نسخههای چینی برای موتورهای ایرانی
تولید موتورسیکلتهای انژکتوری از سال گذشته در قالب مصوبه دولت به تایید رسید و صنعت کشور ملزم شد از مهر ماه ۱۳۹۵ به جای موتورسیکلتهای آلاینده کاربراتوری، موتورسیکلتهای انژکتوری تولید کند اما با توجه به اظهارات برخی کارشناسان، تولید استاندارد این دستگاه کمآلاینده در هالهیی از ابهام قرار گرفته است.
به گزارش ایسنا، بعد از گذشت بیش از یک سال از عمر مصوبه تولید موتورسیکلت انژکتوری تعدادی از کارشناسان حوزه خودرو و محیط زیست نسبت به تولید موتورسیکلتهای انژکتوری انتقاد میکنند و معتقدند موتورهای تولیدی کشور فاقد استانداردهای لازم است و با واردات موتورهای(engine) چینی، تقلباتی در تولید موتورسیکلتهای انژکتوری صورت میگیرد.
ماجرا از این قرار است که سیستم انژکتوری قطعاتی دارد که مهمترین آنها پمپ سوخت، انژکتور، سنسور هوا و سنسور اکسیژن است و در سیستم انژکتوری کامل باید پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور مجزا باشند این درحالی است که بیشتر موتورسازان ایرانی سیستمی را وارد کردهاند که دارای پمپ پلانژری است. این پمپ قرار است همزمان کار پمپ، رگلاتور سوخت و انژکتور را انجام دهد که تحت عنوان سیستم یونیت اینجکشن شناخته میشود و به هیچوجه انژکتوری استاندارد به حساب نمیآید.
در این میان سازمان حفاظت محیط زیست که طبق قانون وظیفه نظارت بر تولید استاندارد موتورسیکلتهای انژکتوری را برعهده دارد از تولید موتورهای یونیت اینجشکن به عنوان دستگاهی که قادر به پاس کردن استاندارد یورو۳ است، دفاع میکند. مسعود زندی- سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست- در مورد دلیل تولید موتورسیکلتها با پمپ پلانژری به جای موتورسیکلتهای انژکتوری میگوید: از آنجا که قانون توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری و جایگزینی موتورسیکلتهای انژکتوری با فوریت تصویب و اجرایی شد، تولیدکنندگان موتور، کیت پلانژری را روی موتورسیکلتهای کاربراتوری وصل کردند که جواب هم داد. کیت پلانژری استفاده شده در صنعت موتورسیکلتسازی کشور در سایر کشورها نیز استفاده میشود و تولید این دستگاه منحصر به ایران نیست. آنچه برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیت دارد، تستهای آلایندگی و خروجی اگزوز است که موتورسیکلتهای جدید در این زمینه موفق عمل کردهاند.
زندی در این مورد که کارشناسان خودرو پایداری موتورسیکلت یونیت اینجکشن را تایید نمیکنند به ایسنا میگوید: در شرایط فعلی نمیتوانیم در این باره خیلی سریع قضاوت کنیم. کسانی که به این نوع موتور اعتراض دارند، قضاوتشان به لحاظ تئوری است و آنان موتورسیکلتهای یونیت اینجکشن را بررسی نکردهاند.
در مقابل دفاعیات نماینده سازمان حفاظت محیط زیست از تولید موتورهای با پمپ پلانژری به جای موتورهای انژکتوری، مهدی دوزندگان - کارشناس ارشد مکانیک و فعال حوزه محیط زیست- که پیش از این نیز نسبت به واردات موتورهای چینی غیر استاندارد به جای موتورهای انژکتوری استاندارد هشدار داده بود در مقام انتقاد از سازمان محیط زیست برآمده است و به ایسنا میگوید: اگر سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است که انتقاد به سیستم یونیت اینجکشن مبنای بررسی و آزمایش عملی ندارد از این سازمان درخواست میکنیم شماره تماس تعدادی از خریداران این نوع موتورسیکلتها را در اختیار ما قرار دهد تا با هزینه خودمان آنها را تست کنیم.
