و 500 نفر از شهروندان قربانیان تصادفات و سوانح رانندگی هستند.
حسینیمنش افزود: انجام معاینه فنی خودرو بهصورت سالانه یا بعد از هر تعمیر اساسی که مربوط به بخشهای ایمنی خودرو است، بدون تردید میتواند در کاهش تصادفات موثر واقع شود. در حال حاضر 12درصد از خودروهای مراجعهکننده به مراکز به علت نقص در سیستم ترمزگیری که میتواند خود مولد و عامل یک تصادف باشد، مردود میشوند. در مراکز معاینه فنی 18 آیتم مورد ارزیابی و کنترل قرار میگیرد که بالغ بر 70درصد از آن مربوط به بخشهای تامینکننده ایمنی خودرو نظیر وضعیت لاستیکها، سلامت کمک فنر، کارکرد چراغهای اخطار و... است. یکی از اصلیترین اهداف انجام معاینه فنی در کشورها کنترل ایمنی خودروها و انطباق خودرو با شرایط استاندارد هنگام تولید است. عملکرد ناصحیح هر کدام از بخشهایی که در معاینه فنی مورد کنترل قرار میگیرد، میتواند بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم در تنزل شرایط ایمنی خودرو و ایجاد تصادف سهم داشته باشد.