کاهش 30 درصدی آلودگی هوا با هزینه یک روز تعطیلی

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۵۵

گروه راه و شهرسازی |

 تجربه سال‌های گذشته و نیز آلودگی هوا در چند روز اخیر ثابت کرده، مسوولان تمایلی برای حل ریشه‌یی و اساسی این معضل نداشته و نمی‌خواهند برای این موضوع فکری جدی کنند و تنها راه‌حل را تعطیلی چند روزه مدارس و در نهایت ادارات شهر تهران می‌دانند.

این درحالی است که شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در جلسه روز یک‌شنبه عنوان کرد که راه‌حل آلودگی هوا بسیار آسان است و با هزینه کردن تنها 100میلیارد تومان و نصب فیلتر دوده بر اتوبوس‌های شهری می‌توان تا 30درصد از آلودگی هوا کاهش داد. این30درصد سالانه جان هزار و 500 نفر از شهروندان را نجات می‌دهد.

نکته جالب اینجاست که به گفته مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران هزینه تعطیلی‌های روزانه پایتخت که بر اثر آلودگی هوا صورت می‌گیرد 100میلیارد تومان است. یعنی هزینه کاهش 30درصدی آلودگی هوا برابر با ضرر مادی است که شهر تهران بابت یک روز تعطیلی ناشی از این امر متحمل می‌شود. 100میلیارد تومان برای شهرداری و دولت رقمی نیست و عدم انجام این کار توسط نهادهای مسوول واقعا جای سوال دارد.

به گزارش فارس، مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با اشاره به هزینه اقتصادی آلودگی هوا گفت: هزینه اقتصادی آلودگی هوای تهران براساس آمار منتشر شده بین 12تا 15هزارمیلیارد تومان محاسبه شده و این بدان معناست که پایتخت معادل بودجه شهرداری تهران هزینه اقتصادی آلودگی هوا را می‌پردازد.

به گفته فراهانی، آلودگی هوا هزینه‌های متعددی را به کشور شهر و شهروندان تحمیل می‌کند که در مهم‌ترین بخش هزینه‌ها براساس کف آمار منتشر شده، سالانه بیش از 20هزار نفر در ایران جان خود را براثر آلودگی هوا از دست می‌دهند. رییس کمیته بودجه و نظارت میزان هزینه‌های وارد شده به شهر تهران بر اثر آلودگی هوا را به تفکیک موارد اعلام کرد و گفت: هزینه تعطیلی‌های روزانه پایتخت که بر اثر آلودگی هوا صورت می‌گیرد 100میلیارد تومان است که به طور میانگین حدود 410میلیارد تومان هزینه‌های شیوع امراض، بیماری 210میلیارد تومان و تاثیر آلودگی هوا بر مرگ و میر 510 میلیارد تومان و هر روز تعطیلی 100میلیارد تومان است که اینها بخشی از هزینه‌های برآورد شده است. به گفته فراهانی از میان 20هزار نفری که سالانه در ایران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند بیش از 5 هزار نفر پایتخت‌نشین هستند.

 وی با تاکید بر اینکه تجزیه و تحلیل اقتصادی آلودگی هوا کار ساده‌یی نیست، گفت: کمی ساختن هزینه اقتصادی آلودگی هوا مشکل است اما با افزایش مهار آلودگی هوا زیان‌های ناشی از آن کم می‌شود و به میزانی که برای مهار آلودگی هزینه شود به همان میزان زیان‌های ناشی از صدمات و هزینه اقتصادی آلودگی هوا کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی برای بهبود وضعیت آلودگی هوای پایتخت لازم است تمامی نهادهای نظارتی و مسوول اولویت خود را بهبود آلودگی هوا قرار دهند چراکه ساماندهی این وضعیت فوق بحرانی به یک عزم ملی نیاز دارد.

فراهانی با اشاره به اینکه درحال حاضر بیش از 20سازمان و نهاد دولتی و غیردولتی در این بحث درگیر هستند، اظهار کرد: تا زمانی که بحران آلودگی هوا در اولویت تمام دستگاه‌های نظارتی ازجمله مجلس، دولت و شهرداری تهران قرار نگیرد، نمی‌توان امیدی به حل مشکل داشت. در حقیقت باید همزمان با تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی درون‌شهری مانند کشورهای دیگر سفرهای درون‌شهری را مدیریت کنیم و از طریق افزایش عوارض‌های استفاده از خودرو شخصی و افزایش قیمت سوخت، هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی کم و هزینه استفاده از خودرو شخصی بالا باشد.

 فراهانی مهم‌ترین پیش‌شرط‌‌ها را دسترسی راحت و آسان به ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و تصریح کرد: با وجود چنین زیرساختی می‌شود، عوارض خودرو را افزایش داد چراکه بیش از 80 درصد خودروهای شخصی در تهران تک سرنشین هستند. با اختصاص 10هزارمیلیارد تومان می‌توانیم واگن تهیه کنیم و سرفاصله قطارها را به 2دقیقه برسانیم. در چنین شرایطی می‌توان تعداد جابه‌جایی 2میلیون مسافر در تهران را به 7میلیون نفر تغییر داد.

