بحران تولید در برابر افزایش قیمت سوخت
صنعت
افزایش قیمت حاملهای انرژی موضوعی است که مورد گلایه صنعتگران قرار گرفته است. فعالان صنعتی همانند گذشته نسبت به افزایش نرخ حاملهای انرژی مخالفتشان را اعلام کردند و بر این باورند که اجرای چنین سیاستهایی واحدهای صنعتی را با چالش نو مواجه خواهد کرد. در این باره معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با ابراز مخالفت نسبت به افزایش قیمت حاملهای انرژی در بخش تولید اعلام کرد که در صورت افزایش ۵۰ تومانی قیمت گازوییل در حوزه صنعت و معدن با تعطیلی ۵۰درصدی واحدهای تولیدی در سال آینده و نیز ایجاد رکود هر چه بیشتر در این بخش مواجه میشویم. بیژن پناهیزاده به ایسنا گفت: بهطور حتم افزایش نرخ حاملهای انرژی به ویژه در بخش نفتگاز (گازوییل) باعث عدم رونق هر چه بیشتر حوزه صنعت و معدن یا بهطور کلی تولید خواهد شد که نتایج نامطلوبی را طی سال آینده برای تولیدکنندگان رقم میزند. او ادامه داد: طبق اخبار منتشر شده قرار بر این است که قیمت گازوییل از ۳۵۰ به ۴۰۰تومان افزایش یابد و این رقم برای واحدهای تولیدی بسیار بالاست، چراکه اکثر این واحدها در کشور چه در بخش صنعتی و چه در بخش معدنی، ماشینآلاتی سالخورده که قدمت ۳۰سال دارند و مصرف سوختشان بسیار زیاد است. معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه هر گونه افزایش قیمت حاملهای انرژی در بخش تولید مشکلات جبرانناپذیری را در پی خواهد داشت، بیان کرد: بهطور حتم چنانچه میخواهیم بخش تولید با رکود بیشتری مواجه نشود، باید برای قیمت سوخت حوزه صنعت و معدن تدابیر ویژهیی اندیشید در غیر این صورت چگونه ممکن است که سهم تولید از هدفمندی یارانهها پرداخت نشود و از سوی دیگر قیمت گازوییل را بالا ببرند. پناهیزاده با قیاس وضعیت کشورهای خارجی در حوزه تولید اظهار کرد: درآمد کشورهای دیگر ارزی است و همانند کشور ما ارزش پول ملی آنها کاهش نمییابد. علاوه بر این دسترسی آنها به ماشینآلات روز دنیا بالا بوده و مصرف سوختشان پایین است. حال مسوولان بیایند و به ما بگویند چگونه در وضعیتی که طی چند سال گذشته قیمت ارز ۴ الی ۵برابر افزایش یافته، ماشینآلاتمان بهروز نیست و نیز سهم تولید از هدفمندی یارانهها پرداخت نشده، چگونه ما میتوانیم وضعیت تولید کشور را از رکود خارج کنیم. او افزود: بهطور حتم پیشنهادهای مختلفی در این راستا وجود دارد اما صراحتا در بخش تولید با افزایش قیمت حاملهای انرژی مخالف هستیم. در کنار آن باید سهم تولید از هدفمندی یارانهها پرداخت شود و در ارتباط با اخذ مالیات از واحدهای تولیدی و تهاتر آن با سود و جرایم ایجاد شده به دلیل عدم پرداخت تسهیلات بانکی تصمیمگیری کنیم. معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه باید در قطع یارانه برخی دهکها جدی بود، گفت: میزان یارانه قطع شده این دهکها باید به تولید در کشور اختصاص یابد و مالیات واحدهای تولیدی با سود و جرایم ایجاد شده ناشی از تسهیلات بانکی تهاتر شود.
در واکنش به صحبتهای سخنگوی دولت مبنی بر اینکه قیمت حاملهای انرژی در ایران کمتر از سایر کشورهاست، برخی صنعتگران نسبت به این نوع صحبتها مخالفتشان را اعلام میکنند و معتقدند که قیمت حاملهای انرژی در سایر کشورها کمتر از ایران نیست. معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به این نگاه گفت: ما برای واردات انواع ماشینآلات اعم از صنعتی، معدنی و حتی سواری دو تا سهبرابر قیمت دنیا هزینه گمرکی پرداخت میکنیم و چنانچه بخواهیم به دلار این رقم را حساب کنیم، شاید هزینه مربوط به بنزین ۲۰سال آینده را نیز پرداخت کرده باشیم. او ادامه داد: اینکه قیمت حاملهای انرژی افزایش یابد، قیمت ارز با رشد مواجه شود، محدودیت واردات وجود داشته و عوارض مختلفی اخذ شود، باید نسبت به این مساله پاسخگو بود که درآمد حاصل از این بخشها به کجا سرریز میشود؟ آیا قرار است تنها به هزینههای جاری دولت اضافه کنیم؟ ما با این مساله بهطور صریح مخالفیم و پیشبینی میکنیم که در صورت افزایش قیمت حاملهای انرژی حدود ۵۰ تا ۶۰درصد واحدهای تولیدی در سال آینده با تعطیلی روبهرو شوند، چراکه آنها طرح توجیهی ۱۰ساله دارند و قرار نیست که ما هر وقت بخواهیم، قیمت حاملهای انرژی را افزایش دهیم. به گفته پناهیزاده قرار است، افزایش قیمت حاملهای انرژی در دستور کار قرار گیرد، از سوی دیگر باید خدمات مختلفی به بخش تولید ارائه شود که بهطور مثال میتوان به کاهش سود تسهیلات از ۱۸ به 8 درصد یا کمتر اشاره کرد.