یک خودرویی را معاون ارزی بانک مرکزی کردند
ابراهیم شیبانی، رییس کل اسبق بانک مرکزی معتقد است بسیاری از مشکلات تعاملی بانکی با بخش خارجی بیش از آنکه ریشه در قوانین داشته باشد به دشمنیها با ایران بازمیگردد. او میگوید اگر مشکل دشمنی نداشتیم و بحث برجام نبود، برخی ضعفهای بانکی اصلا دیده نمیشد.
او که اکنون ریاست کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی را به عهده دارد در نشستی با خبرنگاران ایرنا گفت، درست است که بانکها باید مشکلاتشان را حل کنند ولی پیش از این حتی بدون برخی از قوانینی که اکنون تصویب شده، بسیاری از درها به روی بانکهای ایران باز بود.
خلاصهیی از گفتوگوی ایرنا با ابراهیم شیبانی را میخوانید:
اگر مشکل دشمنی نداشتیم کاستیهای بانکی ما اصلا دیده نمیشد/ از نپال که بدتر نیستیم
شیبانی اظهار کرد: این نکته که گفته میشود ما خودمان هم مشکلات بانکی داریم و باید حل کنیم، قسمتی از آن ممکن است درست باشد چرا که ما هم بالاخره یکسری مقررات داریم و آنها نیز تقاضاهایی دارند ولی واقعیت امر این است که من فکر کنم اگر ما مشکل دشمنی را نمیداشتیم و بحث برجام نبود، اینها اصلا دیده نمیشد.
وی ادامه داد: مثلا از زمانی که من خودم از بانک مرکزی رفتم تاکنون که یک قرن نگذشته است، چطور آن موقع همه چیز باز بود؟ تازه این قوانین الان را ما نداشتیم در میان قوانینی که الان تصویب کردهایم، پولشویی هم وجود دارد، یک قانون در این زمینه را هم آن موقع نداشتیم فقط، آییننامه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تصویب شده بود.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی اضافه کرد: ما فعالیتمان را میکردیم و اعلام میکردیم آییننامهیی تصویب کردهایم. تمام اینها برای ما باز بود. درست است که باید قانون تصویب کرد ولی ما که دیگر آنقدر تغییر نکردهایم که اکنون بگویند هیچکدام را قبول نداریم. چطور آن موقع همه چیز روبهراه و باز بود؟
شیبانی یادآور شد: حالا ممکن است یک مقدار قوانین هم مطرح باشد ولی اینکه ما بگوییم قوانین مان باعث شده که ما نتوانیم، من این را باور ندارم چون به هر حال سیستم بانکی ما دیگر این طور عقب مانده نیست که مثلا فرض کنید کشوری مثل نپال بیاید در فهرست خوب قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: بانکها باید مقررات شان را اصلاح کنند ولی واقعیت همین است قدیم هم حسابرسی بانکها بود. با همین قوانین و مقررات ما 10سال پیش همهچیز را داشتیم. حالا یک دفعه همهچیز که عوض نشده است یعنی بانکهای مان یکدفعه عقب رفتهاند؟ من باور نمیکنم.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: واقعا بانکها را یک عده تحصیلکرده اداره میکنند و همواره خودشان را به هنگام میکنند لذا به نظر من همه اینها بهانهجویی است ولی البته باید اصلاح هم بشویم نه اینکه این موضوع اصل و مقدم بر همه قضایا باشد.
سفیر پیشین کشورمان در وین یادآور شد: موسسه Ram Corporation گزارشی منتشر کرده و در این گزارش رسما میگوید ما ایران را رها نمیکنیم. اصلا میگوید 3 کشور شامل روسیه، ایران و چین را زیر فشار میگذاریم که یکی از ابزارهای فشار مالی و بانکی است.
شیبانی رسانهها و فضای مجازی را دومین راهکار فشار بر ایران عنوان کرد و افزود: نباید چنین فکری به ذهن ما متبادر شود که فردا مثلا فلان بانک آلمان(کامرز) یا مثلا یک بانک اتریش با ما شروع به کار خواهد کرد، چنین اتفاقی نخواهد افتاد؛ چون اولا همه این بانکهای بزرگ با امریکا مراوده چندین میلیاردی دارند و امریکا هم تمام مراکز مالی را زیر سیطره خودش دارد و عمده کسانی که این بانکها را اداره میکنند، یهودی هستند.
