اقتصاد در کانال رشد 6 درصدی بدون نفت

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۱۰

گروه ایران|

اقتصاد، سیاست و دیپلماسی با چاشنی زلزله؛ عنوان مناسبی است که می‌توان برای نشست روز گذشته اعضای کابینه دوازدهم با خبرنگاران انتخاب کرد؛ نشستی که براساس گفته‌های رییس دفتر رییس‌جمهوری در آن گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور از سوی نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه و سیف، رییس کل بانک مرکزی ارائه شده و رییس‌جمهوری و اعضای کابینه ابعاد و زوایای این گزارش را مورد بررسی تحلیلی قرار داده‌اند.

رشد اقتصادی 6 درصدی بدون نفت ازجمله بندهای این گزارش است که به اعتقاد واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری نشان می‌دهد دولت توانسته اقتصاد کشور را در یک بستر تثبیت شده به سمت رشد پایدار هدایت کند. سوژه صندوق‌های بازنشستگی هم که این روزها سوژه اصلی نشست‌های رده بالاست در جلسه روز گذشته هیات وزیران نیز به عنوان یک اولویت مطرح شد.

در حوزه دیپلماسی نیز واعظی به سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه فرانسه و متعاقب آن سفر رییس‌جمهوری فرانسه به کشور اشاره و اعلام کرد که این سفر دور تازه‌یی از توسعه مناسبات ارتباطی میان دو کشور را مشخص می‌کند.

متاثر از فضای عمومی کشور موضوع زلزله و برنامه‌های دولت برای عبور کم خطر جامعه از این بحران نیز در نشست روز گذشته مطرح شد و چهره‌هایی چون رحمانی‌فضلی تلاش کردند تا در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند. وزیر کشور از مردم خواست تا ضمن حفظ آرامش و احتیاط از روش‌های ایمن در زمان وقوع زلزله استفاده کنند. اردکانیان، وزیر نیرو هم توضیح داد که وزارتخانه متبوعش به دنبال ایمن‌سازی ساختارهای برق و آب است. اما چهره خبرساز نشست روز گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت دولت دوازدهم بود که یک‌ بار دیگر فیتیله‌های انتقاد از صدا و سیما را بالا کشید و از صدا و سیما خواست تا پهلوان پنبه‌ها را به عنوان قهرمان معرفی نکند و به مردم اطلاعات درست منتقل کند. اشاره زنگنه مربوط به حاشیه‌هایی است که این رسانه درباره آتش‌سوزی در رگ سفید مطرح کرده بود.

در کنار این موضوعات یکی دیگر از استانداران دولت دوازدهم نیز در جلسه روز گذشته رونمایی شد تا چاووشی از استانداری تهران راهی استانداری سمنان شود.

گزارش رشد ۶ درصدی اقتصاد کشور

 امیدوارکننده است

رییس دفتر رییس‌جمهور اعلام کرد که تازه‌ترین گزارش از شاخص‌های اقتصادی کشور در 6 ماهه اول امسال بیانگر رشد 6 درصدی اقتصاد کشور است که این علامت خیلی خوب و امیدوارکننده از وضعیت اقتصادی است. به گزارش پاد، محمود واعظی دیروز و در حاشیه هیات دولت به خبرنگاران گفت که این گزارش از سوی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس کل بانک مرکزی در جلسه هیات دولت ارائه شد.

وی همچنین با اشاره به طرح موضوع صندوق‌های بازنشستگی در این جلسه هیات دولت اظهار کرد: رییس‌جمهور در این جلسه به همه اعضای دولت که مجموعه زیر نظر آنها ازجمله بانک‌ها، شستا، بنیاد شهید، وزارت دفاع و دیگر بخش‌ها به نوعی بنگاه‌داری و تصدی‌گری می‌کنند، دستور دادند که برای واگذاری هر چه سریع‌تر بنگاه‌های خود به بخش خصوصی و فروش اموال برنامه‌ریزی اجرایی کنند.

