افزایش قیمت برخی فرآوردههای لبنی
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: در حالی که هنوز مصوبه نرخ جدید فرآوردههای لبنی ابلاغ نشده است، برخی کارخانجات برای خروج از زیاندهی اقدام به افزایش قیمت محصولاتی چون شیر و ماست کردهاند.
«رضا باکری» روز یکشنبه در گفتوگو با ایرنا درباره افزایش قیمت شیر و ماست برخی کارخانجات لبنی افزود: افزایش قیمت فرآوردههای لبنی برخی کارخانجات با وجود ابلاغ نشدن مصوبه ستاد تنظیم بازار، به دلیل زیان کارخانجات کوچک و متوسط و حتی پایین بودن حاشیه سود کارخانجات بزرگ بوده است.
به گفته وی، بهطور معمول باید حاشیه سود کارخانجات لبنی 17درصد باشد، در حالی که طبق آخرین بررسیهای سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در سال 95 حاشیه سود کارخانجات بزرگ 1.8 درصد بود و کارخانجات کوچک و متوسط نیز متضرر بودند.
وی اظهار داشت: بنابراین برخی کارخانجات برای جلوگیری از ضرر و زیان و در نهایت دامن نزدن به بحران بیکاری، انجام نشدن تعهدات در مقابل پرداخت مالیات، موضوعات مربوط به تامین اجتماعی، حقوق و دستمزد کارگری ناچار به افزایش قیمت برخی فرآوردههای خود کردند تا قیمتهای مصوب ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود.
دبیر انجمن صنایع لبنی ایران گفت: سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای واقعی کردن قیمت فرآوردههای لبنی از بهمن ماه سال گذشته اقدام به حسابرسی قانونی دفاتر کارخانجات لبنی از سالهای 93 تا 96 کردند که نتایج حاصل آن وجود مغایرتهایی بین قیمتهای بازار و نرخهای مصوب را نشان داد.
وی اظهار داشت: با اعلام نتایج بررسیهای سازمان حمایت، طی یک ماه اخیر ستاد تنظیم بازار نرخهای جدید فرآوردههای لبنی را به تصویب رساند اما برای اجرا تاکنون ابلاغ نشده که علت آن ناشی از درخواست تولیدکنندگان شیرخام برای تغییر قیمتهای این ماده اولیه است.
به گفته وی، از سال 93 تاکنون مصوبه قانونی برای افزایش نرخ فرآوردههای لبنی صادر نشده بود.
باکری تصریح کرد: همزمان با ابلاغ نرخ مصوب فرآوردههای لبنی، دامداران نیز به دلیل افزایش هزینههای تمام شده تولید و افزایش نرخ نهادهها خواستار تغییر قیمت شیرخام تولیدی خود شدند به همین دلیل ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را مکلف به بررسی و واقعی کردن قیمت شیرخام کرد تا طبق اسناد و مدارک موجود و همزمان قیمت شیرخام و فرآوردههای لبنی به ستاد تنظیم بازار ارائه، تصویب و ابلاغ شود. دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در بحث صادرات فرآوردههای لبنی نیز اظهار داشت: طبق آمارها تاکنون 10درصد تولیدات فرآوردههای لبنی به کشورهای هدف صادر شده است.
به گزارش ایرنا، طبق آمارها در سال 95، حدود 9میلیون و 650هزار تن شیر خام در کشور تولید شد که 850هزار تن آن معادل 8.5 درصد از فرآوردههای شیر کشور در قالب 30 نوع فرآورده لبنی از قبیل انواع پنیر، خامه، دوغ، ماست و شیر با طعمهای مختلف و با کیفیت بالا در سبد صادراتی قرار گرفت. سال 94 نیز حدود 600هزار تن فرآوردههای لبنی به کشورهای هدف صادر شده بود.
برای امسال نیز تولید 10میلیون تن شیر در کشور پیشبینی شده که به فرآوردههای مختلف و متنوع لبنی تبدیل میشود.