بانکهای بزرگ با ما راه نخواهند آمد
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: به هر صورت باید در نظر داشت که بانکهای بزرگ با ما راه نخواهند آمد و این شامل همکاریهای دو جانبه و همکاری با بانکهای کوچک حتی کشوری مانند چین هم میشود و ما باید گلیم خودمان را طوری از آب بکشیم.
وی خاطرنشان کرد: این خیال واهی است که تصور کنیم مثلا با یک مذاکره میتوانیم حتی بانکهای چینی را هم با خود همراه کنیم چون چین نزدیک به 450تا 500 میلیارد دلار به امریکا صادرات دارد، درحالی که میزان مبادلاتش با ما 15میلیارد دلار است.
شیبانی با اشاره به تلاشهای وزارت امور خارجه و بانک مرکزی برای پیشبرد امور اظهار کرد: آقای دکتر ظریف در این خصوص زحمت میکشد، هر موقع هم ما ایشان را میبینیم اینقدر خسته است که دل ما به حالش میسوزد و همراه با ایشان آقایان دیگر هم زحمت میکشند، بانک مرکزی هم دارد کار خود را واقعا انجام میدهد و آنها وسط گل آتش نشستهاند و دارند، زحمت میکشند.
در FATF از خط قرمزها عبور نمیکنیم
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درخصوص نحوه تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی(FATF) گفت: کلیاتی را که میتوانیم شفافسازی میکنیم ولی قسمتهایی را که به اصطلاح ما میگوییم خط قرمز است از آن عبور نمیکنیم و البته آنها هم عبور نمیکنند.
شیبانی در در پاسخ به سوالی درباره گروه ویژه اقدام مالی (FATF) و اینکه چرا ایران تاکنون عضو این نهاد نشده است، گفت: در واقع FATF نه یک سازمان بینالمللی بلکه بین دولی در بین 7 کشور بود که قراردادی بین خود تنظیم و توصیههایی به نام چهل توصیه به دنیا ارائه کردند که اجباری و لازمالاتباع هم نیست. وی با بیان اینکه اصلا ما قرار نبود عضو این نهاد شویم و ما جزو G7 نبودیم، افزود: سازمان مزبور یک سازمان بینالمللی مثل بانک جهانی یا سازمان ملل متحد نبود که ما به آن بپیوندیم.
رییس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: بعد از حادثه 11سپتامبر 2001 کشورهای عضو گروه 7 بندهایی را در ارتباط با تروریسم به توصیههای قبلی خود اضافه و آن را تقویت کردند که باز هم مشابه توصیههای قبلی و درباره مسائل کلی بین کشورها بود و به ما ارتباط چندانی پیدا نمیکرد. وی با بیان اینکه فقط 36کشور در گروه ویژه اقدام مالی عضویت دارند، اظهار کرد: با توجه به اهمیت توصیههای این سازمان و عمل به آنها از سوی برخی کشورهای قوی و قدرتمند تاکنون 180کشور توصیههای آن را قبول کردهاند و همین امر یک حالت روانی و رعب در بین دیگر کشورها غیرعضو ایجاد کرده است مبنی بر اینکه باید همه کشورها در آن حضور داشته باشند.
سفیر پیشین ایران در وین در بخش دیگر از سخنان خود به لیست سیاه(FATF) اشاره کرد و گفت: امریکا از این ابزار برای پیشبرد اهداف و سیاستهای خود استفاده میکند.
شیبانی خاطرنشان کرد: همه این سیاستها و اقدامات علیه ما به خاطر این است که برای ما با آنها همگام و همراه نیستیم و میخواهیم مستقل باشیم که اینها انواع کارها را علیه ما انجام میدهند.
