رفع نابرابری از ارکان مبارزه با افراط‌گرایی است

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۰۸

معاون اول‌ رییس‌جمهور با بیان اینکه توافق هسته‌یی ایران و کشورهای 1+5 و لغو تحریم‌های ناعادلانه و فضای سیاسی و بین‌المللی پسا‌برجام با وجود برخی کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های دولت امریکا، ظرفیت‌ها، امکانات و فرصت‌های جدیدی را برای مشارکت و همکاری شرکای منطقه‌یی ایران ازجمله کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان فراهم کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا با ارتقای سطح همکاری‌های خود با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، نقش و سهم بیشتری در تحکیم صلح، ‌ثبات، امنیت و توسعه منطقه‌یی و جهانی ایفا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری ظهر‌ دیروز(جمعه) در شانزدهمین اجلاس نخست‌وزیران سازمان همکاری شانگهای که در شهر سوچی روسیه برگزار شد، اظهار کرد: ما دست دوستی به سوی همه اعضای سازمان همکاری شانگهای دراز می‌کنیم و همکاری‌های نهادی را در سطح منطقه و جهان به سود همه کشورها، ملت‌ها و دولت‌های علاقه‌مند به صلح، رفاه و امنیت می‌دانیم.

معاون اول رییس‌جمهور‌ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه ویژه ژئوپلیتیکی و ظرفیت‌ها و منابع گسترده طبیعی و انسانی و اجتماعی ایران که میراث‌دار بخش مهمی از تمدن جهانی و اسلامی است، تصریح کرد: ایران امروز مدافع سرزمین، صلح، ثبات، توسعه، تعامل و گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها، ملل و اقوام است. معاون اول رییس‌جمهوری اظهار کرد: نظریه «تجاری‌سازی و فروش کالایی به نام امنیت» اکنون توسط برخی قدرت‌ها و از طریق ایجاد و مدیریت بحران‌های منطقه‌یی اجرایی و عملیاتی شده‌ است. «تروریسم آزمایشگاهی تکفیری» از کنترل مولدان و حامیان آن خارج شده و تبدیل به تهدیدی فرامنطقه‌یی و بین‌المللی شده است. بحران‌آفرینی‌ها در مناطق ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک جهان به ناامنی‌ها، تنش‌ها و مسابقه‌ تسلیحاتی جهانی دامن زده است.

پروژه ایجاد خاورمیانه جدید و تجزیه کشورهای مهم و بزرگ این منطقه که با طراحی جریان تکفیری داعش و تسلط ناگهانی و نامتعارف این جریان بر بخش‌های وسیعی از کشورهای سوریه و عراق آغاز شده بود اکنون با لطف خداوند و پایداری مردم منطقه و همکاری دولت‌های منطقه به ‌خصوص ایران، روسیه، عراق و سوریه با شکست جدی مواجه شده است. آنچه بعد از این پیروزی بزرگ نیازمند هوشیاری بیشتر است، خطر سازماندهی مجدد این جریان و تغییر هدف ژئوپلیتیکی آن از طریق انتقال خطر و بحران به مناطق دیگر ازجمله آسیای میانه و قفقاز است.

در چنین شرایطی مسوولیت و نقش نهادها و ائتلاف‌های منطقه‌یی نظیر سازمان همکاری شانگهای برجسته‌تر از گذشته است. بر همین اساس ‌سازمان همکاری شانگهای باید متناسب با شرایط و تحولات و چالش‌های جدید از ظرفیت‌های همه کشورهای عضو، ناظر و شریک گفت‌وگو با ارائه ابتکارهای جدید برای ارتقای سطح رفاه و امنیت مردم منطقه فرصت‌ها و سازوکارهای تازه‌یی به وجود آورد. آنچه امروز بیش از پیش اهمیت یافته است، ضرورت توجه به زمینه‌ها و اقدامات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای مقابله با تروریسم، خشونت‌گرایی و افراطی‌گری است.

