ارتباطات
ناخرسندی از روند ثبتنام کارت ملی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار عکسی از حضور خود در یکی از مرکزهای پستی در تهران و دیدار با مردم مراجعهکننده برای دریافت خدمات در یکی از شبکههای اجتماعی نوشت: روند ثبتنام از مردم برای دریافت کارت ملی هوشمند مطلوب نیست. به گزارش ایرنا، محمدجواد آذری جهرمی روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ابتدای ساعتهای کاری و برای بررسی شکایات دریافتی از مردم برای ثبتنام و دریافت کارت هوشمند ملی، سر زده به مرکز پستی چهارراه لشکر مراجعه کردم که چند اشکال به صورت مشهود ملاحظه شد. نخست اینکه در مرحله پیشثبتنام هر چند این امکان به صورت الکترونیکی و رایگان برای مردم فراهم است، اما در صورت مراجعه و ورود داده توسط اپراتور، چه در دفتر پستی و چه در دفترهای پیشخوان، مبالغی دریافت میشود که نظام مند نیست. وی افزود: یکی از بانوان اظهار میکرد که برای مرحله پیشثبتنام در دفتر پیشخوان از وی 25هزار تومان اخذ شده و در دفتر پست هم تعرفهیی چهار هزارتومانی اخذ میشد.
وزیر ارتباطات ادامه داد: از مدیرعامل پست خواستم که در دفترهای شرکت ملی پست رایانههایی تعبیه و این امکان فراهم باشد تا مردم شخصی بتوانند اطلاعات خود را وارد کنند یا اینکه در صورت نداشتن توانمندی از کمک سایرین استفاده کنند، همچنین اطلاعرسانی در این خصوص که پیش ثبتنام از طریق خود افراد با استفاده از اینترنت رایگان است، در دفاتر پستی صورت گیرد. آذری جهرمی افزود: برای دفاتر پیشخوان نیز برای این خدمت تعرفه مصوب و ابلاغ شود تا به صورت سلیقهیی مبالغ اخذ نشود که در این خصوص بنا شد با نمایندگان دفاتر پیشخوان که از بخش خصوصی هستند نیز مذاکراتی داشته باشند. وی نوشت: موضوع دوم، ناپایداری و قطعیهای مکرر سیستم ثبت احوال در دو هفته اخیر بود که باعث میشد مردم در زمان مراجعه که در زمان پیش ثبت مشخص شده بوده بلاتکلیف و معطل باشند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: در تماسی با رییس سازمان ثبت احوال، مطلع شدم که علت از بهروزرسانیهای نرمافزار است و بنا شد با تشکیل جلسهیی با حضور سازمان فناوری اطلاعات و ثبت احوال موضوع بررسی و حل شود.
آذری جهرمی افزود: بطور کلی شکایات مردم به جا بود و کیفیت خدمات مطلوب نبود؛ امیدوارم با اقداماتی که همکاران ما در شرکت ملی پست و عزیزان پرکار سازمان ثبت احوال طی هفته پیشرو به عمل خواهند آورد، مشکلات موجود مرتفع شود و با اصلاح روالهای فعلی فرآیند دریافت کارت هوشمند ملی تسهیل شود.
پیامکهای اپراتور مزاحم دم به تله دادند
بالاخره پیامکهای مزاحمی که از طرف خود اپراتورها ارسال میشد هم مورد توجه و اعتراض وزیر ارتباطات قرار گرفت و سرشمارههای اصلی اپراتوری که از طریق ارسال پیامکهای زیاد برای مردم ایجاد مزاحمت کرده بود، متوقف شد. به گزارش ایسنا، یکی از مواردی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از زمان به عهده گرفتن این سمت وعده پیگیری آن را داد، موضوع پیامکهای تبلیغاتی بود. در این مدت ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی کسبوکارها که از طریق شمارههای ثابت یا سرشمارههای دیگر فرستاده میشدند انجام شد، اما بخش دیگر اعتراضات متوجه اپراتورهایی بود که با توجیه ارائه خدمات خود و حمایت از برخی طرحهای تبلیغاتی، به ارسال پیامک اقدام میکردند، بدون اینکه موافقت کاربر را داشته باشند.
در این باره جهرمی با اشاره به ایجاد سامانهیی برای دریافت گزارشهای آنلاین شکایات مزاحمتهای ناشی از پیامکهای تبلیغاتی، گفته بود: پیامکهای تبلیغاتی مزاحم، آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنلهای ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، اکنون ارسال این پیامکها از طریق شمارههای عادی فزونی یافته است. به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شد که با تمام توان جلوی مزاحمت برای مردم را بگیرد و راهکاری نیز برای کسبوکارها که نیازمند بهرهگیری از این فضا هستند بیابد. پس از آن حسین فلاح جوشقانی - رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی- نیز از ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی با شمارههای شخصی تا پایان مهرماه خبر داده و گفت: با توجه به نیاز به ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی ارسال میشوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راهاندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است تا مشترکان تلفن همراه در صورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسالکننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.