باید حواسمان را جمع کنیم
چک سفید به ما نمیدهند
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در خصوص ضرورتهای نحوه تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی گفت: ما باید خیلی حواس خود را جمع کنیم و در عین حال کارهایی را که لازم است، انجام دهیم تا در این دام اسیر نشویم چون این طور نیست که اگر این اقدام را انجام دهیم، یک چک سفید به ما بدهند و بگویند دیگر تمام شد. میخواهند با ما از این طریق تسویه حساب کنند.
وی یادآور شد: باید مراقب باشیم که ما نمیتوانیم همه خواستههای آنان را انجام دهیم نه اینکه ما نمیتوانیم بلکه کشورهای دیگر هم نمیتوانند تمام اسناد مالی هر شرکت یا هر شخصی را که گروه مزبور بخواهد به آن بدهند.
شیبانی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: ما میتوانیم قسمتهایی را قبول کنیم و نسبت به برخی قسمتهای دیگر ملاحظات خود را داشته باشیم. واقعیت این است که ما هیچ وقت از تروریسم حمایت مالی نکردهایم. واقعیت هم همین است. نمونهاش کاری که داریم برای منطقه میکنیم.
رییس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: ما جاهایی را که میتوانیم، تعهد دادهایم و عمل هم میکنیم. ولی قسمتهایی که خیلی ریز وارد میشود آنجا را میشود مذاکره کرد. بنابراین بستگی به میزان ایستادگی و استدلال ما دارد و سیاه یا سفید نیست.
وی درخصوص واکنش برخی منتقدان به نحوه تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی گفت: این طور نیست که یکی بگوید اصلا تعهد ندهیم و دیگری بگوید هر آنچه میخواهند باید قبول کنیم؛ کلیاتی را که میتوانیم شفافسازی میکنیم ولی قسمتهایی که به اصطلاح ما میگوییم خط قرمز است ما از آن عبور نمیکنیم و آنها هم عبور نمیکنند.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: اگر جایی پولشویی، انسداد کانالهای پولی گروههای تروریستی یا برای مواد مخدر یا افراد جانی باشد ما همه اینها را قبول داریم ولی بعضی جاها که میخواهند برای خودشان تعریف کنند و آن تعریف را بخواهند تعمیم دهند طبیعتا ما نمیپذیریم.
کشورها با هم پیمانهای پولی منعقد کردهاند
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به پیمانهای پولی بین کشورها اشاره کرد و در تبیین ریشههای شکلگیری چنین پیمانهایی در جهان گفت: سیطرهیی که الان سیستم بسیار وسیع اطلاعاتی که امریکا روی گردش دلار دارد بسیار نجومی و باور نکردنی است بطوری که در یک روز چندین میلیارد دلار امریکا در گردشهای مالی جهان داد و ستد میشود و امریکا از این گردش اطلاع دارد.
شیبانی گفت: اینکه یک کشور این همه گردش مالی در جهان را کنترل کند، سر انسان قدری داغ میشود، که اینقدر تمام گردش جهانی را زیرنظر خودشان گرفتهاند. هر کسی میخواهد معامله دلاری کند باید گردش کار آن در نیویورک انجام شود و هر چکی اگر بخواهد وصول شود باید از نیویورک هماهنگ شود.
پیمانهای پولی
وی خاطرنشان کرد: آخرین آمار حاکی از آن است که حدود 48یا 47کشور درحال حاضر با هم پیمان پولی دارند که این شامل کشورهای اروپایی تا آسیایی است برای مثال یکی از بزرگترین پیمانهای پولی اخیرا بین روسیه و چین امضا شد که 400میلیارد دلار ظرف 10سال مبادله میکنند.
شیبانی با اشاره به تلاشهای وزارت امور خارجه و بانک مرکزی بر اجرای مکانیسم پیمانهای پولی با کشورها اظهار کرد: کشورهایی که میخواهند چنین پیمانهایی با هم منعقد کنند باید به اصطلاح اقتصادشان با هم بخواند. علاوه بر این باید پول هر دو کشور به پولهایی مثل یورو یا طلا یا SCR قابل تبدیل باشد.
