افزایش انگیزه تولید پسته و زعفران با کشف قیمت واقعی
مدیرعامل بورس کالای ایران عنوان کرد: باید برای محصولات استراتژیکی مانند پسته و زعفران یک بازار متمرکز کاشف قیمت در بازار داخل ایجاد شود تا بتوانیم به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی این محصولات در دنیا در حوزه کشف و اعلام قیمت آنها نقش موثری داشته باشیم که این اتفاق جز از مسیر یک بازار متمرکز و مبتنی بر عرضه و تقاضا مانند بورس کالا نمیتواند رخ دهد. حامد سلطانینژاد درخصوص عرضه پسته در بورس کالای ایران گفت: محصولاتی مانند پسته و زعفران جزو محصولات ارزآور کشور بوده و به عنوان یک منبع درآمد در بازارهای جهانی محسوب میشوند بر این اساس اگر به این بازارها از بعد تقویت تولید نگاه نکرده و محصولات را به مرحلهیی نرسانیم که تولیدکننده بتواند از تجارت این محصولات منتفع شوند، این امر موجب خواهد شد تا تولیدکننده به مرور تولید این محصول را کنار بگذارد. وی افزود: این درحالی است که با توجه به کم بودن بهای تمام شده پسته در کشور این محصول با قیمتهایی به فروش میرفت که بخش عمدهیی از منافع آن نصیب تولیدکننده نمیشد و تولیدکننده نمیتوانست برای تولید خود برنامهریزی داشته باشد و چرخه درآمد، پسانداز و سرمایهگذاری در این صنعت نمیتوانست، رخ دهد لذا درحال حاضر قیمتی که تولیدکننده محصول خود را میفروشد بعضا نزدیک به بهای تمام شده بوده و باید واسطههای غیرضروری از این میان حذف شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا الزاما همه تولیدکنندههایی که وارد بورس کالا میشوند، سود بیشتری کسب میکنند؟گفت: تولیدکنندههای پسته با ورود به بورس کالا میتوانند به صورت شفاف محصول خود را به فروش برسانند به طوری که حتی در معاملات محصولات کشاورزی عموما این محصولات به صورت پیشفروش به فروش میرسد لذا وقتی فضایی طراحی شود که عرضه و تقاضا در تعیین قیمت نقشآفرینی کند، میتوانیم مطمئن باشیم که کشاورز یا تولیدکننده بتواند محصول خود را با قیمت بهتری که ناشی از عرضه و تقاضاست به فروش برساند. به گزارش رادیو اقتصاد، سلطانینژاد عنوان کرد: درحال حاضر در اقتصاد هم واسطههای ضروری وجود دارد و هم غیرضروری به طوری که بسیاری از واسطههایی که در اقتصاد کشور فعالیت میکنند لزوما واسطههای بدی نیستند و وجود آنها برای اقتصاد کشور مفید و ضروری است به طوری که آنها نقش تامین مالی و بنکداری را ایفا میکنند و باید وجود داشته باشند اما برخی از واسطههایی که در بازارهای کالا فعال هستند تنها به دنبال منفعت شخصی از طریق خرید محصول با حداقل قیمت و فروش با حداکثر سود هستند و این افراد به تولید لطمه میزنند. وی اضافه کرد: لذا باید برای محصولات استراتژیک کشور مانند پسته و زعفران یک بازار متمرکز کاشف قیمت در بازار داخل ایجاد شود تا بتوانیم به عنوان یکی از تولیدکنندگان اصلی این محصولات در دنیا در حوزه کشف و اعلام قیمت آنها نقش موثری داشته باشیم که این اتفاق جز از مسیر یک بازار متمرکز و مبتنی بر عرضه و تقاضا مانند بورس کالا نمیتواند رخ دهد. سلطانینژاد تصریح کرد: این درحالی است که سیاست وزارت جهاد کشاورزی درخصوص محصولاتی مانند پسته و زعفران و محصولات دیگری مانند خرما و کشمش سیاست حمایتی برای صادرات است. در این میان برای خرید این محصولات بعضا بودجههایی از منابع بانکی تحت عنوان خرید توافقی اختصاص داده میشود که اگر این امر از کانال بورس کالا صورت بگیرد، بخش عمدهیی از محصول میتواند با قیمتهای مناسبتری توسط کشاورزان به فروش رود. وی تاکید کرد: در خرید توافقی بخشی از محصول توسط مباشرانی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی تامین مالی میشوند، خریداری و به بازار عرضه میشود و بخش دیگری از محصولات کشاورزان در انبارهای مباشران باقی میماند تا در آینده مبلغ آن پرداخت شود. به گفته سلطانینژاد در مدلی که خرید توافقی در بورس کالا انجام میشود، درصدی از محصول کشاورزان که قرار است پول آن توسط مباشر پرداخت شود در انباری تحت نظارت بورس قرار میگیرد و خود کشاورز در صورت مناسب بودن شرایط بازار میتواند محصول را بفروشد. مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در همین راستا و برای محصول زعفران ۳ انبار در استان خراسان رضوی پذیرش شده است که این انبارها این امکان را فراهم میکنند تا بخش قابل توجهی از محصول کشاورزان توسط خود کشاورز به فروش رود که در نخستین روز از اجرایی شدن خرید توافقی زعفران ۳کیلو از این محصول در قالب خرید توافقی توسط خود کشاورزان به فروش رفت و این نوید خوبی است تا کشاورزان بتوانند محصول خود را در بازار بورس به فروش برسانند.