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: دکتر روحانی تاکید کردند که واگذاری‌ها از یک سو هر چه سریع‌تر انجام شود تا در سال ۹۷ دیگر همه این بخش‌ها یا حداقل بیشتر آنها در اختیار بخش خصوصی باشد و از سوی دیگر این واگذاری‌ها به بخش خصوصی، واقعی باشد نه اینکه اموالی از بخش‌های دولتی گرفته شده و به بخش شبه‌دولتی داده شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه هنوز برخی از کسانی که سپرده‌های زیر ۱۰۰میلیون در موسسات مالی داشتند، نتوانسته‌اند به مطالباتشان دست یابند، گفت: اگر چنین کسانی هستند به بانک‌هایی که اسامی آنها برای بازپس دادن مطالبات سپرده‌گذاران هر کدام از موسسات مالی اعلام شده، مراجعه کنند و ما هم مجددا پیگیری و تاکید می‌کنیم. تعداد کسانی که در این قضایا مطالبات مالی داشتند، مقداری بیش از ۳میلیون نفر بود که درحال حاضر مطالبات حدود ۹۸درصد افرادی که زیر ۲۰۰میلیون سپرده داشتند، پرداخت شده است. رییس دفتر رییس‌جمهور اضافه کرد: دستورات لازم برای بازپرداخت مطالبات مردم از این موسسات داده شده است. تا چندی پیش مراجعات زیادی از سوی این افراد به اداره ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری می‌شد که درحال حاضر به طور چشمگیری این مراجعات کاهش یافته است. واعظی درباره سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران و سفر روحانی به جمهوری آذربایجان نیز اظهار کرد که سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در اواسط همین ماه و سفر دکتر روحانی به جمهوری آذربایجان نیز اوایل سال آینده انجام خواهد شد.

به دنبال ایمن‌سازی تاسیسات آب و برق

در مقابل زلزله هستیم

در شرایطی که این روزها موضوع ایمن‌سازی تاسیسات در برابر زلزله به یک موضوع اساسی بدل شده، وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو برنامه جدی برای ایمن‌سازی سیستم‌ها و تاسیسات آب و برق در مقابل زلزله دارد.

اردکانیان با اشاره به اینکه کشور ما روی گسل قرار دارد و باید ما برای مقابله با زلزله به آمادگی برسیم، اظهار کرد: ما یک برنامه بلندمدت برای ایمن‌سازی تاسیسات آب و برق داریم همچنین برنامه‌یی برای ارائه آموزش‌های لازم به مردم برای نحوه رفتار درست در زمان وقوع بلایای طبیعی داریم.  وی در ادامه درباره برنامه‌های وزارت نیرو برای مقابله با خشکسالی تصریح کرد: ما در شرایط خوبی به سر نمی‌بریم و 20درصد بارش‌ها تا آخر پاییز امسال نسبت به سال قبل که سال نرمالی هم نبود کمتر شده است. پیش‌بینی ما این است که تا پایان زمستان 115میلی‌متر به طور متوسط بارش خواهیم داشت که وضع ما را بهتر می‌کند ولی تا پایان زمستان هم میزان بارش کمتر از سال‌های نرمال است.

آمادگی دستگاه‌های امدادرسان

در صورت وقوع زلزله

 وزیر کشور از آمادگی دستگاه‌های امدادرسان در صورت وقوع زلزله در تهران خبر داد و گفت: جلسه‌یی برای بررسی آخرین وضعیت زلزله در کشور با متخصصان ذی‌ربط برگزار می‌شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی درباره زلزله‌های اخیر به خصوص زلزله شب گذشته در استان البرز افزود: صداوسیما و رسانه‌ها باید اطلاعات صحیح را در اختیار مردم قرار دهند زیرا بیشترین ارتباط را با مردم دارند. وی تاکید کرد: مردم در این مواقع ضمن حفظ آرامش و هوشیاری در محدوده منازل خود باشند و وارد خیابان‌ها نشوند و ترافیک ایجاد نکنند.