وی مدیریت مطلوب ارز را از دیگر شروط موفقیت پیمان پولی بین دو کشور ذکر کرد و گفت: اگر ارز مرتب بالا و پایین برود، نمیشود این کار را کرد مگر اینکه به یک وسیلهیی شما ارز و پولتان را به قول اقتصاددانها میخکوب یا ثابت کنید.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی روسیه، ترکیه و مالزی را ازجمله کشورهایی عنوان کرد که ایران میتواند با آنها پیمانهای پولی داشته و تجارت خارجی خود را بدون نیاز به دلار پیش ببرد. شیبانی در ادامه از یوترن گفت و اظهار کرد: هر چکی که ما دریافت میکنیم اگر به دلار است برای وصول باید به نیویورک برود. به این اقدام «یوترن» میگویند که در فارسی «دوربرگردان» میشود.
وی با بیان اینکه ما تمام معاملات ارزی مان از بعد از جنگ جهانی دوم تا سال 1387 به دلار بود، ادامه داد: ما در آن زمان نه تهدیدی و نه تعلیقی داشتیم. زمانی که ما این کارها را میکردیم این تحریمها چه سازمان ملل و چه دیگر تحریمها اصلا وجود نداشت و همه ارزهای ناشی از فروش نفت را که معادل چند صد میلیون دلار بود را از این طریق دریافت میکردیم.
هر هفته نزدیک 8 تا 9 میلیارد دلار تراکنش ارزی داشتیم
رییس کل اسبق بانک مرکزی از چهار و نیم برابر شدن ذخایر ارزی کشور در دوره مدیریت خود خبر داد و گفت: در آن دورهیی که من بودم تراکنش ارزی ما به دلار در هر هفته نزدیک 8 تا 9میلیارد دلار بود که این رقم در طول یک ماه یا یک سال قابل توجه است و ما شاید چند صد میلیارد دلار پول نفت مان را همه با دلار و به صورت «یوترن» میگرفتیم.
وی افزود: زمانی که در 16شهریور ماه سال 1386 پرونده پیترسون در ارتباط با بحث هستهیی ایران مطرح شد من دیگر در بانک مرکزی حضور نداشتم و این مصادره و غارت به خرداد ماه سال بعد مربوط میشود.
شیبانی اضافه کرد: از موقع شروع پرونده تا آن موقع 10ماه طول کشید. درحالی که شما 10دقیقه وقت لازم دارید تا مثلا اوراق قرضه خود را بفروشید.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درخصوص اقداماتی که دولت وقت برای جلوگیری از مصادره اموال ایران انجام داد است گفت: البته آنان اقداماتی کردهاند و چون در شمار اسناد محرمانه است من نمیتوانم وارد جزییات آن شوم. به گفته سفیر پیشین کشورمان در وین مقامات وقت بانک مرکزی این اوراق را جابهجا و به یک بانک ایتالیایی منتقل کردهاند با این حال فکر نمیکردند که بانک ایتالیایی دوباره این اوراق را جایی میگذارد که امریکا یا با اطلاع یا بدون اطلاع آن را غارت کند و موضوع جابهجایی به آنان گوشزد شده بود.
شیبانی در بخش دیگر از سخنانش گفت: در امریکا تا حکم برای اجرا ارسال شود، زمان میبرد چراکه حکم دادگاه در خارج از ایالت لازمالاجرا نیست و در مرحله بعد حکم باید به دادگاه فدرال ارسال شود و بعد از آن هم رییسجمهور آن را امضا کند.
وی اظهار کرد: ما میبینیم که رییسجمهوری امریکا یعنی اوباما در بهمن ماه این حکم را امضا کرد تا اوراق ما مصادره شود و این به منزله 7ماه فاصله است.
در یک شب مدیران کل بانکها را عوض کردند
رییس کل اسبق بانک مرکزی در بخش دیگر از اظهارات خود با اشاره به بیثباتیهای مدیریتی در بانک مرکزی در دولت وقت گفت: یکی از بخشهایی که خیلی تغییرات انقلابی و حالا شاید کلمه انقلابی خیلی هم درست نباشد، شامل آن شد بانک مرکزی بود؛ یعنی در یک شب مدیران کل بانکها را عوض کردند و این بیثباتی مدیریتی هم احتمال دارد در چنین مصادرهیی بیتاثیر نباشد.
