اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۹۸

رونق تولید و اشتغال از محل افزایش قیمت انرژی

ابراهیم بهادرانی عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه افزایش حامل‌های انرژی سال گذشته باید کلید می‌خورد، اظهار کرد: دولت سال ۹۵ مجوز افزایش قیمت بنزین را از مجلس دریافت کرد و قرار بود قیمت حامل‌های انرژی نزدیک به قیمت تمام شده برسد، اما بنا به دلایلی آن را اجرا نکرد که نتیجه آن افزایش هزینه‌های دولت و کسری بودجه در سال جاری شد.

عضو اتاق بازرگانی تهرانی با بیان اینکه تامین منابع برای پرداخت یارانه دست دولت را برای اجرای طرح عمرانی و اشتغال‌زایی می‌بندد، تصریح کرد: سال گذشته پیش‌بینی شده بود که با افزایش نرخ حامل‌های انرژی از منابع حاصل شده ۵۰ درصد برای هدفمندی یارانه، ۳۰ درصد تولید و ۲۰ درصد صرف هزینه‌های جاری دولت شود که با عدم تحقق این افزایش قیمت در سال گذشته، برای تامین یارانه از بودجه تولید و سایر بخش‌ها هزینه شد.

وی ادامه داد: امسال دولت در نظر دارد با برداشتن سوبسید حامل‌های انرژی درآمد‌های حاصله را برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی صرف کند، اما در این میان باید تدابیری ویژه‌یی برای اقشار کم درآمد اندیشه شود.

بهادرانی با تاکید بر نیاز کشور به سرمایه‌گذاری داخلی افزود: به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توان حساب ویژه‌یی روی سرمایه‌گذاری خارجی کرد و باید با استفاده از منابع داخلی متکی بود که بخش اعظم از آن را می‌توان از یارانه‌ها و سوبسید‌های که حامل‌های انرژی داده می‌شود، تامین کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهرانی با بیان اینکه قیمت بنزین در سبد خانوار رقم بسیار ناچیزی است، تاکید کرد: مصرف بنزین در کشور نزدیک به ۱۰۰میلیون بشکه در روز رسیده که نشان از قیمت پایین و کم اهمیت بودن هزینه این انرژی در سبد اقتصادی مردم است. این را می‌توان در معیار خرید خودرو‌هایی با حجم موتور بالا که سوخت زیادی را مصرف می‌کنند، مشاهد کرد.

وی با بیان اینکه نرخ تورم با افزایش حامل‌های انرژی قابل پیش‌بینی است، بیان کرد: برای محاسبه میزان تورم ناشی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی باید ابتدا نرخ حمل و نقل را در قیمت پایانی محاسبه کرد تا بتوان افزایش قیمت را پیش‌بینی کرد.

بهادرانی با اشاره به افزایش خودرو‌های تک سرنشین یادآور شد: قیمت پایین بنزین باعث افزایش خودرو‌های تک سرنشین و استقبال کمتر از وسایل نقلیه عمومی می‌شود. وی افزود: بخشی از عدم استقبال مردم از شبکه حمل و نقل عمومی به کمبود وسایل نقلیه برمی‌گردد که با افزایش ناوگان خدمات شهری می‌توان، استفاده از خودرو‌های شخصی را کاهش داد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تا زمانیکه نرخ حامل‌های انرژی به نرخ بازار‌های جهانی نرسد؛ قاچاق ادامه خواهد یافت، تاکید کرد: براساس آمار‌های رسمی میزان قاچاق بنزین یک‌‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است، بنابراین تفاوت قیمت بنزین در ایران نسبت به کشور‌های همسایه، فروش حامل‌های انرژی را به تجارتی پرسود قاچاقیان این فرآورده نفتی تبدیل کرده است و باعث خروج منابع مالی از کشور می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه درآمد‌های حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند با همکاری بانک‌ها باعث رونق اقتصادی شود، گفت: رقم قابل توجهی در صرفه‌جویی از سوبسید انرژی تامین می‌شود که می‌توان با هماهنگی با بانک‌ها و ارائه وام با سود کم، زمینه سرمایه‌گذاری به خصوص در صنایع کوچک که بازدهی بالایی دارند را فراهم کرده و نرخ اشتغال را افزایش دهیم.

فاضلی: گمانه‌زنی درباره انصرافم از انتخابات صحیح نیست

علی فاضلی رییس اتاق اصناف ایران و تهران در خصوص شایعات مبنی بر کناره‌گیری وی از انتخابات اتاق اصناف در دوره بعد گفت من نیز در فضای مجازی خبری در ارتباط با کناره‌گیری خود دیده‌ام؛ اما بنده موضع خود را برای حضور یا عدم حضور در انتخابات دور بعد انتخابات اصناف ایران اسفندماه سال جاری اعلام خواهم کرد. به گفته وی مواردی که درباره انصراف بنده از شرکت در انتخابات دور بعد اتاق اصناف ایران مطرح شده است منطبق با واقعیت نیست بلکه صرفا برداشت‌های شخصی رسانه‌ها به حساب می‌آید. این پیام را به همکاران خود در اتاق اصناف در سراسر کشور می‌دهم که در موضوع انتخابات حتما ملاحظات لازم را رعایت کنند؛ اتحادیه‌های صنفی به حدی مستقل شده‌ است که تحت تاثیر جریان یا گروه سیاسی خاصی قرار نگیرد. فاضلی تاکید کرد مشکلات خاصی در حوزه اصناف وجود دارد اما سعی می‌کنم که بیشتر حرف‌های خود را در اسفندماه با اصناف سراسر کشور در میان بگذارم و بگویم که دقیقا کجاها مشکل وجود دارد. رییس اتاق اصناف تهران و ایران افزود این تعداد اتحادیه صنفی در سراسر کشور و فعالیت آنها در عرصه انتخابات در دنیا کم‌نظیر است به‌طوری که روسای همه آنها با انتخابات شناخته می‌شود و ما جزو مردمی‌ترین نهادهای کشور هستیم و در منطقه سرآمدیم.

فاضلی همچنین درباره بودجه 97 گفت: بودجه سال ۹۷ رویکردی به سمت افزایش اشتغال در مقایسه با سال ۹۶ ندارد. وقتی که بودجه عمرانی کم می‌شود و حذف یارانه‌ها در دستور کار قرار دارد (یارانه تولید) نمی‌توان انتظار داشت که اشتغال بیشتر شود. با این بودجه‌یی که بسته‌اند در وضعیت اشتغال بهبودی ایجاد نمی‌شود من از ابتدای امر با پرداخت یارانه نقدی مشکل داشتم. زیرا دلیلی ندارد این پول را بطور مستقیم به مردم داد بلکه باید به جای آن این مبالغ برای مردم سرمایه‌گذاری کرد تا اشتغال ایجاد شود. به گفته وی کارآفرینی امروز نخستین خواسته مجموعه ما (اتاق اصناف) ‌به حساب می‌آید اما بنده با این بودجه‌یی که برای سال آینده بسته‌اند بهبود وضعیتی در اشتغال و آینده خیلی خوبی برای اقتصاد کشور نمی‌بینم؛ بیکاری اکنون جزو آسیب‌های اصلی جامعه به حساب می‌آید.