وزیر کشور ادامه داد: چون این کار خدمات‌رسانی را دچار مشکل و شرایطی برای نیروی‌های انتظامی ایجاد می‌کند که از نظر انتظامات کار سخت می‌شود.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گوییم در کنار منازل خود باشند برای این است که در این مواقع سارقان از فرصت استفاده و از منازل آنها سرقت می‌کنند. ما اطلاع‌رسانی را دقیق به مردم می‌کنیم و توجه آنها باید به اطلاعیه‌های رسمی باشد و همه باید در این مواقع دست به دست هم دهیم و کمک کنیم که این موضوع را مدیریت کنیم.

وی به زلزله‌یی که شب گذشته در تهران رخ داد، اشاره کرد و گفت: حضور شب گذشته مردم در خیابان‌ها ترافیک ایجاد کرد که اگر شرایط خاصی رخ دهد قطعا خدمات‌رسانی دچار مشکل می‌شود.

وزیر کشور همچنین اظهار کرد: ما هفته قبل درباره آمادگی دستگاه‌ها تصمیماتی گرفتیم و 22منطقه تهران بین 22 استان کشور تقسیم کردیم و شهردار تهران نیز هماهنگ شد که به همه استان‌ها در مناطق امکانات انبار کردن و سوله‌هایی برای اینکه بتوانند وسایل، امکانات و نیروها را مستقر کنند.

پهلوان پنبه را به عنوان قهرمان معرفی نکنید

 وزیر نفت با انتقاد از صدا و سیما برای انتشار اخبار منفی گفت: آتش‌سوزی در چاه رگ سفید ظرف 60 روز و در موعد مقرر با موفقیت مهار شد.  بیژن نامدارزنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه چرا مهار چاه رگ سفید بیشتر از زمان اعلام شده طول کشید، اظهار کرد: مدت زمان مهار چاه بیشتر از زمان مطرح شده نبود؛ رگ سفید در همان 60 روزی که اعلام کردیم، خاموش شد.  وی در ادامه با مخاطب قرار دادن خبرنگار صداوسیما گفت: شما برای خود زمانی خاصی اعلام می‌کنید تا بعد بگویید دولت توانایی کار ندارد و یک سری پهلوان پنبه را به عنوان قهرمان معرفی می‌کنید. زنگنه ادامه داد: خوشبختانه با تلاش دوستان و همکاران ما در شرکت حفاری، خاموش کردن چاه را از دو مسیر هوایی و زمینی برنامه‌ریزی کردیم و با وجود همه فشارها و آزارهایی که به همکارانمان رساندند، چاه خاموش شد.  وی تصریح کرد: بیش از 10بار از بالا به چاه حمله شد اما موفقیتی به دست نیامد ولی همزمان برای رسیدن به محل تغذیه چاه فوران کرده، چاهی حفر شد و دیروز به این محل تغذیه رسیدیم و بالاخره چاه مهار شد.  وزیر نفت خاطرنشان کرد: جا دارد از دو همکاری که در روز نخست فوران چاه جان خود را از دست دادند یادی کنم و به خانواده آنها تسلیت بگویم، امیدوارم صدا وسیما هم این کار را درست منعکس کرده و اخبار منفی منتشر نکند.

 

ماجرای حقابه خوزستان

با توجه به حاشیه‌هایی که طی هفته‌های اخیر درباره حقابه خوزستان میان نمایندگان استان و کلانتری ایجاد شده بود، رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در خوزستان آب کافی وجود دارد، گفت: ما باید در مصرف آب در این استان صرفه‌جویی کنیم تا بتوانیم حقابه محیط زیست این استان را بدهیم.

عیسی کلانتری درباره موضوع انتقال آب از خوزستان اظهار کرد: موضوع انتقال آب جزو مسوولیت‌های وزارت نیرو است و ما فقط به لحاظ زیست محیطی در این زمینه اعلام نظر می‌کنیم. اکنون خوزستان مشکل ریزگرد و خشک شدن تالاب‌ها را دارد و کارون قدرت پالایش خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم حقابه محیط زیست را از وزارت نیرو بگیریم اما وقتی وزارت نیرو می‌گوید، من در خوزستان آب کافی ندارم ما نمی‌توانیم مشکلات زیست‌محیطی استان را حل کنیم. وقتی وزارت نیرو گفت در خوزستان آبی ندارم که حقابه محیط زیست خوزستان را بدهم، ما محاسبه کردیم که در خوزستان بیش از ۳میلیارد مترمکعب آب اضافی نسبت به نیاز کشاورزی مصرف می‌شود. در واقع نسبت به آنچه در خوزستان در کشاورزی تولید می‌شود، آب هدر می‌رود. کلانتری تاکید کرد: در خوزستان آب هست اما مدیریت آب نیست. خوزستان حداقل به 1.5میلیارد مترمکعب حقابه محیط زیست نیاز دارد اما وقتی آب در کشاورزی هدر برود، آبی وجود نخواهد داشت که مشکلات زیست محیطی استان حل شود. در خوزستان آب کافی وجود دارد اما باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم تا حقابه محیط زیست را هم بدهیم.