رییس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: خرید اوراق قرضه در بانک مرکزی توسط کمیسیون ذخایر انجام میشود و رییس کمیسیون ذخایر معاون ارزی بانک مرکزی است. در همین دوره(تغییرات) بود که معاون ارزی تغییر کرد و قرار شد تا معاون قبلی نماینده ایران در IMF شود. به جای وی در بانک مرکزی کسی آمد که اصلا در بانک مرکزی سابقه نداشت و سابقه فعالیت وی به ایران خودرو برمیگشت.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: نمیخواهم روی اشخاص خیلی دست ببرم، میگویم شاید علت این مشکل تغییر و تحولات باشد و من از حقیقت موضوع اطلاعی ندارم.
وی افزود: اینکه چرا اوراق را خارج و در یک بانک ایتالیایی گذاشتند احتمالا فکر نمیکردند که مثلا امریکاییها متوجه این موضوع بشوند در حالی که علی القاعده امریکا جابهجایی اوراق قرضه خود را کاملا مانیتور میکند.رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در عین حال گفت: اصل این موضوع را باید از کسانی پرسید که در جریان امور در همان زمان بودهاند و آنها باید از خودشان دفاع کنند و بگویند که چرا به اینجا رسید.
شیبانی با اشاره به جلسه خداحافظی خود از ریاست کل بانک مرکزی گفت: موقعی که من خداحافظی میکردم نزدیک شاید هشتصد یا نهصد نفر در جلسه از جمله رییسجمهور، وزرا، مسوولان بانکی و نمایندگان مجلس حضور داشتند و من در آن جلسه گفتم در دورهیی که من بودم ذخایر چهار و نیم برابر و سرمایه بانک مرکزی 5/10برابر شده است و الان که دارم اینجا را ترک میکنم یک ریال یا معادلش از داراییهای ما بلوکه و تهدید نیست.
محیط به گونهیی شد که دیدم دیگر نمیتوانم کار کنم/ کسی مرا بیرون نکرد
وی ادامه داد: من دیگر نمیخواهم برگردم به گلایههای آن زمان ولی محیط به گونهیی شد که من دیدم دیگر نمیتوانم در چنین شرایطی کار کنم. اگرنه که حضور داشتم. چون کسی که مرا بیرون نکرد. من خودم استعفا کردم. بعدا هم به اصرار مرا در اتریش سفیر کردند. رییس کل اسبق بانک مرکزی اضافه کرد: اینطور نبود که با هم دعوا داشته باشیم. من به اصولی اعتقاد داشتم و از این اصولم نمیتوانستم عبور کنم.
شیبانی ادامه داد: زمانی که من در بانک مرکزی بودم سعی کردم همه ذخایر را غیردلاری کنم چون خیلی از ذخایر ما به دلار بود. موقعی که من رفتم فکر کنم حدود 75درصد یا بیشتر ذخایر ما دیگر دلاری نبود. 25درصد هم برای این نگه داشتم چون پرداختهای ما دلاری بود.
وی گفت: اگر شما بخواهید همه ذخایر خود را تبدیل کنید، ضرر میکنید چون از شما پول تبدیل میگیرند. یعنی آن 25درصد را هم گذاشتیم برای پرداختهای دلاریمان بنابراین همه را به یورو و حتی طلا تبدیل کردیم. رییس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما ذخایر بزرگی از طلا ایجاد کردیم و در داخل کشور آوردیم که بعدا کشور خیلی از آن نفع میبرد چون دیگر اجازه ورود طلا هم نمیدادند. هیچوقت اینقدر ذخیره نداشتیم که به اصطلاح مملکت بتواند در صورت لزوم خودش را تامین کند.
