پایان انزوای صنایع کوچک و متوسط
وزیر صنعت: در 100 روز 2 میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی در بخش صنایع کوچک و متوسط جذب شده است
گروه بنگاهها|
وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته اعداد و ارقام تازهیی را از فرآیند جذب سرمایههای خارجی در حوزه کسب وکار کوچک و متوسط ارائه کرد که به بهانه آن میتوان نوری به ابعاد و زوایای گوناگون بحث تامین مالی در بنگاههای خرد تاباند.
محمد شریعتمداری گفت: در یکصد روز اول دولت دوازدهم حدود 2میلیارد دلار برای ۳۷پروژه کشور در حوزه صنایع متوسط و کوچک جذب شده است.
به گزارش پاد، وی با اشاره به هدفگذاری رشد متوسط 8 درصدی سالانه اقتصاد کشور تصریح کرد: برای رسیدن به این رشد با در نظر گرفتن سهمی که برای صنعت و معدن در قانون برنامه پیشبینی شده است، نیازمند جذب سالانه حداقل ٥٤ میلیارد دلار منابع خارجی هستیم. او با بیان اینکه براساس آمارهای بینالمللی منتشره، رشد جذب منابع خارجی در سال ٢٠١٦ به میزانی نزدیک به ٦٤ درصد بوده است، افزود: اما همچنان برای دسترسی به اهداف برنامه نیاز به جهشهای فوقالعاده است که فضای داخلی و بینالمللی برای تحقق آن باید فراهم شود. شریعتمداری با اشاره به میزان سرمایهگذاری خارجی جذب شده در دولت دوازدهم گفت: در 100روز اول دولت دوازدهم حوزه جذب منابع خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت موفق به جذب حدود 2میلیارد دلار برای ۳۷پروژه کشور در حوزه صنایع متوسط و کوچک شده که این میزان علاوه بر جذب منابع خارجی شرکتهای بزرگ فولاد، مس، خودروسازیها و نظایر آنهاست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تصریح کرد: این آمار نشان میدهد که در فضای پسابرجام با وجود همه فشارهای امریکا علاقهمندی به سرمایهگذاری در ایران با اقبال کشورهای مختلف سرمایهگذار مواجه است و کافی است تا مقررات و قواعد جذب منابع خارجی را روان، آسان و در محدوده زمانی اندکی انجام دهیم.
در همین زمینه سراغ دیدگاههای اهالی اقتصاد رفتیم تا دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شویم.
مصائب جذب سرمایه خارجی
«کیومرث فتحالله کرمانشاهی» معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران درخصوص اهمیت جذب سرمایههای خارجی در ساختار بنگاههای کوچک و متوسط گفت: وزیر صنعت اعداد و ارقام تازهیی از جذب سرمایههای خارجی دادهاند اما باید توجه داشت که ظرف حدود یکی دو سال گذشته بعد از برجام شاهد ورود حداقل 200هیات بازاریابی خارجی به بازار ایران بودیم و در این مدت این هیاتهای تجاری با هدف رصد اقتصاد ایران وارد بازارهای ایران شدند اما به دلیل مشکلات و موانعی ازجمله رکود در اقتصاد، نابسامانی نظام بانکی، عدم تطابق قوانین تجاری ایران با قوانین بینالمللی، دوگانگی نرخ ارز و... این گروههای تجاری جذب بازارهای ایران نشدند. باید بپذیریم که اقتصاد ایران دچار مشکلات متعددی است که این مشکلات سرمایهگذاری در بازارهای مختلف کشور را غیراقتصادی میکند که تنها یکی از عوامل فرار سرمایه از اقتصاد ایران، بالا بودن نرخ سود بانکهاست که شباهتی به نظام بانکی دنیا ندارد. وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر بانکهای کشورمان بر خلاف بانکهای کشورهای خارجی سیاست حمایت از کسب وکارها را دنبال نمیکنند و به صاحبان کسبوکار خدماتی را ارائه نمیدهند بنابراین نظام بانکی کشورمان بسیار متفاوت از نظامهای بانکی سایر کشورهاست. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که هنوز مشکلات نقل و انتقال پول بین بانکهای ایران و بانکهای بینالمللی رفع نشده و همین موضوع مشکلات متعددی را برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی ایجاد میکند.
