سالِ بد بریتانیایی‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۱۰
سالِ بد بریتانیایی‌ها

گروه گوناگون|

در آغاز سال 2017 بسیاری از مردم بریتانیا، نگران وضعیت اقتصادی و اجتماعی خود بودند. با اینکه در زمان برگزاری همه‌پرسی برگزیت، حدود نیمی از مردم بریتانیا رای به جدایی کشور از اتحادیه اروپا دادند، اما روند مذاکرات برگزیت آنها را از بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی ناامید کرده است. طبق گزارش‌هایی که در آغاز سال 2017 منتشر شد، بسیاری از آنها بر این باور بودند که در مقایسه با سال 2016 میلادی کشورشان علاوه بر بدتر شدن وضعیت اقتصادی‌اش متاثر از برگزیت، بیشتر نژادپرست و غیرمتحد خواهد شد. همچنین نزدیک به دوسوم از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، اعلام کردند بریتانیا در سال 2017 میلادی نسبت به سال 2016 میلادی کمتر خوشحال خواهد بود و تنها 8درصد خلاف این نظر را داشتند. این نگرانی‌ها، در نظرسنجی‌های پایان سال 2017 نیز تایید شد. طبق تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسه نظرسنجی یوگو، بسیاری از بریتانیایی‌ها، سال 2017 را یک سال بد برای کشورشان می‌دانند. طبق نتایج این نظرسنجی، حدود 51درصد از بریتانیایی‌ها سال میلادی گذشته را سالی پر از تنش و بحران‌های اقتصادی معرفی کردند. به گفته بسیاری از کارشناسان، این موضوع می‌تواند نشانه‌هایی از بروز احساسات ضدبرگزیت در میان مردم بریتانیا باشد. طبق گفته کارشناسان، بررسی تحولات سال 2017 میلادی در بریتانیا نشان‌دهنده تحولات بسیاری در عرصه سیاست خارجی و داخلی این کشور بوده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پایان مرحله اول مذاکرات برگزیت و حملات متعدد تروریستی اشاره کرد. براساس گزارش‌های منتشر شده، مردم بریتانیا برای بارها در سال 2017 با حادثه تروریستی جدید مواجه و دولت وضعیت سطح امنیتی را در شرایط بحرانی اعلام کرد. پس از پیروزی‌های ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه در مقابل داعش، بسیاری از نیروهایی که از بریتانیا به این گروه تروریستی پیوستند، به کشور خود بازگشتند؛ این موضوع یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مردم بریتانیا در سال 2017 بود. در این میان باتوجه به نظرسنجی موسسه یوگو، تنها 11درصد از مردم بریتانیا شرایط کشورشان را پایدار و خوب ارزیابی کرده‌اند.

این درحالی است که در روزهای گذشته نیز گزارش‌هایی مبنی بر تغییر نگرش مردم بریتانیا به برگزیت منتشر شد. براساس این گزارش‌ها، گرایش عمومی مردم در حال تغییر به سمت مخالفت با خروج کشورشان از اتحادیه اروپاست. پیش از این در نوامبر 2016 نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که حدود 43درصد از مردم بریتانیا مایل به جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا بودند که این افراد در دسامبر 2017 به 41درصد کاهش یافتند. این درحالی است که 43درصد افرادی که در نوامبر 2016 مایل به باقی ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بودند به 51درصد افزایش یافتند. همان‌طور که گفته شد ضعف دولت بریتانیا در مدیریت مذاکرات برگزیت و ناتوانی آن در انسجام‌بخشی درون کابینه و مجلس عوام جایگاه دولت و ترزا می ‌‌را در میان شهروندان ضعیف کرده و منجر به افزایش مخالفان برگزیت شده است. همچنین باعث شده که بسیاری از شهروندان این کشور، نسبت به وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورشان در سال 2017، ناراضی باشند.

آن‌طور که گفته شده، در سال 2018 مذاکرات نهایی برگزیت صورت می‌گیرد. همچنین کمیسیون اروپا از خروج کامل این کشور تا سال 2020 خبر داده است. با اینکه بسیاری از مردم بریتانیا نسبت به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا ناراضی هستند، اما نتایج نظرسنجی موسسه یوگو نشان می‌دهد که میزان خوش‌بینی به رویدادهای سال 2018 در میان مردم بریتانیا افزایش یافته است. طبق این نظرسنجی، حدود 29درصد از مردم بریتانیا پیش‌بینی کرده‌اند که سال نو میلادی کم‌تنش‌ و باثبات‌تر از سال 2017 خواهد بود. این درحالی است که 24درصد نیز اعلام کرده‌اند که سال 2018 همچنان این کشور دچار بحران‌های فراوانی خواهد بود و روزهای پرتنش در بریتانیا در سال 2018 به‌ پایان نخواهد رسید.

بر این اساس مردم بریتانیا نسبت به اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور خود در سال میلادی جدید خوش‌بین هستند.

 

 

ارسال نظر