ساز و کار مبادلات مالی فروش نفت در بانک مرکزی/ همه امور روزانه است
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درباره ساز و کار مبادلات مالی فروش نفت در بانک مرکزی گفت: پولی که ما از نفت میگیریم در کل تابع یک روال مشخص است؛ هر سیاهه نفتی را که ما میفروشیم 3برگ برای آن تنظیم میشود. یکی نسخه از آن به خزانهداری و خزانه کشور در وزارت دارایی، نسخه دیگر به بانک مرکزی و یک نسخه هم برای وزارت نفت و شرکت نفت ارسال میشود و این حتما هم باید همان روز انجام شود. رییس کل اسبق بانک مرکزی ادامه داد: شما نمیتوانید حتی حساب الف دولت را در حساب ب واریز کنید. ما یک مدت مشکلی با دیوان محاسبات داشتیم و فکر میکردیم که امکان این کار وجود دارد ولی آنها گفتند هر واریزی در حساب خودش باشد. یک درگیری در همین ارتباط بین ما ایجاد شد و مدتها هم طول کشید و در آخر به ما گفتند این کار ممنوع است.
وی گفت: بنابراین ما دو حساب شامل حساب الف و حساب ب داریم و باید در همان حسابی که ذکر شده مبالغ ریخته شود و دیوان محاسبات هم روی این موضوع کنترل شدید دارد.
شیبانی تصریح کرد: اینها روز به روز سند میشود نه که جمع شود و در سر هفته یا ماه رسیدگی شود. امروز مثلا ما اینقدر نفت فروختیم. این سیاههاش میآید برای ما که بانک مرکزی هستیم. چون دولت اگر بخواهد پول معادل ریال آن را میگیرد و بعد ریالش را تحویل خزانه میدهد. آن طرف هم خزانهداری میگیرد و همه این امور روزانه است.
الان اعتقادی به ارزهای دیجیتال ندارم/ در بانک مرکزی نمیتوانید یک ذره ریسک کنید
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی درباره استفاده از ارزهای دیجیتال گفت: تاکنون این حرکت هنوز پا نگرفته و ما هم در ارتباط با آن وارد نیستیم، من خودم هم الان به آن اعتقادی ندارم؛ شاید ما دیگر مال نسل گذشته هستیم، من خودم بدبین هستم نسبت به این مطلب و هنوز هم قضیه در دنیا جا نیفتاده است.
شیبانی یادآور شد: وقتی یورو اول به بازار آمد بسیاری از روسای بانک مرکزی در شک و تردید نسبت به اعتبار و ذخیرهسازی آن احتیاط میکردند ولی الان شما یورو را این طور میبینید. حتی سوالهایی هم آن زمان درخصوص پایداری یورو، نوسانات آن مطرح شد اگر یادتان باشد اول یورو با یک دلار معرفی شد و مساوی بود. وی ادامه داد: یکی از خصوصیات بانک مرکزی حساس بودن و به اصطلاح محافظهکاری نسبت به ارزهای جدید است یعنی در بانک مرکزی شما نمیتوانید یک ذره ریسک کنید. بانکها میتوانند این کار را بکنند ولی بانک مرکزی نمیتواند.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اگر به عنوان مثال ارز یا اوراقی در بانک مرکزی ذرهیی خدشه داشته باشد و روشن نباشد، آن را کنار میگذارد تا موقعی که جا بیفتد. برای مثال اگر کشوری مثل پاکستان بخواهد اوراق قرضه منتشر کند من اگر رییس بانک مرکزی باشم نمیخرم، برای اینکه مطمئن نیستم سر موقع بتواند اصلاش را به من بدهد.
شیبانی یادآور شد: استفاده از ارزهای دیجیتال جا نیفتاده و قوانین بینالمللیاش تهیه نشده و بنابراین تا زمانی که رد و بدل کردن آن به صورت کامل مشخص نشود، بانک مرکزی معمولا وارد نمیشود و این موضوع هم طول میکشد تا جا بیفتد.