موضوع بسیار مهم این است که تمام این مشکلات و موانع برای سرمایهگذاران هزینههای سر بار ایجاد میکند که این هزینهها در نهایت هزینههای سرمایهگذاری در ایران را افزایش میدهد بنابراین صرفه اقتصادی برای سرمایهگذاران نخواهد داشت. کرمانشاهی در ادامه گفت: متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد کشور در حوزه جذب سرمایهها این است که تمام تکیه و تمرکزها روی صنایع اصلی و سنگین مانند نفت و گاز و پتروشیمی و فولادسازی، سیمان و... است و بروز کوچکترین مشکلات در این حوزه باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگ در اقتصاد کشور میشود، به طوری که امروز با وجود اینکه کارخانههای متعدد سیمانسازی در کشورمان وجود دارد اما به دلیل نبود بازاریابی اصولی و علمی با مشکل مازاد تولید و عرضه این کالا به بازارهای جهانی مواجه هستیم
از سوی دیگر با وجود رکود بازار مسکن، مصرف سیمان در داخل هم بسیار کاهش یافته است.
بنابراین معتقد هستم در حوزه سرمایهگذاری باید به صنایع کوچک و متوسط تکیه داشته باشیم و از آنها غافل نشویم. به طور قطع با سرمایهگذاری و ایجاد ارزشافزوده در این صنایع و بنگاهها میتوانیم مشکلات اشتغالزایی و صادرات را هم برطرف کنیم.
باید توجه داشته باشیم، موفقیت این صنایع و بنگاههای کوچک و متوسط در گرو بازاریابیهای علمی و اصولی است و باید بتوانیم این ظرفیتها را به سرمایهگذاران داخلی و خارجی معرفی کنیم وگرنه صنایعی مانند پتروشیمی و انرژی نیاز به بازاریابی ندارند چراکه همواره برای این صنایع مشتری در بازار داخلی و خارجی وجود دارد.
جریان خون در شریانهای اقتصادی
از سوی دیگر پرهام رضایی، عضو کمیسیون صنایع خانه اقتصاد ایران، بنگاههای کوچک را به جریانهای خون در شریانهای اقتصادی کشور تشبیه میکند و میگوید: کشورهای صنعتی به اهمیت این بنگاهها پی بردهاند و برای آن برنامهریزی میکنند و درحال حرکت به سمت روندی مثبت هستند.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته این بدان معنا نیست که فعالیتهایی صورت نگرفته بلکه اقدامات اساسی نیز انجام شده است اما متاسفانه بنگاههای کوچک جایگاه اصلی خود را در اقتصاد ندارند درحالی که این صنایع میتوانند، اقتصاد ایران را هم در رشد و توسعه اقتصادی و هم در اشتغالزایی متحول کنند.
این کارشناس اقتصادی درباره ویژگیهای صنایع کوچک بیان کرد: این صنایع به دلیل انعطافپذیری که دارند و حضورشان در نقاط مختلف برخلاف بنگاههای بزرگ دو ویژگی مهم صنایع کوچک هستند که میتواند برای اقتصاد کشور اهمیت داشته باشد.
وی درباره برنامهریزی و نکاتی که باید در آن لحاظ شود، گفت: برنامهریزی در صنایع کوچک باید اینگونه باشد که از بخش خصوصی کمک بگیریم یعنی باید از تشکلهای اقتصادی موجود در کشور که به صورت خصوصی فعالیت میکنند، بتوانیم مشاوره بگیریم زیرا این افراد راحتتر با بنگاههای پاییندستی در ارتباط هستند.
عضو کمیسیون صنایع خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: دولت باید مرجع مشاوره خودش را تشکلهای خصوصی قرار دهد تا برای پیشرفت در زمینه صنایع کوچک و پاییندستی یک راهبرد اساسی باشد.