موج شکایات مردم از ترابردهای ناخواسته

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۵۷

همین دو هفته پیش بود که سایت‌های خبری، خبر از انجام ترابردهای ناخواسته و اجباری در مشهد دادند. طبق خبری که در رسانه‌های جمعی منتشر شد در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌یی مشهد فرم‌هایی در اختیار مردم قرار می‌گرفت که برای شرکت در قرعه‌کشی باید مراحلی را انجام دهند.  انجام این مراحل در واقع منجر به ترابرد شماره این مشترکین از همراه اول به ایرانسل می‌شد و همه اینها در شرایطی بود که هیچ نام و نشانی یا توضیحی در مورد ترابردپذیری و عواقب آن در اختیار افراد قرار نمی‌گرفت.  اما با بررسی‌هایی که انجام گرفت، مشخص شد ترابردهای ناخواسته افراد بسیار زیادی را درگیر کرده است و محدود به یک شهر و استان نیست.  در گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، موجی از شکایات مردمی از ترابردهای ناخواسته را مشاهده می‌کنید. تعداد زیادی از مشترکین از نقاط مختلف کشور شکایت خود را از ترابرد ناخواسته و بدون اطلاع از همراه اول به ایرانسل مکتوب کرده‌اند.  در این جا این سوال مطرح می‌شود که چرا این حجم از ترابردهای ناخواسته از همراه اول به ایرانسل انجام شده است؟ واقعیت این است هیچ مدرکی وجود ندارد که سازماندهی این ترابردهای ناخواسته، سیاست شرکت ایرانسل باشد پس از اجرای طرح ترابردپذیری ایرانسل تعداد زیادی مشترک از دست داده و بازی ترابرد را کاملا به همراه اول واگذار کرده است.  در پی این ناکامی، ایرانسل جوایز و پاداش‌هایی را برای دفاتر نمایندگی خود تعیین کرد که مشترکان همراه اول و رایتل را به ایرانسل ترابرد کنند. گویا این پاداش‌ها باعث طمع بعضی از نمایندگان ایرانسل شده است به گونه‌یی که این افراد با روش‌های مختلف و فاقد شفافیت سعی در ترابرد اجباری مشترکان به ایرانسل دارند. از همین روست که می‌بینید، مشتریان یک فروشگاه زنجیره‌یی یا پیرزنی بی‌سواد بدون آنکه بدانند، قربانی ترابرد ناخواسته و دردسرهایش شده‌اند.  به نظر می‌رسد ایرانسل باید به نمایندگان خود برای فریب ندادن مشترکان اخطار جدی بدهد و مسوولان سازمان تنظیم مقررات رادیویی و وزارت ارتباطات در این زمینه اقدام نظارتی دقیق‌تری انجام دهند. همراه اول نیز باید به مشترکان خود در مورد فریب‌های موجود در بازار اطلاع‌رسانی بهتری انجام دهد.