 برای تغییر تقویم آموزشی به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم

 در شرایطی که طی روزهای اخیر مباحث متفاوتی درباره تغییر در تقویم آموزشی مدارس شنیده می‌شود، وزیر آموزش و پرورش گفت: مولفه‌های مختلفی در تغییر تقویم نظام آموزشی موثر است و اکنون پاسخ قطعی برای اجرایی شدن یا نشدن این طرح ندارم تا به جمع‌بندی نهایی برسیم.

سید محمد بطحایی اظهار کرد: این طرح در گذشته نیز پیشینه داشته و نسبتا هم موفق عمل کرده است اما پیشنهادهای جدیدی که در دو سال اخیر به ویژه با آلودگی هوا ارائه شده مبنی بر اینکه تغییر فصل بازگشایی مدارس می‌تواند تاثیری در کاهش آلودگی هوا در برخی شهرها داشته باشد اکنون در دست بررسی است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اگر بنا باشد طرح تغییر تقویم آموزشی به اجرا در‌ آید باید در قالب یک لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد که در این مسیر نیز حتما تغییرات و ملاحظاتی توسط نمایندگان اعمال خواهد شد. بطحایی اضافه کرد: غرض اصلی از ارائه این طرح صرفا به خاطر کاهش آلودگی هوا نیست بلکه موارد دیگری به ویژه جنبه‌های آموزشی و تربیتی نیز مدنظر است و این مساله که دانش‌آموزان در اواسط سال تحصیلی فرصت‌های تربیتی و در کنار خانواده بودن را برای مسافرت و برخی کارهای دیگر داشته باشند مورد توجه است که البته آثار جانبی آن نیز کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ خواهد بود. پیشنهاد تغییر تقویم آموزشی به خاطر دیدگاه‌های موافق و مخالف فراوانی که در این سال‌ها برانگیخته تاکنون اجرایی نشده است.

 برگزاری جلسه روسای کمیسیون‌های مجلس با رییس‌جمهور در هفته آینده

سرانجام حکم رسمی امیری به عنوان معاون پارلمانی رییس‌جمهوری صادر شد تا امیری از پاسخ به این پرسش که چرا حکم معاون پارلمانی صادر نمی‌شود، آسوده شود و به موضوعات مهم‌تری بپردازد. امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: هفته آینده جلسه روسای کمیسیون‌های مجلس با رییس‌جمهور برگزار می‌شود.حسینعلی‌امیری با اشاره به اینکه روسای کمیسیون‌های مجلس برای بیان نظرات خود مایلند با رییس‌جمهور دیدار داشته باشند، اظهار کرد: به احتمال قوی روز دوشنبه هفته آینده این جلسه تشکیل می‌شود. وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد میزان جدی بودن استیضاح وزیر کار خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری، سوال، تذکر و استیضاح حق نمایندگان مجلس است. دولت هم یک دولت قانونگراست و تمام اختیارات قانونی همه دستگاه‌ها را مد نظر دارد. بالاخره نمایندگان دغدغه‌یی دارند که مساله استیضاح را مطرح کردند اما ما غالبا در این زمینه‌ها به تصمیمات مشترکی با مجلس می‌رسیم و وزرا به دغدغه نمایندگان پاسخ می‌دهند. این مسائل معمولا برای ما عادی است و بحث سوال یا استیضاح چیز عجیب و غریبی نیست.

 

 

 

ارسال نظر