حلقه مفقوده در چرخه صادرات
گروه تشکلها|
«بستهبندی» یکی از چالشهای اصلی صادرات غیرنفتی ایران به ویژه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی است. در نشست تخصصی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران با عنوان «نقش بستهبندی در حلقه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی» این مساله بررسی و مقرر شد، تمهیداتی برای ارتقای کیفیت بستهبندی این محصولات با تقسیم ظرفیت بستهبندی مدرن موجود اندیشیده شود. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در این نشست درباره نقش بستهبندی در تجارت جهانی محصولات کشاورزی گزارش ارائه داد که در آن ضمن تشریع روند حجمی و ارزشی صادرات محصولات کشاورزی در ماههای اخیر، عوامل موثر بر صادرات این محصولات نیز بررسی شده بود.
شاهرخ شجری همچنین در گزارش خود به مشکلات صادرات محصولات کشاورزی و چالشهای کلان این حوزه پرداخت و گفت: بررسیها نشان میدهد موانع غیرتعرفهیی به دلیل عدم توافقهای گمرکی، بهداشتی و بهداشت گیاهی مانند SPS و TBT همچنین تعرفههای بالا و عدم عضویت در WTO از اصلیترین موانع تجاری برای صادرات محصولات کشاورزی از ایران بوده است.
به گفته او مشکلات مالی در حوزههای بیمه، نرخ ارز، نوسانات آن همچنین انتقالات بینبانکی در کنار بالا بودن نسبت قیمت داخلی محصولات نسبت به خارج همچنین بالا بودن ریسکهای تجاری در این حوزه از چالشهای کلان صادرات محصولات کشاورزی است.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی هزینه بالای حملونقل، لجستیک و انبارداری مناسب در کنار حضور محدود شرکتهای بینالمللی حملونقل و نبود یا کمبود ترانزیت هوایی(کارگو) و کمبود کانتینرهای یخچالدار را ازجمله مشکلات مربوط به حوزه زیرساخت و خدمات بازرگانی در صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد.
در ادامه، مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت، گزارشی با موضوع «حلقه گمشده جهت تبدیل محصولات کشاورزی به صنایع غذایی و ایدههای ناب جهت تکمیل چرخه صادرات و صنایع تبدیلی» ارائه داد.
محمود بازاری گفت: طبق روال و سنوات گذشته اگر به صادرات صنایع کشاورزی دقت کنیم، میبینیم که صادرات میوه و سبزیجات به علت خطر فاسد شدن و کوتاه بودن دوره نگهداری آن و کمبود امکانات نگهداری و صادرات این موارد در هیچ دورهیی روند صعودی نداشته یا ثابت مانده و حتی در برخی دورهها کاهش نیز داشته است.
بازاری عنوان کرد: در این میان برای اقلامی مانند گندم، برنج و... نیز ایران همیشه واردکننده آن بوده و امکانی برای صادرات این اقلام وجود نداشته است از این رو به علت وجود امکانات پایین در صادرات میوه تازه کشاورزان و تولیدکنندگان اقدام به صادرات میوههای خشک شده یا همان خشکبار روی آوردهاند.
او تصریح کرد: در این میان حجم صادرات این دسته از محصولات کشاورزی یعنی خشکبار با توجه به معیارهای متفاوتی در بازار مانند نرخ ارز، قیمت جهانی این محصولات در دنیا و کشورهای دیگری که این محصولات را دارند، شرایط جوی مناطق این محصولات و حجم قابل ارائه این محصولات برای یک سال همگی باعث شدهاند که صادرات خشکبار هر سال افزایش یا کاهش داشته باشد ولی روند کلی آن در یک دوره 10ساله رو به کاهش بوده است. بازاری با اشاره به وضعیت جوی حاکم بر کل دنیا یا همان Global Warming و وضعیت جوی ایران و مشکل کمآبی اظهار کرد: در این شرایط پیشبینی میشود محصولات کشاورزی که خشکبار از آن حاصل میشود با کاهش چشمگیری مواجه شوند که این امر به علت تقاضای موجود باعث افزایش قیمت میشود.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ادامه داد: افزایش قیمت این محصولات باعث خواهد شد که مشتریان سراسر دنیا از کشورهای دیگری که این محصولات را با قیمت پایینتری دارند، تهیه کنند و کشورهای رقیب با توجه به بالا رفتن این محصولات در ایران محصولات خود را با سود بهتری به فروش برسانند.
