تعیین فرمول جدید اجرای طرح ترافیک
محمدعلی نجفی شهردار تهران به خانه ملت گفت: سیستم حمل و نقل عمومی تهران به نسبت جمعیت آن خیلی ضعیف است و در حال حاضر 13درصد سفرهای شهری توسط مترو و حدود 16درصد توسط اتوبوسرانی و مابقی توسط خودروهای شخصی، تاکسی و سیستمهای حمل و نقل همانند تاکسی انجام میشود. وی همچنین گفت: برای اجرای طرح ترافیک داریم به فرمولهای جدیدی دست مییابیم.
شهردار تهران با بیان اینکه حمل و نقل عمومی تهران باید تقویت شود، افزود: گزارشی به رییس مجلس ارائه شد که ایشان قول داد از چند طریق به شهرداری کمک کند نخست از طریق بودجه سال 97 لذا مقرر شد با تایید رییس مجلس و با رایزنی و مشورتی که با نمایندگان به ویژه کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق بودجه 97 انجام میشود بخشی از مسائل در بودجه 97 دیده شود.
وی ادامه داد: راه دوم مساله بررسیهای سیستماتیک در شورای سران سه قوه است و اینکه کمیتهیی برای طراحی برنامههای عملیاتی دقیقتر تشکیل شود.
نجفی با بیان اینکه راه سوم که پیشبینی شد و به ارائه گزارش به مقام معظم رهبری نیاز دارد، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است، یادآور شد: بخشی از اقدامات را از این طریق میتوان به نفع مردم تهران و حل مشکلات این شهر انجام داد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از اعمال محدودیتها برای کاهش آلودگی هوا در اختیار شهرداری است و بخشی در اختیار شهرداری نیست، افزود: مثلا از سال گذشته دولت تصویب کرده که کامیونهایی که عمرشان بیش از 20 سال است نتوانند وارد محدوده شهر تهران شوند که اجرای این محدودیت از طریق نیروی انتظامی است و نیروی انتظامی بنابر دلایلی که داشته حاضر نشده این مصوبه را به اجرا بگذارد.
وی با بیان اینکه کاری که شهرداری میتواند انجام دهد توسعه حمل و نقل عمومی و سپس کنترل نواحی که تحت عنوان نواحی و زونهای کم آلودگی در تهران مطرح است، ادامه داد: در بودجه سال 97 در تبصرهیی پیشبینی شده که اگر وسایل نقلیه وارد زون تعیین شده برای کم آلودگی شوند و معاینه فنی خودرو نداشته باشند حتما جریمه شوند.
شهردار تهران با بیان اینکه روی فرمول جدیدی برای مساله طرح ترافیک کار میشود تا بتوان کنترل بیشتری بر آلودگیها داشت، تصریح کرد: دولت مصوبه خوبی برای کنترل آلودگی هوا در کلانشهرها و تهران داشته که این مصوبه نیز به اجرا گذاشته نشده است.