دلار از مرز 4500 تومان گذشت

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۴۲

گروه بانک و بیمه

درحالی که نرخ دلار در بازار آزاد به بالای 4500تومان رسیده و رقم 4510تومان را در روز آخر دی ماه 96 ثبت کرده است اما به دلیل کاهش نرخ اونس جهانی به 1331دلار، نرخ سکه با افزایش کمتری مواجه شد و سکه طرح جدید یک میلیون و 507 هزار تومان معامله شد.

به گزارش«تعادل» بانک مرکزی روز شنبه 30دی 96 نرخ رسمی دلار 3663.9تومان، پوند 5076.7 تومان و یورو را 4478تومان اعلام کرد که نشان‌دهنده افزایش نرخ مبادله‌یی در آخرین روز دی ماه 96 است.

در بازار آزاد نیز صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۲۳تومان رشد نسبت به روز پنج‌شنبه ۴هزار و ۵۱۰ تومان داد و ستد ‌کردند. هر یورو با ۱۲تومان رشد در مدت مشابه ۵ هزار و ۶۰۵ تومان و هر پوند با ۱۴تومان افزایش ۶ هزار و ۱۶۸تومان به فروش ‌رسید.  در بازار طلا نیز به دنبال افزایش اونس جهانی در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هر گرم طلای ۱۸عیار با ۳۸۰تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۱۴۱هزار و ۳۶۰تومان قیمت‌گذاری شده بود. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد با ۷۰۰تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه گذشته به یک میلیون و ۵۰۷ هزار و ۳۰۰تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز افزایش ۱۴هزار تومانی را نسبت به روز پنج‌شنبه شاهد بود و یک میلیون و ۴۷۴هزار تومان داد و ستد می‌شد.  در عین حال هر قطعه سکه نیم بهار آزادی نیز با ۵۰۰ تومان افزایش نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۷۳۰هزار و ۵۰۰ تومان و هر قطعه ربع سکه بهار آزادی با ۳هزار تومان رشد ۴۲۹هزار تومان فروخته می‌شد. هر قطعه سکه گرمی نیز با ۳هزار تومان افزایش قیمت نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۲۸۳هزار تومان معامله می‌شد.

 نرخ واقعی دلار حدود ۴ هزار تومان

درحالی که سیف، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده که نرخ ارز براساس روند هر ساله در ماه‌های بهمن و اسفند مسیر کاهشی پیدا می‌کند، عده‌یی از کارشناسان و مسوولان و نمایندگان مجلس معتقدند که نرخ واقعی ارز باید کمتر از این باشد و بازار دچار حباب مالی شده است.  بر این اساس، نایب‌رییس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با اشاره به اینکه نرخ تورم یکی از مولفه‌های موثر در تعیین قیمت ارز است، گفت: نرخ واقعی دلار حدود ۴هزار تومان است.  به گزارش خانه ملت، رحیم زارع با انتقاد از وضعیت بازار ارز در ماه‌های گذشته گفت: روند صعودی قیمت دلار از چند ماه گذشته آغاز شده به نحوی که در مقطع فعلی به بیش از ۴هزار و ۴۰۰تومان رسیده است.  نماینده آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس ادامه داد: باید پذیرفت اتفاق خاصی در اقتصاد کشور نیفتاده است که بر اثر آن بازار ارز با تقاضای بیش از حد روبه‌رو شود؛ بنابراین براساس مولفه‌های اقتصادی مانند نرخ تورم نباید قیمت دلار بیشتر از محدوده قیمتی ۴هزار تومان می‌شد.  زارع تصریح کرد: آمارهای اقتصادی دولت بیانگر تورم تک رقمی است؛ بنابراین نباید قیمت دلار با جهش قابل توجهی روبه‌رو می‌شد؛ بخشی از رشد قیمت دلار اصطلاحا حبابی است. وی با بیان اینکه در مقطع کنونی نرخ دلار حدود ۴هزار تومان است، تصریح کرد: می‌توان گفت در طول فعالیت دولت یازدهم، عملکرد تیم اقتصادی دولت درباره مدیریت بازار ارز به طور نسبی مناسب بود و این انتظار وجود داشت این روند در دولت دوازدهم نیز تکرار شود اما حداقل عملکرد تیم اقتصادی دولت در مدیریت بازار ارز در چند ماه گذشته مناسب نبوده است.  نایب‌رییس اول کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه افزایش قیمت ارز علاوه بر اینکه تاثیرات اقتصادی در رشد قیمت‌ها دارد از بعد روانی نیز در گرانی کالاها تاثیراتی داشته؛ در هر صورت دولت باید شرایط را برای یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم کند؛ همچنین با مدیریت بازار ارز اجازه ندهد بازار سوداگری ارز رونق یابد.

 تغییرات نرخ دلار  در نیمه نخست ۹۶

 روند تغییرات نرخ ارز در 6 ماهه اول سال نشان می‌دهد که نرخ دلار در بازار بین بانکی در 6 ماهه نخست امسال ۸۸۰ ریال و در بازار آزاد ۱۱۱۶ریال رشد داشته است.  متوسط نرخ دلار در بازار بین بانکی براساس اعلام بانک مرکزی در 3ماهه نخست امسال ۳۲هزار و ۴۴۲ریال بوده است. بر این اساس میانگین نرخ دلار در فروردین ماه ۳۲هزار و ۴۲۹ریال، در اردیبهشت ماه ۳۲هزار و ۴۴۳ریال و در خرداد ماه ۳۲هزار و ۴۵۴ریال بوده است.  همچنین متوسط نرخ دلار در بازار بین بانکی در 3ماهه دوم ۳۲هزار و ۸۹۴ ریال ثبت شده که به تفکیک در تیر ماه ۳۲هزار و ۵۶۲ ریال، در مرداد ماه ۳۲هزار و ۸۱۲ ریال و در شهریور ماه ۳۳هزار و ۳۰۸ریال بوده است. بررسی این نرخ‌ها حاکی از آن است که نرخ دلار در بازار بین بانکی از ابتدای سال روند صعودی داشته و طی این ۶ ماه ۸۸۰ ریال رشد را شاهد بوده است.  روند نرخ دلار در بازار آزاد اما با بازار بین بانکی متفاوت بوده به طوری که در 3ماهه نخست سال جاری کاهش و در 3ماهه دوم سال افزایش داشته است. متوسط نرخ دلار در 3ماهه نخست امسال ۳۷هزار و ۵۶۴ ریال ثبت شده که در فروردین ماه ۳۷هزار و ۷۶۸ریال، در اردیبهشت ماه ۳۷هزار و ۶۰۲ ریال و در خرداد ماه ۳۷هزار و ۳۵۶ریال بوده است. همچنین قیمت دلار در تیر ماه ۳۷هزار و ۷۸۱ریال، در مرداد ماه ۳۸هزار و ۱۱۵ریال و در شهریور ماه ۳۸هزار و ۸۸۴ ریال بوده که متوسط آن برای 3ماهه دوم سال ۳۸هزار و ۲۷۱ریال می‌شود. بر این اساس اختلاف متوسط قیمت دلار آزاد در شهریور ماه نسبت به فروردین ماه ۱۱۱۶ریال بوده است.

 

ارسال نظر