بازاری پیرو این استدلال گفت: برای حل این مشکل یا پیشگیری از به وجود آمدن این مشکل به نظر میرسد از محصولات خشکبار باید به شکلی دیگر استفاده کنیم و به نحوی با ایجاد ارزشافزوده در آنها و با یک فرآوری مدرن آن را از محصولات خام کشاورزی خارج و تبدیل به یک سری محصول خاص که در دسته صنایع غذایی جای خواهد گرفت، تبدیل کنیم و این همان حلقه گمشدهیی است که درحال حاضر وجود ندارد تا ارتباط بین محصولات کشاورزی و صنایع غذایی را برقرار کند.
به عقیده او محصولات کشاورزی فله و خام باید به محصولات بستهبندی شده و فرآوری شده در صنایع غذایی تبدیل شوند و این تنها راه نجات صادرات خشکبار ایران به عنوان یکی از مهمترین اقلام صادرات غیرنفتی است.
رییس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران نیز در حاشیه این نشست گفت: این نشست در راستای کمک به توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه محصولات کشاورزی و غذایی به عنوان یکی از رویکردهای اصلی کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران برگزار شد چراکه قرار است، حلقههای مختلف چرخه کمک به توسعه صادرات مورد بررسی قرار بگیرد که نخستین حلقه این چرخه بحث بستهبندی محصولات است.
علی شریعتی، بستهبندی را مهمترین بخش در ایجاد ارزشافزوده عنوان کرد و افزود: یکی از رویکردهایی که در این نشست برای بستهبندی مورد بحث قرار گرفت، رویکردهای نوین بستهبندی محصولات کشاورزی و خشکبار در احجام کوچک بود که واکاوی شد.
شریعتی ادامه داد: بحث نقش نانوتکنولوژیها در بستهبندیهای نانو به ویژه در بحث نهادههای کشاورزی و استفاده از نانوتکها ازجمله موارد دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت. به گفته او محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست حضور داشت که درباره بحث باقیمانده سموم در محصول و مراحل برداشت و قبل از برداشت توصیههایی ارائه داد.
اظهارنظر شریعتی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی این بود که در کنار موز، دیگر میوههای گرمسیری مانند آناناس و انبه نیز که در ایران کشت نمیشوند به مقوله واردات در ازای صادرات سیب اضافه شوند و تعرفه واردات موز نیز به 26درصد افزایش یابد تا تشویقی برای صادرات سیب از ایران باشد.
رییس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران در ادامه به دستاوردهای این نشست اشاره کرد و گفت: دو بحث جداگانه درباره بستهبندی سیب و خرما در این نشست شکل گرفت و مقرر شد با توجه به اینکه برخی از فعالان اقتصادی، ماشینآلات مدرنی را برای بستهبندی وارد کردهاند و به صورت انفرادی از آن استفاده میکنند، تمهیداتی برای تقسیم ظرفیت خالی این دستگاهها بین فعالان اقتصادی اندیشیده شود. شریعتی افزود: بر این اساس مقرر شد کارگروههای کالایی مانند میز سیب، میز خرما و دیگر محصولات در استانهای مختلف ایجاد شود تا شرایطی برای تقسیم ظرفیت خالی این دستگاهها به صورت مشارکت اقتصادی فراهم شود و همه فعالان عرضه صادرات محصولات غذایی بتوانند برای بستهبندی مدرن محصولات غذایی صادراتی از ظرفیت خالی این ماشینآلات بهرهمند شوند و صاحبان این دستگاهها نیز از محل ارائه این خدمات نفع ببرند.