ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۳۸۸

پاسخ منفی بانک مرکزی به تغییر شرایط وام مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه چه زمانی شرایط برای کاهش نرخ سود مسکن و افزایش مدت بازپرداخت فراهم است، جزو وظایف بانک مرکزی است، اما نظر این بانک این است که وضعیت بانکداری در ایران اجازه این کار را نمی‌دهد. حامد مظاهریان در گفت‌وگو با فارس افزود: در جلساتی که با بانک مرکزی داشتیم این موضوع همواره جزو خواسته‌های وزارت راه وشهرسازی بوده است، اما بحثی که وجود دارد این است که نظام بانکی کشور چقدر می‌تواند به این تعهدات عمل کند، چرا که خود نظام بانکی کشور دچار مسائل داخلی خود مثل «نکول» زیاد (طرف قرارداد نتواند در قبال قرارداد به تمام یا بخشی از تعهدات عمل کند) و پول‌های سمی که در آن جریان بوده، است و از این مشکلات رنج می‌‌برد. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی همواره از طرف مردم این خواسته را مطرح کرده است، اما بانک مرکزی بر مبنای وظیفه خود عمل می‌کند که چه زمانی می‌تواند این کار را انجام دهد.  او ادامه داد: در اصول بانک مرکزی با وزارت راه مخالفتی ندارد اما اینکه چه زمانی بانک‌ها برای اعمال این کاهش بهره و افزایش مدت بازپرداخت و رقم بیشتر پرداختی توانایی دارند، از وظایف بانک مرکزی است و باید به آن احترام گذاشت.  مظاهریان گفت: همواره این پیشنهاد در حد یک خواسته دنبال می‌شود ولی چیزی که اظهارنظر بانک مرکزی است این است که وضعیت بانکداری در ایران اجازه این را نمی‌دهد.

پیشرفت ۸۲ درصدی آزادراه همت-کرج

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که آزادراه همت-کرج به پیشرفت ۸۲درصدی رسیده و این امید وجود دارد که در صورت پیگیری پروژه طبق برنامه‌ریزی بتوان این مسیر را ظرف 6 ماه آینده

به بهره‌برداری کامل رساند.  به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی اظهار کرد: این آزادراه ۱۴.۶ کیلومتری در 3 قطعه مختلف پیگیری می‌شود. قطعه نخست آن با پیشرفت ۹۵درصدی زیر بار ترافیک قرار دارد. قطعه دوم با پیشرفتی ۹۲درصدی و قطعه سوم با پیشرفت ۶۴درصدی در دست ساخت است.  به گفته او، تاکنون این پروژه حدود ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده و برای تکمیل آن ۱۴۰میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز احتیاج خواهد بود.  مدیرعامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل این آزادراه بحث تامین مالی و تملیک واحدهای مسکونی مسیر بوده است، توضیح داد: حدود ۷۲ واحد مسکونی در مسیر این بزرگراه قرار گرفته که نیاز به تملیک اراضی داشتند که حدود ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات لازم برای این موضوع از هفته پیش تامین شده و کل این مساله هم ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد داشت.  خادمی با اشاره به اهمیت تکمیل این پروژه برای کاهش بار ترافیکی منطقه، بیان کرد: این آزادراه که از منطقه ۲۲ تهران آغاز می‌شود و تا منطقه حصار جاده چالوس و کنارگذر شمالی کرج ادامه دارد، بخش زیادی از ترافیک شرق به غرب و شمال کشور را مدیریت کرده و کاهش خواهد داد.  او درباره‌ آخرین وضعیت آزادراه تهران-شمال گفت: در این آزادراه مسائلی مانند مناطق مسکونی، عدم امکان انفجار و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی طبیعی باعث به تاخیر افتادن پروژه شد، اما کار به خوبی ادامه دارد و در هیچ زمانی آزادراه تهران-شمال با این قدرت دنبال نشده است.

توافق ایران و پاکستان برای راه‌اندازی قطار مسافری

ایران و پاکستان درخصوص رونق صنعت گردشگری بین دو کشور با راه‌اندازی قطارهای مسافری، زیارتی و گردشگری به توافق رسیدند.  مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق ایران در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: ایران و پاکستان برای راه‌اندازی قطار مسافری زیارتی و گردشگری بین دو کشور و آسان شدن رفت و آمد زائران پاکستانی به اماکن مقدس در شهرهای ایران و عراق توافق کردند.  مجید ارجونی اضافه کرد: پس از برگزاری نشست‌های تخصصی اعضای کمیته مشترک کارشناسی راه‌آهن کویته پاکستان و زاهدان ایران، 2 کشور بررسی خود را درخصوص رونق صنعت گردشگری با همکاری سازمان‌های گردشگری دو طرف انجام می‌دهند. او احیای سرویس‌دهی قطارهای مسافربری بین زاهدان و کویته را از دیگر توافق‌های مهم این نشست عنوان کرد و افزود: این قطارها پیش از این نیز در این مسیر فعال بود، اما به‌دلیل مسائل امنیتی متوقف شد، با این حال راه‌آهن پاکستان اعلام تمایل کرده که این قطار دوباره راه‌اندازی شود. ارجونی اضافه کرد: براساس این توافق، می‌توان مسافران دو کشور را با راه‌اندازی قطارهای مسافری جابه‌جا کرد، به ویژه زائران مسیر عتبات عالیات عراق یا شهرهای زیارتی ایران این طرح با استقبال خوبی مواجه می‌شود. راه‌آهن کویته-زاهدان به طول 700 کیلومتر تنها مسیر ریلی ایران و پاکستان است.

توافق برای راه‌اندازی قطار تهران- اندیشه-شهریار

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت کنونی قطارهای حومه‌یی گفت: ‌برای راه‌اندازی قطار حومه‌یی تهران-اندیشه-شهریار در حال توافق با راه‌آهن هستیم.

به گزارش تسنیم، حبیب‌الله طاهرخانی اظهار کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی باعث کنترل آلودگی، جلوگیری از گسترش کلان‌شهر، کاهش سوانح و... می‌شود و‌ در بخش سوخت، حدود 25درصد سوخت روزانه کشور در تهران مصرف می‌شود.  او با بیان اینکه با وجود کند شدن سرعت رشد جمعیت توسعه سکونتگاه‌های در تهران و مناطق کلان‌شهری تهران ادامه خواهد یافت، افزود: مساله ترافیک و آلودگی هوا از طریق سیاست‌گذاری و اقدام در کلان‌شهر مرکزی تهران قابل حل نیست.  به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی صرفه‌های حاصل از تجمع و مقیاس در مناطق کلان‌شهری توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه‌یی را اقتصادی‌تر می‌کند و برنامه‌ریزی توسعه شهری باید از جاده به ریل و ایستگاه تغییر جهت دهد.  طاهرخانی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های موجود حمل‌ونقل ریلی حومه‌یی و کارایی بخشی به آن، یادآور شد: قطار برقی صادقیه- کرج به هشتگرد، قطار برقی تهران- فرودگاه امام-پرند، قطار حومه‌یی تهران-پرند، قطار حومه‌یی تهران-پیشوا-گرمسار، قطار حومه‌یی تهران-هشتگرد-قزوین و قطار تهران-قم از جمله‌ پروژه‌هایی است که در حوزه تسریع حمل‌ونقل حومه‌یی در کشور در حال اجراست.