 فراهانی با بیان اینکه براساس استانداردها و آماری که در شورای شهر تهران در دست داریم، امروزه فقط 50 درصد از استانداردهای تعریف شده خدماتی به مردم خدمت‌رسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: در شهر تهران براساس استانداردها باید 15هزار دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد این درحالی است که اکنون حدود 7هزار دستگاه اتوبوس موجود است.

 رقم دقیق بدهی‌های شهرداری؟

به گزارش«تعادل» این روزها ارقام و اعداد در شهرداری تهران حرف اول را می‌زند. از هزینه آلودگی هوا گرفته تا موضوع تکراری بدهی‌های شهرداری تهران. برخی اعضای شورای چهارم میزان بدهکاری‌های شهرداری را تا 70هزار تومان عنوان می‌کردند درحالی که محمدباقر قالیباف این رقم را 15هزارمیلیارد تومان برمی‌شمرد. با روی کار آمدن شورای پنجم و مدیریت جدید شهر تهران هنوز آمار و ارقام دقیقی از میران بدهی‌های شهرداری وجود ندارد هر چند محمدعلی نجفی شهردار، رقم بدهی‌های شهرداری را با در نظر گرفتن هزینه پروژه‌های نیمه تمام 55 هزار تومان اعلام کرده بود اما رییس کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران معتقد است با 3 عدد مبهم در شهرداری تهران رو به رو هستیم که باید تکلیف آن روشن شود.

وی افزود: تیم جدید شهرداری در نخستین گزارش رقم ۲۰هزارمیلیارد را اعلام کردند اما بعد از چند هفته وقتی گزارش تفصیلی را گرفتیم، گفتند این عدد به ۳۰هزارمیلیارد رسیده و امروز خبرهایی داریم که این میزان را به ‌شدت افزایش می‌دهد. در واقع باید گفت بعد از یک ماه از اعلام عدد اول، رقم‌ها به ما می‌گوید که میزان بدهی اکنون بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد است و هنوز احتمال افزایش این عدد وجود دارد اما سوال اینجاست که چه زمانی قرار است ما به یک پاسخ شفاف برسیم.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به 3عددی که از 3 مسوول ذی‌ربط در این رابطه شنیده است، تصریح کرد: البته من در همان موقع این صحبت‌ها را به اطلاع آقای قالیباف رساندم که من 3عدد را از 3مقام مسوول شنیده‌ام؛ عددهایی که با هم فاصله بسیاری دارند.

حق‌شناس اضافه کرد: یک رقم را علیرضا دبیر گفت؛ آن هنگامی که وی به عنوان رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای چهارم حضور داشت. دبیر معتقد بود که میزان بدهی‌ها بالغ بر ۲۲هزارمیلیارد است.  این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اما رقم دیگری در نشست مناظره‌یی که تندگویان در آن حضور داشت، مطرح شد. تندگویان در اسفند سال قبل عنوان کرد که میزان بدهی شهرداری ۶۵ هزار میلیارد است یعنی عددی که این روزها تیم مدیریت شهری به آن نزدیک شده است. از سوی دیگر معاون برنامه‌ریزی قالیباف هم در مصاحبه‌یی عنوان کرده بود که میزان بدهی شهرداری ۳۵هزارمیلیارد است. با طرح این 3 گزینه من این سوال را از قالیباف پرسیدم که این 3عدد را 3مسوول و مقام شناخته شده، بیان کرده‌اند و ما انتظارمان این نیست که این همه فاصله درباره بدهی‌ها وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه این رقم، رقمی نیست که اینقدر اختلاف در آن پذیرفتنی باشد و باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف و روشن شود اما متاسفانه با وجود همه تلاش‌ها و پیگیری‌ها هنوز تیم مدیریت شهری به نتیجه نرسیده و عدد روشن و شفافی به ما ابلاغ نشده است.

موضوع میزان بدهی شهرداری البته موضوعی نیست که فقط بین اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهرداری تهران بماند، این موضوع و تفاوت میان 3عددی که عنوان شده، اظهارنظرهای نمایندگان مجلس به ویژه مجمع نمایندگان استان تهران را نیز در پی داشته است به طوری که چندی پیش وقتی بدهی ۶۰ هزارمیلیاردی شهرداری مطرح شد، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده تهران در گفت‌وگویی درخصوص میزان بدهی‌های شهرداری و ضرورت شفاف‌سازی بدهی‌ها گفت: طی روزهای گذشته یکی از اعضای شورای شهر رقم ۶۰ هزارمیلیارد تومان را برای بدهی‌های شهرداری اعلام کرد اما درحال حاضر رییس فعلی شورای شهر رقم ۱۹ الی ۲۰هزارمیلیارد تومان را مطرح کرده است. بنابراین مشخص نیست که کدام اعداد و مبالغ با واقعیت‌ها همخوانی داشته باشد البته در صورت صحت رقم ۶۰ هزارمیلیارد تومان باید بررسی‌های بیشتری برای علل آن انجام شود.