وی با بیان اینکه تقریبا 18سال است که یورو وارد بازار شده است، گفت: با اینکه یک بلوک بزرگی پشت یوور قرار دارد و خیلیها هم دنبالش هستند، هنوز هم خیلی از ایرانیها اگر امکان داشته باشند بیشتر به سمت دلار میروند تا یورو.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی صرافیها چقدر میتوانند کمککننده مبادلات مالی کشور باشند، گفت: صرافیها میتوانند مقداری مشکل را جبران کنند. من همیشه مثال میزنم در قلب انسان وقتی کمی سناش بالا میرود همان موقع رگهای بزرگ میگیرد، رگهای کوچک کار همان رگ بزرگ را میکنند. وی یاداور شد بنابراین صرافیها مقداری میتوانند به مبادلات کمک کنند ولی مثل بانکهای بزرگ نیستند و فقط میتوانند برای ما مشکلگشا باشند.
رییس کل اسبق بانک مرکزی پیمانهای پولی و همکاری با بانکهای کوچک را از راهکارهای پیش روی کشور در شرایط کنونی عنوان کرد و افزود: بانکهای بزرگ با توجه به اینکه با امریکا کار میکنند اگر بخواهند با ایران همکاری کنند بلافاصله مورد تحریم واقع میشوند. همانطور که بانک فرانسوی را 9میلیارد دلار جریمه کردند اما بانکهای کوچک این مشکل را ندارند.
شیبانی ادامه داد: بانکهای کوچکتر مستقلتر هستند و برایشان خیلی سخت نیست با ما کار کنند لذا اتفاقا اگر بخواهیم ما کارمان را پیش ببریم باید سعی کنیم روی بانکهای کوچک و به صورت متنوع با همه آنها کار کنیم.
میخواهند ما را زیر فشار قرار دهند
وی تاکید کرد: دولتهای بزرگی که دشمن ما هم هستند، نمیخواهند ما از پا در بیاییم چون میدانند که ضرر میکنند. میخواهند ما را زیر فشار قرار بدهند، مثلا در جنگ ایران و عراق کاری میکردند که هر دو طرف اینقدر درگیر باشند که هر دو طرف ضعیف شوند. رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: واقعیت هم این است که آنها میل ندارند که خدای نکرده ما به کل از بین برویم و صرفا فشار میآورند. شیبانی افزود: الان شما به موضوع فروش نفت نگاه کنید، مثلا میگویند خب حالا شما پولش را بگیرید ولی با آزار و اذیتی که ما میدهیم، مثلا این تیکهاش را میدهند، آن تیکهاش را نمیدهند و در این خصوص بیشتر امریکا و بعد انگلیس دخالت دارد.
وی ادامه داد: این دو کشور سعی شان این است که جمهوری اسلامی زیر فشار باشد و نتواند کارهایش را پیش ببرد. نمیخواهند به آن معنی هم ساقط کنند چون اگر بخواهند میتوانند ولی به صلاح شان هم نیست برای اینکه امنیت منطقه را تامین میکنیم و آنها این مسائل را به خوبی میدانند.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی گفت: آنها مزیتهای کشور ما را میدانند منتهی چون ما اصلا از آنان متابعت نمیکنیم فقط آزار میدهند و فشار میآورند که شما کوتاه بیایید.
با راهاندازی دفتر اتحادیه اروپا
احساس امنیت نمیکنم
شیبانی در بخش دیگر از اظهارات خود به موضوع درخواست اتحادیه اروپا برای گشایش دفتر این اتحادیه در تهران اشاره کرد و گفت: من خودم با راهاندازی دفتر اتحادیه اروپا در تهران احساس امنیت نمیکنم باید خیلی مراقب بود. نمیگویم نباید باز شود ولی نگران هستم. وی برجام را سندی پیچیده و خانه به خانه عنوان کرد و گفت چون واقعا آدم وقتی داخل برجام ورود میکند و میخواهد خارج شود خیلی مشکل است. دوستان ما زحمت کشیدهاند و آقایان کار کردهاند اما بعضی جاهای آن از نظر من روشن نیست یعنی آن چیزی که باید باشد، نیست.
رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: بعضی جاها همانطور که رهبری فرمودند، خلل و فرج دارد و این بهترین جملهیی است که من یادم میآید. در برجام جاهایی است که انسان در آن گیر میافتد عمدا هم این طور است، متن انگلیسیاش متن بسیار پیچیدهیی است.