 وی گفت: برای استقرار امنیت پایدار در کنار اقدامات نظامی باید به طور همزمان و توأمان در اندیشه مشترک توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و توسعه فرهنگی منطقه‌یی بود. از بین بردن فقر و نابرابری و رسیدن به توسعه پایدار و همه ‌جانبه از ارکان اصلی مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی است. در این فرآیند تقویت«رویکرد توسعه محور» در برنامه‌ها و پروژه‌های سازمان و افزایش همگرایی و همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای عضو، ناظر و شریک گفت‌وگو می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌یی داشته باشد. شناسایی منابع مادی و معنوی و منشأ تفکرات افراطی و تکفیری و مقابله با آنها از ارکان و ضرورت‌های دیگر در فرآیند مقابله و مبارزه با پدیده شوم تروریسم و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان است. به گفته جهانگیری، ‌ایران با برخورداری از جایگاه ویژه ژئوپلیتیکی و ظرفیت‌ها و منابع گسترده طبیعی و انسانی و اجتماعی که میراث‌دار بخش مهمی از تمدن جهانی و اسلامی است، امروز مدافع سرزمین، صلح، ثبات، توسعه، تعامل و گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها، ملل و اقوام است. جمهوری اسلامی ایران آماده است که در افق همزیستی و تلاش برای خلق جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری و در بستر حقوقی مناسب به تقویت جایگاه سازمان همکاری شانگهای اقدام کند و برای گذار سازمان از تهدیدها و چالش‌های جدید در هر دو بعد اقتصادی و سیاسی ـ فرهنگی مجدانه تلاش کند.

در این چشم‌انداز توجه به آثار مثبت همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در کنترل بحران سوریه و در مبارزه واقعی با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه خاورمیانه یکی از تجارب ارزنده سیاست منطقه‌یی است که می‌تواند در اختیار سازمان همکاری شانگهای نیز قرار گیرد. در عرصه اقتصادی نیز همکاری ایران با دیگر نهادهای اقتصادی در منطقه نظیر اتحادیه اقتصادی اوراسیا(EAEU)، مشارکت در اجرای موفق پروژه‌های بزرگ منطقه‌یی مانند جاده ابریشم و عضویت موثر در بانک توسعه زیرساخت‌های آسیایی بیانگر عزم واقعی ایران برای همکاری با کشورهای همسایه و منطقه در مسیر رشد و توسعه اقتصادی است. جهانگیری با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و قرار داشتن در چهارراه عبور برخی از کریدورهای مهم حمل و نقل بین‌المللی گفت: کریدور شمال ـ جنوب که هند و آب‌های آزاد جنوب را از طریق خاک ایران به منطقه قفقاز روسیه و شمال اروپا متصل می‌کند، کریدور شرق ـ غرب که چین و آسیای مرکزی در شرق و شمال را به قفقاز، آسیای غربی و دریای مدیترانه پیوند می‌دهد، کریدور سراسری راه‌آهن آسیا که کشورهای جنوب شرق آسیا و شبه قاره هند را از طریق یک مسیر ریلی به ترکیه و اروپای شرقی وصل می‌کند و نیز کریدور خلیج فارس ـ دریای سیاه ظرفیت‌های ممتازی هستند که سازمان همکاری شانگهای می‌تواند از آنها برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مهم اقتصادی و رشد و توسعه کشورهای منطقه استفاده کند.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین گفت: توافق هسته‌یی ایران و کشورهای ۱+۵ و لغو تحریم‌های ناعادلانه و فضای سیاسی و بین‌المللی پسا‌برجام با وجود برخی کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های دولت امریکا، ظرفیت‌ها، امکانات و فرصت‌های جدیدی را برای مشارکت و همکاری شرکای منطقه‌یی ایران ازجمله کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و قدرت‌های اقتصادی نوظهور جهان فراهم کرده است.