ظرفیت تعامل بورس کالا با بورس‌های منطقه و جهان

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۶۱
ظرفیت تعامل بورس کالا با بورس‌های منطقه و جهان

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به استقبال زیادی که هیات‌های اروپایی از جمله بورس یونان برای توسعه همکاری و امضای تفاهمنامه اقتصادی با ایران داشته‌اند، باید در مسیر توسعه تعاملات کالایی از مسیر بورس‌ها نیز قدم‌برداریم. سید حسن حسینی شاهرودی در گفت‌وگو با تسنیم، به امکان توسعه روابط بورس کالای ایران با سایر بورس‌های جهان اشاره کرد و گفت: عرضه محصولاتی همچون پسته و زعفران در بورس کالا در شرایطی مطرح می‌شود که سیاست‌گذاران اقتصادی می‌توانند با برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه موفق بوده و این معاملات را در سطح بین‌المللی گسترش دهند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عرضه پسته و زعفران در بورس کالا در ارزآوری و اقتصاد کشاورزی این محصول تاثیرگذار خواهد بود، افزود: در تولید و عرضه محصولاتی همچون پسته و زعفران که در تولید آنها مزیت داریم، بنابراین باید با استفاده از ظرفیت‌ها و ساختار بورس کالا از مرزها فراتر رویم. بطوری که با توجه به استقبال زیادی که هیات‌های اروپایی از جمله بورس یونان برای توسعه همکاری و امضای تفاهمنامه اقتصادی با ایران داشته‌اند، باید در مسیر توسعه تعاملات کالایی از مسیر بورس‌ها نیز قدم‌برداریم.  وی ادامه داد: بورس کالای ایران می‌تواند در قدم نخست پیوندهایی با بورس کشورهای همسایه داشته باشد و اگر با جدیت به این موضوع پرداخته و زمینه‌های مختلف آن فراهم شود، امکان مبادلات بین بورسی کالاها که منافع زیادی را برای دو طرف معاملات خواهد داشت، ایجاد خواهد شد. به گفته این مقام مسوول، پسته کالای مشترک ایران و یونان است و ما می‌توانیم از ظرفیت و مزیت بورس کالا نهایت بهره‌برداری را کنیم و صادرات پسته ایران را از طریق بورس کالا انجام دهیم؛ این اقدام رفته رفته بر قیمت جهانی تاثیرگذار خواهد بود.  عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه وزرات صنعت معدن و تجارت در این زمینه نقش بسزایی دارد تصریح کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت می‌تواند حوزه‌های مختلف و دارای ظرفیت کشور را شناسایی کند چرا که هر کشوری در زمینه تولید محصول خاص تبحر دارد و باید زمینه فروش هر چه بهتر آن محصول در بازارهای جهانی را فراهم آورد. حسینی شاهرودی در پایان با تاکید بر شناسایی حوزه‌ها و ورود بورس کالا به حوزه‌های بین‌المللی با توجه مزیت ایران در تولید چندین محصول گفت: بورس کالا باید به سمتی برود که پس از چندین سال فعالیت در تنظیم و دادوستد محصولات صنعتی و معدنی، پتروشیمی و نفتی و کشاورزی در داخل کشور، ارتباطات بین‌المللی خود را گسترش دهد که این اتفاق می‌تواند آغازگر تجارت الکترونیک و هدفمند کشور با بورس‌ها و کشورهای صاحب‌نام جهان باشد.