وی با اشاره به اینکه حدود ۱۱۹مدل موتورسیکلت با سیستم یونیت اینجکشن از سازمان حفاظت محیط زیست تاییدیه و مجوز تولید گرفته است، اضافه میکند: ماهیت سیستم انژکتوری به این شکل است که آلودگی این دستگاه باید بعد از چندین هزار کیلومتر پیمایش، زیر حد استاندارد یورو۳ باشد، بنابراین موتورسیکلتهای یونیت اینجکشن را باید بطور رندوم مورد تست و آزمایش قرار دهیم و عملکرد و پایداری این دستگاهها را بسنجیم.
دوزندگان در ادامه با تاکید بر اینکه گمان میکنم دریافت سازمان حفاظت محیط زیست از استاندارد یورو۳ تنها بخش محدودی از استاندارد است، میگوید: این سازمان تنها نمونه اولیه یک دستگاه را که موتورسیکلتساز در اختیار آنها قرار میدهد و طبیعتا به طور دقیق تنظیم شده مورد آزمایش قرار میدهد و مجوز تولید انبوه آن را صادر میکند و سایر بخشهای استاندارد یورو ۳ و یورو ۴ مورد غفلت قرار میگیرد.
این فعال حوزه محیط زیست میگوید: مصوبه «تولید موتورسیکلت انژکتوری بر استاندارد یورو۳ به علاوه موتور انژکتوری» تاکید دارد و در این مصوبه تنها به قانون استاندارد یورو۳ اشاره نشده است و همه میدانیم که پمپ پلانژر، انژکتور نیست، بنابراین برداشت سازمان حفاظت محیط زیست از این قانون اشتباه است. اگر قانون تنها به استاندارد یورو۳ اشاره کرده بود، سازمان حفاظت محیط زیست میتوانست برای شرکتهای تولیدکننده موتورسیکلت وقت بخرد اما در شرایطی که قانون تصریح کرده که استاندارد یورو۳ به علاوه انژکتور، این سازمان نمیتواند به موتورسیکلتهایی که با پمپ پلانژر کار میکنند تاییدیه تولید بدهد چون پمپ پلانژر، انژکتور نیست.
دوزندگان در پایان در مورد این ادعای سازمان حفاظت محیط زیست که سیستم یونیت اینجکشن به غیر از ایران در سایر کشورها نیز استفاده میشود، با ادعای اینکه کشور چین سیستم یونیت اینجکشن را تنها برای ایران تولید میکند، عنوان میکند: این سیستم در هیچ جای دنیا نتوانسته استاندارد یورو۳ را پاس کند به همین علت در هیچ کشوری به تولید انبوه نرسیده است. نتیجه بررسی و جستوجوهای متعدد نشان میدهد که این سیستم تنها در برخی کشورهای آسیای شرقی روی تعدادی از موتورسیکلتهایی که در چرخه مصرف بودند، به عنوان کیت تکمیلی نصب شده است و میتوان گفت سیستم یونیت اینجکشن روی دستگاههای نو استفاده نشده است.
به دنبال اظهارات کارشناس منتقد به تولید موتورسیکلتهای پمپ پلانژری؛ مسعود زندی- سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست- در مورد «قانون تولید موتورسیکلتهای انژکتوری» مورد پرسش قرار گرفت. وی در این باره به ایسنا میگوید: در قانون تنها به انژکتور بودن موتور اشاره شده است و گفته نشده که چه نوعی انژکتوری بنابراین اینکه موتورهای تولیدی با پایه انژکتور باشد یا نباشد به هیچوجه مورد اشاره و تاکید قانون نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه موتور پمپ پلانژری که در حال حاضر در کشور تولید میشود؛ توان پاس کردن استاندارد یورو۳ را دارد، اضافه میکند: موتورسیکلتهایی که از سازمان محیط زیست مجوز گرفتهاند؛ همگی برای تایید نوع به مرکز تست آلایندگی منتقل شده و موفق به پاس کردن استاندارد یورو۳ شدهاند و از این نظر مشکلی وجود ندارد.