جنگ انگلیسی‌زبان‌ها بر سر آرامکو

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۷۰

گروه انرژی  تنها یک ماه تا انتهای سال 2017 باقی مانده است و به‌زودی موعد اولیه عرضه سهام آرامکو (شرکت ملی نفت و گاز عربستان‌سعودی) از راه خواهد رسید. عربستان نیاز شدیدی به منابع مالی دارد تا کسری بودجه خود را جبران کند. از طرفی، واگذاری بخشی از آرامکو، نخستین گام عربستان در مسیر اهداف اقتصادی سال 2030 و کاهش وابستگی به نفت است. در این میان، واگذاری آرامکو و عرضه اولیه بخشی از سهام آن، فقط برای عربستان اهمیت ندارد. بلکه امریکا و بریتانیا هم به‌شدت خواستار عرضه آن در بورس‌های کشور خود هستند و این موضوع را مساله مرگ و زندگی می‌دانند. به‌همین دلیل است که سران این کشورها به تکاپو افتاده‌اند تا خاندان سعودی را برای عرضه سهام آرامکو در کشور خود مجاب کنند؛ اشتیاق آنها برای صورت گرفتن این معامله در کشورشان به حدی است که حاضرند بسیاری از قوانین پذیرش عرضه اولیه بورس‌های خود را هم براساس وضعیت عربستان و آرامکو، تغییر دهند. سفر چهارشنبه ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا به عربستان‌سعودی یک سفر خارجی ساده نبود. این، دومین سفر می ‌به عربستان در سال 2017 است. در همین بین، حدود 6 ماه پیش، دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا هم راهی عربستان شده بود تا این احتمال در ذهن‌ها تقویت شود که هر دوی آنها به‌دنبال تلاش برای متقاعدسازی خاندان سعود برای انتخاب بورس کشور آنها هستند.

ترزا می ‌در سفر خود به عربستان، دیداری جداگانه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان داشت. محمد بن‌سلمان قصد دارد با واگذاری 5درصد از سهام آرامکو تا 100 میلیارد دلار منابع مالی برای جبران کسری بودجه فراهم کرده و حرکت عربستان به سمت کشوری غیروابسته به نفت را تسهیل کند. این برنامه، باتوجه به رسیدن قیمت نفت به سطوح نزدیک 60دلاری در هر بشکه (برخلاف ماه‌های پیش) عملی به نظر می‌رسد. البته مهم‌تر از آن، سران بریتانیا و امریکا حاضرند هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا سایر مشکلات پیش روی واگذاری آرامکو، برداشته شود؛ حتی اگر این سخن به معنای تغییر قوانین و مقررات باشد.

ترزا می ‌در سفر هفته گذشته خود به عربستان نشان داد که برای بهره بردن بورس کشورش از کارمزد احتمالا یک میلیارد دلاری عرضه اولیه آرامکو، تمام تلاشش را خواهد کرد. او می‌خواهد بزرگ‌ترین مبادله تاریخ جهان در لندن به ثبت برسد و برای رسیدن به این هدف، در سال جاری میلادی، روابط کشور خود را با عربستان‌سعودی، به‌شدت افزایش داده است. او می‌داند که حضور آرامکو در لندن، اعتبار این بورس را هم افزایش خواهد داد.

اما نخست‌وزیر بریتانیا، رقابت سختی با رییس‌جمهور امریکا دارد؛ ‌کسی که هفته پیش هم تلاش علنی دیگری کرد تا نظر خاندان سعودی را به سمت امریکا متمایل کند. ترامپ در توییتر خود بیان کرد: «امریکا قدردان عربستان‌سعودی خواهد بود، اگر سهام آرامکو را در بورس نیویورک عرضه کنند. این مساله برای امریکا مهم است!» ترامپ همچنین پیش از این، در تماس‌های تلفنی با سران عربستانی تلاش کرد تا با آنها برای «تصمیم‌گیری بزرگ» لابی کند. با این حال، خانم می در این رقابت تسلیم نشده و یک گام دیگر به جلو برداشت. او پیش از شام روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که مطمئن است لندن «قاطعانه بهترین مکان» برای انجام این معامله است. نخست‌وزیر بریتانیا بیان کرد: «من فکر می‌کنم لندن قاطعانه بهترین مکان برای عرضه سهام آرامکو است و این سخن تنها به‌دلیل اهمیت لندن به‌عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی نیست. لندن همچنین در مقایسه با گزینه‌های دیگر، مزایای فنی بسیاری برای میزبانی انتشار سهام آرامکو است.»

او که پیش از این هم در ماه آوریل به عربستان سفر کرده بود، بیان کرد: در سفر بهار من به عربستان، خاویر رولت مدیرعامل بورس لندن نیز مرا همراهی می‌کرد. در آن زمان ما نشست‌های مختلفی با وزرا و تصمیم‌گیرندگان مختلف عربستان داشتیم و از مزایای عرضه سهام آرامکو در بورس لندن سخن گفتیم. ما آمادگی داریم که مشکلات فنی و قانونی

 بر سر راه این واگذاری را حل کنیم.

 

ارسال نظر